Låta medryttaren fortsätta eller inte?

Knorren

Trådstartare
Jag skaffade en medryttare till min häst här i Augusti. Jag efterlyste en person som kunde rida min häst ett par dagar i veckan nu när jag började med mina studier. Fick tipset om denna person och skickade ett mail till henne. Hon ville och jag sa att jag är ute efter en person som har pondus och orädd. Vilket hon hade/var och hon gav aldrig upp.

Sagt och gjort hon kommer och provrider. Det funkade bra men hon är inte så duktig vilket jag inte brydde mig eftersom hon sa att hon vill börja rida för en tränare Efter 2 veckor med mig med varje gång, jag har visat vart alla hans saker hur hon bör rida och foderstaten är.
Första dagen hon var ensam så betedde si min häst som en skit mot henne. Vägrade gå ur hagen, han ville inte gå in i stallet och när han väl var där inne så dansade han runt över stallgången. Hon sa att hon skulle prova en till gång eftersom han förmodligen bara testade henne.
Nästa gång hade hade han bettet sig likadant men börjat spark mot henne.
Sen fick jag veta att hon hade haft sin far med sig ner och han höll i min häst samtidigt som han satt fast i kedjorna i gången.
Tredje gången hon var själv så bettede han sig på samma sätt bara att nu högg han efter henne, sparkade efter henne och tryckte upp henne mot väggen.
Dessa tre gånger har hon inte vågat ridit eftersom han har bettet sig så hemskt mot henne.

Gången efter var jag med och han gjorde inga dumheter alls mer än att piska med svansen onödingt mycket när hon skulle borsta den. Jag sadlade och tränsade medans hon tog på sig hjälm och västen. Inga problem alls!
Bad henne läsa på lite mer NH och att jag skulle visa henne lite övningar som jag kör med.

Vi såg igen efter en vecka och hon hade inte läst på något och visade noll entusiasm med det vi höll på med. Jag sa en sak och gjorde tvärtom typ. Talade även om för henne att vi ska sluta med havren och ge han ett annat krafftfoder samt nya mineraler. Visade vart allt var och sa att den nya foderstaten skulle dyka upp i skåpet dagen efter då jag behövde skiva ut den.
Talade även om för henne att jag hade undersökt med stallkompisarna om en tränare åt henne men alla sa att ridskolan som ligger 10 minuter bort är jätte bra. Där har min medryttare ridit tidigare och hennes kompisar rider där. Men det dög inte hon ville inte rida på ridskolan eftersom deras hästar är så tråkiga och kan allt.

Nu var det en vecka sedan och hon hade hand om honom igår. Fick ett sms av en annan i stallet som frågade om det var okej om hon linade min medryttare på min häst för att sedan ta med dom ut på tur. Helt okej från min sida men nu börjar fundera på om hon är rätt person för min häst.

1.Hon vägrar börja på ridskolan även om hon får ha min häst på lektion.
2.Hon tar inte till sig det jag säger/visar.
3.Min häst har något emot henne och han visar det tydligt eftersom han aldrig gör så med mig.
4. Får påminna henne om självklara saker som att fylla på vatten plocka ut grepen ur boxen när du har mockat klart.
5.Det känns bara som att hon vill att jag ska hålla lektion för henne på min häst gratis eftersom när jag är på banan med henne så får jag hålla lektion annars så rider hon bara efter fyrkants spåret.
6. På 2 månader har hon haft honom ensam 3 gånger och hon klarar inte av det.

Mina stallkompisar tycker att jag ska hjälpa henne mer men jag har inte den tiden och det var inte därför jag skaffade medryttare.

Min mamma tycker att jag ska säga ifrån eftersom min häst kommer skada henne och hon kommer aldrig kunna klara av honom.

Vilka ska jag lyssna på? Jag vet nog själv svaret på denna fråga.
 
Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

medryttaren klarar uppenbart inte av hästen och hästen tycker uppenbart inte om medryttaren, så varför tvinga ihop dem?

min medryttare är ingen stjärna i ridningen, lite små slarvig i stallet ibland men det är ju jag med(men när jag gör det är det okej såklart :p) men framförallt så passar hon och hästen otroligt bra ihop. hästen är snäll mot henne och skiner upp när hon kommer då medryttaren betyder roligheter.
medryttaren lär sig av hästen och hästen får motion ^_^, hon tar med den till ridskolan lite då och då men rider mest dressyr och ut här hemma.
hade aldrig låtit den medryttaren som du beskriver rida ngn av mina hästar, hästarna är otroligt viktiga för mig. och allt ska stämma mellan de och medryttaren och mig, annars så får det vara.
 
Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

Om du inte kan lita på medryttaren så skulle jag inte behålla henne. Du vill ha avlastning inte en grej till att tänka på med hästen!
 
Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

Att hon inte vill börja på ridskola kan du inte göra så mkt åt. Det är hennes val.

Jag tror redan du vet vilket svar som gäller, med tanke på din avslutning.
 
Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

När min medryttare och jag varit i stallet tillsammans två gånger så kände jag mig helt trygg med att lämna hästen i hennes vård, om man behöver oroa sig eller vara där och stötta hela tiden så blir det ju ingen avlastning.

Några veckor efter att medryttaren börjat kom jag till stallet för att fylla på foder samtidigt som min medryttare höll på att rykta. Blicken jag fick från min häst sade allt: "Vad gör du här? Jag är faktiskt med medryttaren idag - stick!" ;)

Så - jag tycker att du ska lyssna på din häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

Jag har haft en sån medryttare och hon fick inte stanna länge. Hon gjorde inget av det hon skulle. Vågade inte rida själv och jag var höggravid och ville ta det lugnt och inte hålla lektion för henne hela tiden.
Fick samtidigt in en annan som skulle rida honom men hon ville bara rida, inte göra i ordning foder eller mocka.
Dom fick sluta båda två för dom hjälpte inte till, snarare fick jag mer jobb.

Så nej, hon hade inte fått stanna kvar om det var min häst.
2 månader är mer tillräckligt för att lära sig allt.
 
Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

Som du beskriver det är det uppenbart att det inte fungerar.
Sådär ska det ju inte behöva vara!
Jag tycker inte att du ska behålla henne som medryttare.
Hon verkar vara rädd för din häst
och det gör det ohållbart.
Jag vet inte varför din häst inte gillar henne,
kanske är det helt enkelt kemin som inte stämmer.
Relationen mellan hästen och medryttaren är jätteviktig,
och jag tycker inte att det är värt att behålla henne då.
Det finns säkert en tjej eller kille som passar mycket bättre ihop
med din häst än henne, det gäller bara att hitta en dådan person!

Dessutom bryter hon ju mot dina regler, är slarvig, omotiverad etc.
Det ska du inte behöva stå ut med!

Sen är hon ju inte tillräckligt duktig.
Du ska inte behöva lägga massa tid och energi på henne.
Att ha en medryttare ska ju vara det motsatta!
Det ska för sjutton spara tid och energi!

Att ridskolan inte duger...jag tycker ärligt talat
att det gör henne lite bortskämd!

Mitt råd till dig är alltså att du ska ta ett snack med henne
och förklara varför det inte funkar och berätta att hon tyvärr
inte passar som din medryttare.
Hon blir kanske ledsen, men det är nog bäst så.
Vem vet, hon kanske till och med blir lättad eftersom
hon verkar så osäker?
 
Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

Eftersom din häst inte gillar medryttaren så är svaret självklart för mig. Jag vill att mina hästar ska tycka om de som grejar med dem. De ska inte behöva vara irriterade eller sura under den tiden som ska vara trevlig. Eftersom hon inte heller uppfyller de andra önskemålen/kraven du har så är det väl inget att tveka på? Nej, hade det varit min medryttare så hade hon fått sluta.
 
Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

Med tanke på hur din häst beter sig mot henne tycker jag det verkar olämpligt att hon tar hand om hästen, hon kan ju bli skadad om han biter eller sparkar henne. Är hon inte så gammal så kanske det är tufft för henne att våga avsluta, men jag tycker nog att du som hästägare kan ta det ansvaret att avsluta innan hon blir skadad.
 
Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

Jag skulle inte fortsätta ha henne som medryttare.
Zakuro uttryckte sig bra varför.
 
Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

Som sagt jag vet redan svart på denna fråga men jag ville gärna vet om jag var känslig men det känns skönt att det finns folk som tycker som mig. Även fast mina stallkompisar tyckte att jag skulle ge henne en chans men det är min häst.

Han har visat klart och tydligt att det inte funkar och jag har ont i magen när hon är där nere för tänk om han skulle göra illa henne.
Får ge henne rådet att söka en annan häst som passar henne bättre och som uppskattar henne mer än min gör.

Det här med ridskolan var för att hon frågade om tränare men det dög inte och jag vet inga andra. Sen är ridskolan bra, har själv ridit för dom i många år med bra personal. Jag var mest upprörd på hur hon uttryckte sig när jag la fram det.

Tack så mycket för hjälpen att göra mitt val ännu enklare :)
 
Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

Om hästen vägrar gå, stutsar runt i gången, bits, sparkar, trycker in en i väggen och bär sig riktigt farligt åt bara för att den inte gillar pesonen/ ryttaren? Tycker det låter som den är riktigt farlig häst, är väl inte bara fel på "medryttaren" eller? Vår häst gillar inte alla men inte skulle den bitas, sparkas, trängas bara för att den inte gillar nån. Jag tycker att en häst måste uppföra sig även om den inte gillar nån, får ju inte uppträda farligt, bitas, sparka å trängas:cautious: Jag skulle nog inte tordas skaffa nån medryttare alls om hästen skulle kunna uppföra sig mot en människa på det sättet.
 
Senast ändrad:
Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

Jag har inte sagt ett ord om att det är fel på medryttaren .
 
Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

Av det du berättar så ser jag en stor röd varningsflagg.

Oavsett "vem" som gör fel (din häst eller medryttaren) så funkar det inte mellan dem. Jag tror det är enklare att vara utan medryttare än att ha en medryttare och få ont i magen.
 
Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

När min medryttare och jag varit i stallet tillsammans två gånger så kände jag mig helt trygg med att lämna hästen i hennes vård, om man behöver oroa sig eller vara där och stötta hela tiden så blir det ju ingen avlastning.

Några veckor efter att medryttaren börjat kom jag till stallet för att fylla på foder samtidigt som min medryttare höll på att rykta. Blicken jag fick från min häst sade allt: "Vad gör du här? Jag är faktiskt med medryttaren idag - stick!" ;)

Så - jag tycker att du ska lyssna på din häst.

Kan inte annat än att hålla med.
Din häst berättar något för dig så lyssna på den
 
Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

Du trivs inte med medryttaren. Behöver du verkligen fler argument till att bryta samarbetet? Svårare än så är det inte. Sen om ni inte trivs för att hon inte sköter din häst, för att hon inte kan rida din häst, inte följer dina direktiv eller om det helt enkelt bara är personkemin mellan häst och medryttare eller dig och medryttare som inte stämmer spelar ju ingen roll. Ta hand om dig och hästen. Byt till en medryttare du känner dig bekväm med och som du kan föra en riktig dialog med istället för att behöva mässa och predika.
 
Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

Om hästen vägrar gå, stutsar runt i gången, bits, sparkar, trycker in en i väggen och bär sig riktigt farligt åt bara för att den inte gillar pesonen/ ryttaren? Tycker det låter som den är riktigt farlig häst, är väl inte bara fel på "medryttaren" eller? Vår häst gillar inte alla men inte skulle den bitas, sparkas, trängas bara för att den inte gillar nån. Jag tycker att en häst måste uppföra sig även om den inte gillar nån, får ju inte uppträda farligt, bitas, sparka å trängas:cautious: Jag skulle nog inte tordas skaffa nån medryttare alls om hästen skulle kunna uppföra sig mot en människa på det sättet.

Det här håller jag med om. Ska man skaffa en medryttare till en häst som är så här farlig när något inte passar ska man nog tänka sig för både en och två gånger när man väljer ryttare.
 
Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

Oavsett frågställningen, huruvida TS ska ha kvar sin medryttare, där är ju svaret ganska uppenbart.

Men, om min häst hade sparkat, bitit och tryck upp en människa i väggen, oavsett vem, då hade jag tagit mig en riktig funderare. Det är ett helt oacceptablet beteende i mina ögon, även om det är riktat mot en person.
 
Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

Medryttaren fixar inte hästen är uppenbart.

Sen tycker jag upplägget är dömt att misslyckas..ingen medryttare ska enligt mig skolas in till att vara det? Antingen klarar man av det eller inte.
Likaså kan du inte försöka göra om personer till något de inte är; läsa in sig på hanteringsmetoder, bli mer nogranna osv..Det måste vara rätt från början annars får ingen en rättvis chans och har ni inte samma synsätt så kommer det inte att fungera.

Det låter som att din medryttare är för oerfaren och din häst låter alldeles för svår..skaffa någon som är mer erfaren samt fundera över till vem du ska överlämna din häst. Den låter inte trevlig och bör nog inte handhas av vem som helst. Testa är en sak, men vardagshyfs ska alla hästar fixa och framförallt är aggressiva/hotfulla beteenden totalt oacceptabelt
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 400
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 907
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 454
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp