Låt hästen vara häst!

Sv: Låt hästen vara häst!

Men du stänger boxdörren sen?

Ja det är klart jag gör och visst har du rätt, min häst skulle gärna gå runt i stallet och sniffa på de andra om han var lös hela natten. För att han är så social, men inte för att han vill vara ute i hagen. Han kom lös en gång i stallet på natten och utanför den suraste märren, där låg en massa bajshögar, så han hade väl stått där o fjäskat, men han stod faktiskt i sin box på morgonen.. som om inget hade hänt. :rofl:

KL

förstår inte detta förhärligande av lösdrifter. dom flesta lösdrifter jag sett består av leriga hagar utan något ätbart, lurviga hästar som sällan aktiveras och ett fallfärdigt ruckel av en ligghall. och när det äntligen vankas foder så är det alltid en eller två som inte får nåt utan jagas runt av dom andra. visst, vilket underbart liv!!
:crazy:

visst om man har en BRA lösdrift, med obegränsade yter som varken blir leriga eller upptrampade, och en fin ligghall som mockas varje dag med massa strö och halm att ligga i, fri tillgång på mat dygnet runt och en väl samansatt flock där ingen mobbas. och daglig vård och träning av alla hästar. DÅ är det härligt för hästen att gå på lösdrift!! men hur många lösdrifter erbjuder detta??

Om man fodrar ute och hästen ändå ratar maten och står vid grinden, så kan det väl knappast handla om maten i sig. Eller?

Jag tror det handlar om rutiner. Hästar tänker inte som vi så klart, "hm, få se vad är klockan? kanske dags att gå in nu?" men de lär in rutinerna.
Exempel
De hör och ser att det är min bil som kommer hem. Då kopplar hjärnan typ: gröna bilen med lågt motorvarv, snart kommer hackstrå. Vad händer, jo:
Häst1 går in i box1, häst2 går in i box2 häst3 går in i box3.
osv
Jag besparar er från en hel uppsats om dygnsrytmen hos oss ;)

*KL*

På samma sätt som du stänger grinden till hagen misstänker jag?

Du har kanske svårt att se min typ av hästhållning framför dig. Jag har alltså boxarna i hagen. Ingen grind. Jo, men den använder vi inte.
En av boxarna har en bakdörr som vi använder att ta dem ut när vi ska rida, fodra, etc. De står aldrig och hänger bakom den dörren...

nix, alla verkar nämligen tycka att deras dåliga lösdrifter är jättebra.

:smirk:

tänkte väl att detta kunde bli en spännande diskussion=)
Tycker personligen att alla hästar ska få vara sig själva varje dag med HÄSTKOMPISAR som dom kan busa med i hagen.Vad jag vet så har dom riktigt stora tävlingsryttarna jättefina ställen på landet med stora hagar.Själv har jag både lösdrift och har dom inne på natten.Fri tillgång på hö.Det är lerigt på vissa ställen men inne i lösdriften är det torrt och fint.Dom har en jätteäng att beta på året runt med träd och berg.Dom vill självklart in på kvällen..där får dom ju KRAFTFODER. Tänk om du aldrig fick umgås med en annan människa?? Hästar är ju flock djur..detta vet vi..(jo,det vet vi).
Jag tycker inte att ridning och skrittmaskin är tillräckligt.Mina hästar blir ridna OCH får vara ute med sina kompisar varje dag..
En fin lösdrift med stora hagar är en super lösning..då detta är så nära hästens naturliga miljö man kan omma,men jag tycker det är precis lika bra hästhållning att ha dom på stall nattetid..om dom får ordentlig utevistelse varje dag med hästkompisar.Vad jag vet är det förbjudet att ha hästar på stall dygnet runt(pratade med vet om detta igår) och man får inte ha dom själva för att dom är flockdjur..

Oj,jag har sett hundratals som trivs alldeles utmärkt i sina boxar!

Kan också bero på hur stallarna ser ut.Lösdrifter har ju en tendens att inte erbjuda så bra installning :smirk:

Ur vems synvinkel, din eller hästens? :smirk:

mina hästar får massa middagshö och har gräs i sina stora hagar, dom vill ändå gå in på kvällen och slappna av..

De vill nog snarare följa rutinerna!
De tänker ju inte "åh, va skönt att snart få komma in o slappna av" ;)

Men jag håller med dig om att många lösdrifter är värdelösa. De har gjort lösdrifterna för sin egen bekvämlighet och inte för hästarnas skull!

jo särskilt den ena vill väldigt gärna komma in för att vila. han är inte heller av den särskilt matglada sorten utan tycker allra bäst om att gå ute och nippa i gräset.

men ja, för många handlar det säkert om rutiner också.

det finns ingen lag på att hästar ska gå hage tyvärr..
:(

Är du säker på det? Miljökontoret gör årliga kontroller hos alla med hästar i kommunen där jag bodde tidigare. Det har ett protokoll, typ besiktning. Där skulle hagens storlek anges. Underlaget var också viktigt. Fick inte vara lerigt!

De vill nog snarare följa rutinerna!
De tänker ju inte "åh, va skönt att snart få komma in o slappna av" ;)

Men jag håller med dig om att många lösdrifter är värdelösa. De har gjort lösdrifterna för sin egen bekvämlighet och inte för hästarnas skull!

Tyvärr är det så,tur att det finns bra lösdrifter också.Har själv några riktigt bra erfarenheter från framförallt unghästuppfödningar som gått på fina lösdrifter.Strålande i dessa fall,mycket tragiska i andra illa skötta s.k lösdrifter...

Det stämmer, det finns ingen lag på daglig utevistelse i hage. Tyvärr.

Och tur är väl det för då kan vi stänga ned alla stora tävlingar i Sverige såsom Globen,Scandinavium och Falsterbo.

För att inte tala om alla meetings nationellt/regionalt sett.

Toppen :smirk:

ja det finns lag på att hagen ej får vara för lite och inte lerig eller innehåla farliga saker osv. men ingen lag på att man måste ha hästar i hage!

Jag håller fast vid att det endast är rutiner. Hästen tänker inte som vi utan "programmera sig" och det är en överlevnads mekaninsm.
Visst har de olika "personligheter" och nedärvda egenheter. Men de är hästar; ett flockdjur, betesdjur och flyktdjur. Inga grottmänniskor!

En skriver i ett inlägg att hennes häst inte vill gå ut när det regnar eller blåser.
Det kan beror på att något oroar hästen på väg till hagen(regn som smattrar på en plåt, vind som blåser o knakar i grenar) etc. inte att hästen tänker, "usch vilket väder, nä, jag vill stå inne i boxen".

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 631
Senast: 13579vas
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 578
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 821
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 442
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka