Bukefalos 28 år!

Låter ni era katter jaga solkatter?

GardenAngel

Trådstartare
Jag sitter i soffan med telefonen just nu och upptäckte att Lava började jaga solkatter som den skapade. Jag kunde inte låta bli att låta henne jaga dem i vardagsrummet en stund. (Vilken liten jägare jag har fått hem!!)

Men det slog mig att när jag var liten så sades det att man absolut inte fick leka med tex ljuspekare med katter för de kunde bli knäppa! Det var ett big no-no.

Hur ser ni på det? Jag tänker att det är ungefär som apporterande hundar som blir pinntokiga och att man inte borde göra det för ofta, men jag vet ju inte om katter funkar likadant som hundar.

Är det samma sak för katten att jaga en leksak som en ljusfläck, trots att de inte får tag i ljuset?
 
Har aldrig hört det påståendet. Mina får jaga solkatter om de vill, jag vaktar lite på dem om solkatten är på möbler/tapeter osv. Laserpekare bryr de sig inte om, men vi har en sådan som leksak. Tror inte de blir knäppa av det :p
 
@zassoo Det var "allmänt känt" när jag växte upp! Det har typ samma som djurplågeri! Så det fixk vi absolut inte göra som barn, hur kul det än var. :D

Att de skulle bli knäppa var väl som pinntokighet antar jag. Att de inte skulle kunna slappna av, utan endast letade efter eventuella solkatter att jaga.
Kände mig väldigt stygg när jag lät Lava jaga dem nu medan jag skrattade högt. Och hunden sprang runt och undrade vad katten jagade! :D Helt klart bra aktivering iaf.. :angel:
 
Jag sitter i soffan med telefonen just nu och upptäckte att Lava började jaga solkatter som den skapade. Jag kunde inte låta bli att låta henne jaga dem i vardagsrummet en stund. (Vilken liten jägare jag har fått hem!!)

Men det slog mig att när jag var liten så sades det att man absolut inte fick leka med tex ljuspekare med katter för de kunde bli knäppa! Det var ett big no-no.

Hur ser ni på det? Jag tänker att det är ungefär som apporterande hundar som blir pinntokiga och att man inte borde göra det för ofta, men jag vet ju inte om katter funkar likadant som hundar.

Är det samma sak för katten att jaga en leksak som en ljusfläck, trots att de inte får tag i ljuset?

Faktiskt så kände jag mig lite elak en gång då min Alice började jaga efter solkatter i köket när vi åt middag :o först var det ju roligt men sedan tyckte jag att hon stirrade lite för mycket efter någon solkatt att leka med därinne. Men då blev jag helt enkelt lite mera försiktig med besticken/mobilen och efter bara ett litet tag så slutade hon verka vara lite stirrig. Kändes bäst så för min egen del.

Jag har dock en sån där ljuspekare som jag har lekt lite med henne med, och den har varit helt ok. Även om jag kände mig elak när hon aaaldrig fick tag på den :D
 
Vår katt tycker det är jättespännande och roligt med laserpekare, men jag känner mig så elak när han jagat efter den en stund och inte verkar förstå varför han inte kan fånga den förbaskade musen! Så jag, av samvetskval, leker aldrig längre stunder med laserpekaren och försöker avsluta lekandet med en "fysisk" leksak som han får fånga och bita i, typ fjädervippa eller prasselboll :)
 
Mina älskar laserpekaren, den ena är helt besatt när han hör den, MEN han vet att det är jag som rör runt den och accepterar direkt att leken är över när han märker att den försvinner.
Ett sätt man kan göra ett bra slut på en lek på så sätt är att ge katten mat direkt efter, då blir det en belöning för jakten, som att de fångade sin mus och fick äta upp den...
 
Nikita är helt ointressad av solkatter eller kattlaserpekare. Det enda hon gillar är Da Bird (eller billiga kopior eftersom jag inte har stor lust att köpa dyra orginal eftersom de går sönder efter några gånger).
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 842
Senast: Luff
·
Övr. Hund Så var det dags för mig att skapa en tråd om hund och katt.. Det är nämligen såhär: Min mor har en katt. Jag och hundarna hälsar på...
Svar
18
· Visningar
1 559
Senast: Swat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp