Låtar du kan relatera till någon/något?

Alla mina (fd) hästar har en egen spellista med låtar jag relaterar till dem :angel: Många låtar kopplar jag också till specifika tv-serier eller filmer, kan antingen vara för att de varit med eller för att jag tycker texten passar. Sedan har jag en lista med låtar som jag tycker passar bra med mig själv/mitt liv. Och några kopplade till speciella händelser.

Min första ponny Oswald som jag hade i 3 år men mest bara problem, fick avlivas bara 7 år gammal.
Calleth you Cometh I - The Ark
Det löser sig - Timbuktu
Bright Eyes - Simon & Garfunkel

Min nästa ponny Smokie som blev en riktig drömponny men som hade varit lite problembarn innan han kom till mig. Såldes när jag blev för gammal för att tävla ponny.
A New Day has Come - Celine Dion (spelades också när vi red en dressyrtävling som vi vann med 10% marginal och slog nytt personligt rekord)
Someone New - Eskobar, Heather Nova
Never had a dream come true - S Club 7

Min egna uppfödning Marlin som först gick jättebra men efterhand kände jag mer att vi inte passade ihop. Fick sedan KS- diagnos och togs bort som 6-åring.
Genom Eld - Oskar Linnros
It is was it is - Lifehouse
One of us is gonna die young - The Ark

Bruce som jag först började rida på jobbet och sedan hade som foderhäst med förhoppning att kunna köpa loss honom. Fick dock inte till det ekonomiskt så han såldes.
A drop in the ocean - Ron Pope
Mirrors - Justin Timberlake
Let it all go - Birdy, Rhodes

I'll cover you - Rent soundtrack, kopplar jag till min högstadieklass eftersom första gången jag såg den filmen var det med klassen och den låten var med i vår avslutningsmusikal. Även God gave rock and roll to you som vi sjöng alla tillsammans som avslutning.

Till gymnasie-klassen kopplar jag låtarna som spelades mycket när vi var på klassresa innan studenten. Typ Alors on danse - Stromae ute på klubbarna och Opa Opa - Antique som hotellet vi bodde på hade en speciell dans till som vi dansade typ 5 ggr per dag.

Vart jag mig i världen vänder - Svenska bjönstammen, spelades mycket under nollningen till högskolan.
 
Winnerbäck.
Jag får liksom ingen ordning på mitt liv, tvivel och min älskling har ett hjärta av snö.
De låtarna beskriver mig och mitt liv perfekt.

Det låter som en 20-23 årig Singo :D Ja, inte för att jag nödvändigtvis utvecklats ut rätt håll sedan dess vill jag tillägga. Med tanke på att jag numer är inne i en fas när "Shots and squats" i högre grad beskriver mitt liv.
 
Denna var aldrig känd i Sverige, filmmusik till en fransk film. Men gick på högvarv när jag var i Italien och hade pojkvän där 1986.

 
Det mesta av Winnerbäcks låtar beskriver mig och mitt liv. Men Kom änglar kommer alltid påminna mig om min första ponny (den vackraste stunden i livet var den när du kom. Den jävligaste stunden i livet var den när du gick).

Kvällen innan vi tog bort ponny nummer två spelade radion Forever young med Alphaville, jag grät som ett barn. Hon blev 26 år, och var pigg ända in i det sista.

Strövtåg i hembygden påminner mig för alltid om min morfar. Den låten är som skriven om honom.
 
Jag skulle vilja byta ut ett gäng av mina sjundeklassare mot alla er som valt svenska låtar. :D Vi har precis gjort en uppgift i svenska där de ska välja en svensk låt som de kan relatera något i sitt liv till och vissa har ju tyckt att det är heeelt omöjligt. ;)

Några av mina är:

Du måste finnas - Helene Sjöholm. Spelades på pappas begravning och mycket i texten speglar hur jag fortfarande känner kring att han lämnade mig som trettonåring.

Moonlight serenade - Glenn Miller. Barndomsminnen från långresorna hem till mormor och morfar. Jag minns att vi lyssnade på den i bilen.

Mmmbop - Hanson. I want you - Savage Garden. Båda var sommarplågor -97 när jag jobbade en massa i en "kiosk" som var en del av mina föräldrars restaurangverksamhet vid en golfbana. En himla rolig och härlig sommar!

Finns ju otroligt många fler, men dessa fyra var de som ploppade upp direkt.
 
I love rock n roll med Joan Jett :love::love::love:
De va en härlig midsommar i Fatmomakke, solen sken, lagom mycket sprit, en kärlek på lagom avstånd, och de va bara lycka!
Jag va typ 16 år....

Där borta vid pilen Med Magnus Uggla
Den får mej att tänka på min pappa, som dog i våras.:cry:

Och Lilla häst, lilla häst, vilka skutt du tar (vet inte vad den heter) men jag brukar sjunga den högt när jag och min finaste häst galopperar på sommarkvällar. :love:

* Jenny *
 
Kom på ytterligare en:
Lukas Graham - 7 years: Pappas 59 års kalas + den lokaltävlingen jag tog mitt personliga poängrekord i LB i.
 
Elton John - Can you feel the love tonight
Minns att jag gick på biosupé med föräldrarna för att se Lejon Kungen. På slutet spelade dom låten och den var så fin att jag blev tårögd :cry:

Berlin - Take my Breath away
Den väcker bara en massa minnen från när jag var liten :love:

Lost Frequencies feat. Janieck Devy - Reality
Mitt och mitt ex´s favorit ett bra tag. Kunde lyssna på den hur många gånger som helst utan att ledsna. Gillar den än idag och stämmer så bra att det är så många beslut som ska fattas hela tiden.

Whitney Houston - I Will Always Love You
Grät ju som ett litet barn i slutscenen till filmen bodyguard.

Titanic Theme Song • My Heart Will Go On
Man kunde ju inte hålla tårarna ifrån till Titanic heller...

Shaggy - Angel ft. Rayvon
Väcker minnen från min student :).
https://www.youtube.com/watch?v=XWJrPzAUzAs

Bryan Adams - Heaven
Väcker såna minnen från mellanstadiet. Då vi nästan alltid skulle dansa tryckare till den då vi hade dans :love:.
https://www.youtube.com/watch?v=s6TtwR2Dbjg
 
Väcker upp tråden ytterligare en gång:


Celine Dion - A New Day Has Come: Beskriver H.Hs födelse och liv obehagligt bra. Var dessutom en stor radioplåga vid tiden för hans födelse.
 
Det mesta av Winnerbäcks låtar beskriver mig och mitt liv. Men Kom änglar kommer alltid påminna mig om min första ponny (den vackraste stunden i livet var den när du kom. Den jävligaste stunden i livet var den när du gick).

Winnerbäck har ju otrolig förmåga att sätta ton och ord på känslor. Själv associerar jag alltid en viss person till denna låt (vilket är lite lustigt, för texten stämmer inte ens in på det som hände för många herrans år sedan...).

 
Ola Magnell - Pappa: lyssnade på den extremt mycket när pappa dog

Olle Adolphson - Gåtfulla folket: 3 kvinnor sjöng den på lillasysters begravning

Det är väl typ det. Bara tragik :p
 
Den svenska björnstammen - Ett fel närmare rätt. Beskriver de 2 första åren i nuvarande relation, kan väl säga att det var något ... ehm struligt... Men ja vi ordnade upp det tillslut.
 
För att ta en lite roligare association än min förra så kan jag ju ta det år jag blev kvar i London över jul. Ett ymnigt snöfall gjorde att Heathrow stängde. Det gick ju ingen större nöd på mig eftersom jag kunde boka om allt under ordnade former men det var värre för de som blev strandsatta i avgångshallen... Fick därför några dagar extra utan några som helst måsten. Kände att jag verkligen slappnade av och landade efter en turbulent höst.

Tillbringade dagarna med att bl.a utforska närområdena till fots. Var upp till Kensington Palace där det dock var renoveringsarbeten, Mycket av möbler och inredning var temporärt borta och istället hade man satsat på en utställning som skapade stämningar med ljud och ljus. Det häftigaste var när man kom in i en nästan nedsläckt balsal. Efter att ha gått i några meter så tänds så några spottar riktade mot en ensam brudklänning som sakta snurrade i taket samtidigt som det spelas Duran Duran (Prinsessan Dianas favoritband). Så elegant och suggestivt gjort med så enkla medel! Således associerar jag något oväntat alltid denna med det som troligen blivit den bästa julen i modern tid.

 
Nästan alla jag känner har en egen låt i mitt huvud.
Samma här!
Och många låtar som påminner om situationer, sammanhang och minnen. Därför kan vissa låtar nästan bli sorgliga fast de är glada låtar, eller iaf osorgliga. Men just minnerna eller personerna de påminner om.
Min farfar sjöng mycket. Oftast glada låtar men när jag hör dessa idag blir jag lätt tårögd just för att de påminner om honom.
 
Bass Modulators - Anthem Of Summer
SÅ JÄVLA BRA! Speciellt att bara glida runt med bilarna till. Eller snarare åka nån rolig, kurvig mc-väg och åka lite för fort och dunka med baslådan. :love: (Nej jag är inte WT).

Två äldre låtar som lyssnades mycket på förr, lyssnas aldrig på längre men värda att nämnas!

Foo Fighters - Walk
Verkligen en annan typ av musik, men också riktigt bra. Speciellt minnen av den med min gamla numera pensionerade ponny när vi red i westernsadeln i alldeles för högt tempo på sandvägarna i ett stall jag stod i då.

My Chemical Romance - Famous Last Words
En låt från ungdomen som verkligen väcker minnen även om jag inte lyssnar på den typen av musik längre.
 
Robin Cook- I won't let the sun go down on me
Sommaren jag och min man blev tillsammans spelades den här låten väldigt mycket och så fort jag hör den så dras jag tillbaka till utekvällar i hans bil sommaren 2009 :p:love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp