• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Vinga
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 691
V

Vinga

Om några veckor ska jag tävla en LB:1, jag som inte tävlat dressyr på säkert 20 år :crazy:

Nu när jag kollade genom programmet dök det upp några frågor:

:i mellantraven ska man rida lätt eller sitta ner?

:i "ökad skritt snett igenom" är det lång tygel där?

Kommer kanske fler frågor när jag ridit genom programmet imorgon :D

Sv: Lb:1 2006

I mellantraven gäller nedsittning.

Ökad skritt är inte detsamma som fri skritt. Du ska ge efter en aning på tygeln genom att gå med framåt med handen så att hästen kan länga ut halsen och därmed också länga genom hela kroppen. Du ska alltså fortfarande ha kontakt med hästens mun. Skritten ska vara energisk, tänk sedan på att försöka visa en tydlig övergång till mellanskritt.

Lycka till på tävlingen! ;)

Tack för snabbt svar!

Då är det hårdträning på mellnatraven fram till tävlingen nu då, för min häst länger sig otroligt lätt och blir då väldigt skumpig :D

Ta och åk och titta på ngn LB:1 i närheten innan tävlingen! Det är väldigt nyttigt och ger trygghet.

Lycka till! :banana:

I mellantraven gäller nedsittning.

Ökad skritt är inte detsamma som fri skritt. Du ska ge efter en aning på tygeln genom att gå med framåt med handen så att hästen kan länga ut halsen och därmed också länga genom hela kroppen. Du ska alltså fortfarande ha kontakt med hästens mun. Skritten ska vara energisk, tänk sedan på att försöka visa en tydlig övergång till mellanskritt.

Lycka till på tävlingen! ;)

Är mellanskritt en "mindre" variant av ökad skritt?

Den ökade skritten ska vara mer energisk än mellanskritt och helst ha ett större övertramp. Övertrampet är dock inte det viktigaste utan man tittar på kvaliteten på skritten. Hästen ska röra sig avspänt genom kroppen och med en lätt kontakt med ryttarens hand och med nosen väl framme. När man går över till mellanskritt kortas formen och steglängden lite, energin ska dock finnas kvar, takten bibehållas. Hästen ska bära sig och inte ”ramla framstupa” när man begär att den kommer ihop mer.

Hoppas du förstår hur jag menar. ;)

Solis har ju väldigt bra beskrivningar hur det hela ska vara. Vill man göra det väldigt enkelt för sig (med det korrekta i bakhuvudet) så är mellanskritt det som man tänker på som "normal/vanlig skritt" (skulle du samla och korta lite till blir det samlad skritt).

Ökad skritt är skritt på halvlång tygel med långa, rejäla kliv.

Förr hade man fri skritt i programmen men enl en cliniq som jag var på med B. Tebblin, så togs det bort för att man tyckte det var "taskigt" mot hästen att ge den intrycket av att den var färdig mitt i programmet (fast är hästen van vid att man lägger in skrittpauser under ridningen så infinner sig ju inte det problemet). Så den ökade skritten är något av en kompromiss. Man vill se så mkt fri och rörlig skritt som möjligt men fortf med kontakt med hästens mun.

hm, sa de något om LC:1 på den clinicen? då är det ju fri skritt mitt i? bara en tanke

Jag minns faktiskt inte. Det är flera år sedan.

Så det är fri skritt i LC:1? Det var ju faktiskt lite förvånande.

Jajamänsan jag förstår precis ;p Tack så mycket! Men vad har arbetsskritt att göra i programmet då om mellanskritt är "vanlig skritt"?

Men det finns ingen "arbetsskritt" i programmen, det är mellanskritt som är den "vanliga" skritten, som ju också Saigon skrev.

Ursäkta :o Vet inte vart jag fick det ifrån, var så säker på att jag såg "a.s." i programmen på stallbacken, måste sett rejält fel.

Saigon:
Jag har en teori om att de lättare progrmmen är utformade så att unghästar ska kunna gå dem. Man brukar ju säga att man ska vara försiktig med att skritta på korta tyglar på unga hästar eftersom att det finns risk för att man förstör hästens skritt.
Men som sagt, det är bara en teori jag har!:bump:

Ja det är klart, det skulle kunna vara därför ja som man har fri skritt i LC. Det är säkert rätt!

OT: Du vet att om du vill svara mig så trycker du på ngn av "mina" svarsknappar under mitt inlägg. Då syns det uppe i högra hörnet att svaret är till mig. :bump:

Edit: Och nu när jag skulle skriva detta så svarade jag mig själv istället för dig :rofl: Just en snygg lektion...

Haha ja det var bra jobbat!! Jo, det vet jag faktiskt det är bara det att jag klickade på "svara inlägg" å sen glömde jag bort vad jag skulle skriva så jag bestämde mig för att svara på ditt inlägg istället:angel: Å då orkade jag inte gå tebax:D

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med... 2
Svar
35
· Visningar
4 452
Senast: super
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 437
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 444
Senast: Johanna1988
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 049
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka