Låta medryttaren fortsätta eller inte?

Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

Vill förtydliga det här lite mer då det är otroligt negativt just nu i tråden.
Jag var med dom 4 första gångerna och allt funkar bra annars hade medryttaren inte fått fortsatt. Hästen var som normalt när jag håller på med honom dvs står lugnt och filosoferar på livet. Han varken sparkar, biter eller trycker upp mig mot väggen. Har aldrig gjort det heller under tiden jag har ägt honom.

Jag måste bara fråga en sak. Om hästen normalt är snäll varför söker du då en medryttare som är orädd? Är den svårriden eller vad är problemet?
 
Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

Jag funderar på exakt samma sak. Speciellt eftetrsom du skrev "Hon ville och jag sa att jag är ute efter en person som har pondus och orädd."
 
Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

Jag brukar inte skriva hyllningsinlägg, men jäklar vad bra skrivet! Mycket klokt sagt, håller med till 100%!
 
Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

Som svar på din ursprungsfråga så tycker jag att du ska "avskeda" medryttaren innan det händer en olycka! Utan att ge skulden till vare sig medryttaren eller hästen så är det ju lätt att se att de fungerar inte alls ihop!

Och negativt kritik eller inte, jag har precis som flera andra i tråden aldrig ägt en häst som uppvisat ett så starkt beteende som din gör mot medryttaren! Även jag håller med om att det är en varningsklocka att något inte riktigt fungerar som det ska, medryttare eller inte! Spekulation varför det inte fungerar tänker jag inte ha då jag inte sett hästen i verkligheten. Dessutom har jag inte en aning om hur NH fungerar, om det kan vara ett sätt just din häst fungerar på.
 
Senast ändrad:
Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

Som medryttare på många hästar tidigare så vet jag att det kan vara så att hon faktiskt inte vill läsa på om NH eller rida på ridskola men vågar inte ge dig ett direkt nej. Hon är förmodligen blyg för att säga upp sig också eftersom kommunikationen mellan er upprör henne. Det behöver inte uppröra dig men som medryttare känner hon sig säkert utsatt och sårbar.
 
Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

Som medryttare på många hästar tidigare så vet jag att det kan vara så att hon faktiskt inte vill läsa på om NH eller rida på ridskola men vågar inte ge dig ett direkt nej. Hon är förmodligen blyg för att säga upp sig också eftersom kommunikationen mellan er upprör henne. Det behöver inte uppröra dig men som medryttare känner hon sig säkert utsatt och sårbar.

Men det är ju faktiskt medryttarens problem. Man kan ju inte räkna med att någon annan ska vara tankeläsare och ta hänsyn till något man inte uttrycker.
 
Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

Men det är ju faktiskt medryttarens problem. Man kan ju inte räkna med att någon annan ska vara tankeläsare och ta hänsyn till något man inte uttrycker.


Men kommunikation ska komma från båda parterna. Ägaren märker ju att någonting är fel och vad jag förstår det som blir det inte bättre, då måste man kanske ändra på sättet man kommunicerar även fast det kan vara så att det är medryttaren som är det större "problemet."
 
Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

#kl#
Låter som min gamla häst och medryttaren som jag hade till honom. Dominant val som var sent kastrerad och ville gärna skrämmas och få lite puls på folk:meh: Medryttaren var oerfaren men var av sk bra råmaterial:) dvs hon var ödmjuk och ville lära sig och dessutom mkt pålitlig och plikttrogen.
Hästen skrämdes rejält några gånger men medisen gav inte upp och med min hjälp löste hon problemen så småningom. Jag krävde inte att hon skulle vara perfekt på något vis direkt utan såg att hon hade rätt inställning och att det på sikt skulle bli bra men det krävdes att jag var angagerad och villig att handleda henne i början.
Det var ju en vinn vinn situation för båda i längden, hon fick lära sig hästhantering och rida på en riktig läromästare. Ja och jag fick så smånigom en pålitlig och duktig medryttare som avlastade mig.
Jag hjälpte medisen med lektioner en gång i veckan helt GRATIS, på lång sikt är det ju jag som vinner på att medisen rider MIN häst säkert och bra.
Idag äger medisen hästen och tävlar framgångrikt. Jag håller ff lektioner för ekipaget helt GRATIS och dessutom följer jag alltid med dom på tävling för att det är kul att följa deras framgångar.
Så mitt råd är att ledsaga medryttaren i början och ge henne stöd och hjälp så att hon känner sig säker med att umgås med hästen. Det vinner du som hästägare på i längden. Var inte för kritiska med allt ibörjan, det är mänskligt att fela då det är mkt att tänka på. Påpeka om något blir fel och var ärlig och rak så löser det sig med tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

En häst som sparkas bits och attackerar är väl för Guds skull ingen läromästare ????
 
Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

Ja nu var det ju min häst och egen erfarehet jag skrev om. Och skrev inte att han både sparkades o bet. Men dock en dominant häst som testade.
Men rådet till ts var att hjälpa medryttaren och inte ha så mkt krav att allt skulle flyta perfekt direkt. Det kan funka med en medryttare med en tids vägledning och lektioner GRATIS.
Om nu medisen tycker att hon vill o vågar göra ett fösök.
 
Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

men då blir väl svaret till Ts utifrån trådens ämne totalt missplacerat?
 
Sv: Låta medryttaren fortsätta eller inte?

Till TS
Eftersom mitt svar till dig var otydligt så gör jag ett nytt försök:)
Investera i det här med din tid och ditt kunnande. Var med då hon fixar med hästen och låt henne göra i ordning kusen själv. Ge råd och handled medisen då hon får problem med hästen då den testar. Att det verkar som att din häst inte gillar medisen är nog testade för att se vad hon går för. Varför tror dina stallkompisar att det ska funka med den här tjejen? Dom har väl sett hur det går när hon hanterar hästen?
Hjälp henne även i ridningen med övningar hon kan göra även när du inte är med, för få det att funka. Det är ju din häst och du känner den väl.
Det var därför jag skrev om min erfarehet med min medryttare och min fd häst som också testade henne i början men med tiden löste det sig bra.
Fixar hon det här så kan det bli bra samarbete i längden även om det verkar osäkert nu.
Men ser du att det inte funkar så är det ditt ansvar att avsluta samarbete.


Lycka till
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 400
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 907
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 444
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp