Bukefalos 28 år!

LC:1 före LC:2 ??

Skuggfaxe12

Trådstartare
Jag har aldrig varit ute och tävlat. Men har nu börjat snegla på att starta en LC men min lilla tossa. Som ni kanske förstår har varken hon eller jag licens. Alltså kommer jag behöva skaffa det till oss. Men så läste jag på Stallbacken att man bara behövde licens för ryttaren (lokallicens 150:-) och inte för hästen om man bara ska tävla lokalt. Stämmer det? Finns det så många lokala tävlingar så att man kan ställa upp typ 3-4 gånger under ett år (i dressyr, ja kanske någon pyttehoppning, om tränare godkänner!)? Och sen när det året gått utvärderar om man tycker om att tävla eller ej? Får jag ställa upp i lokaltävlingar över allt eller är det speciella regler? :confused:

Läste också på stallbacken om dennes tolkning av TR. H*n skrev att man inte behövde kavaj eller stövlar (shortchaps istället) på lokal, stämmer det? Sen till sist, är det så att LC:1 är lättare än LC:2?? Måste man tävla LC:1 innan man tävlar LC:2/LB:1?


:) Jätte tacksam om någon orkar svara på allt! :D
 
Sv: LC:1 före LC:2 ??

Kan svara på det jag kan åtminstone :)
Licensen är jag inte helt säker på, men jag har absolut för mig att man inte behöver till hästen på lokal.
Det borde finnas så många (några) tävlingar i närheten där du bor, kolla tävlingsterminer på http://www.ridsport.se/distriktindex.htm , sen när du är inne på ditt distrikt klickar du på "distriktets egen hemsida", och där borde tävlingsterminer finnas.
Du får tävla på lokaltävlingar var du vill i sverige, men tanken är ju att det ska finnas så många lokaltävlingar att man inte behöver åka speciellt långt för att vara med.
Shortchaps utan fransar och med matchande skor är ok vad jag vet, kavaj kan jag inte säga nåt om. Men jag tycker det är grymt mycket snyggare med kavaj än nåt annat i dressyr, och det finns ju billiga som duger bra om man inte tävlar så ofta.
Du får tävla vilket LC-program du vill, dom är ungefär lika svåra.
 
Sv: LC:1 före LC:2 ??

Ja det är bara ryttaren som behöver licens på lokaltävling.
Om det finns tillräckligt med lokaltävlingar beror på var du bor.
Du kan tävla lokaltävling var du vil li hela landet.
Du har läst fel på stallbacken ang kavaj. I dressyr måste du ha kavaj även på lokaltävling, det står inget annat på stallbacken. I hoppning behöver du däremot inte ha kavaj, du kanske läste på hoppsidan?
På lokaltävling får du ha shortchaps utan fransar + jodphursskor istället för stövlar.
Det ska inte vara någon skillnad i svårighet mellan LC:1 och LC:2, men det beror ju på vad man tycker är svårt. Själv tycker jag LC:2 är något svårare än LC:1 pga placeringen av travvolterna. När man gör 15-metersvolter på kortsidan är det svårt att hitta ett riktmärka för att få rätt storlek, när man gör dem på långsidan som i LC:1 så är det ju bara att sikta mitt emellan medellinjen och den andra långsidan.
Du kan tävla precis vilket program du vill upp t.o.m. Msv A/S:t George, det finns inga regler om att du måste rida programmen i en viss ordning.
 
Sv: LC:1 före LC:2 ??

Ylva skrev:
Ja det är bara ryttaren som behöver licens på lokaltävling.
Om det finns tillräckligt med lokaltävlingar beror på var du bor.
Du kan tävla lokaltävling var du vil li hela landet.
Du har läst fel på stallbacken ang kavaj. I dressyr måste du ha kavaj även på lokaltävling, det står inget annat på stallbacken. I hoppning behöver du däremot inte ha kavaj, du kanske läste på hoppsidan?
På lokaltävling får du ha shortchaps utan fransar + jodphursskor istället för stövlar.
Det ska inte vara någon skillnad i svårighet mellan LC:1 och LC:2, men det beror ju på vad man tycker är svårt. Själv tycker jag LC:2 är något svårare än LC:1 pga placeringen av travvolterna. När man gör 15-metersvolter på kortsidan är det svårt att hitta ett riktmärka för att få rätt storlek, när man gör dem på långsidan som i LC:1 så är det ju bara att sikta mitt emellan medellinjen och den andra långsidan.
Du kan tävla precis vilket program du vill upp t.o.m. Msv A/S:t George, det finns inga regler om att du måste rida programmen i en viss ordning.

man får visst rida i klubbtröja på lokal!!! står på förbundets hemsida,kolla här:
http://www2.ridsport.se/t2_2.aspx?p=91608
 
Sv: LC:1 före LC:2 ??

Enligt TR så är det krav på kavaj även på lokaltävling.
Så länge förbundet inte publicerat en TR-ändring så gäller TR, även om det står annorlunda någonstans.
Är det inte publicerat som TR-ändring så är TR inte ändrat!

De kanske har gått händelserna i förväg. Just Dressyr-TR kommer ju att göras om till 2005 och de vet nog redan nu vad som kommer att ändras...
 
Sv: LC:1 före LC:2 ??

Ylva skrev:
Enligt TR så är det krav på kavaj även på lokaltävling.
Så länge förbundet inte publicerat en TR-ändring så gäller TR, även om det står annorlunda någonstans.
Är det inte publicerat som TR-ändring så är TR inte ändrat!

De kanske har gått händelserna i förväg. Just Dressyr-TR kommer ju att göras om till 2005 och de vet nog redan nu vad som kommer att ändras...

Ok, men är inte det lite klantigt att lägga ut nåt sånt isåfall??? tycker jag iaf, men...
 
Sv: LC:1 före LC:2 ??

megasus skrev:
Ok, men är inte det lite klantigt att lägga ut nåt sånt isåfall??? tycker jag iaf, men...

Håller med dig. Jag mailade dem direkt och påpekade att det inte stämmer med TR.

Tyvärr är det nog inte alltid det är någon från 'rätt' gren som skriver alla texter och då kan det bli fel, men jag tycker nog att någon insatt i den grenen åtminstone kunde granska texten innan den publiceras
 
Sv: LC:1 före LC:2 ??

Ylva skrev:
Håller med dig. Jag mailade dem direkt och påpekade att det inte stämmer med TR.

Tyvärr är det nog inte alltid det är någon från 'rätt' gren som skriver alla texter och då kan det bli fel, men jag tycker nog att någon insatt i den grenen åtminstone kunde granska texten innan den publiceras

ok. ja inte för att det berör mig, för jag skulle inte tänka mig annat än rida med kavaj på dressyr, men det kan ju hända att någon stackare går efter vad som står där och sen blir utesluten på tävling... :crazy:
 
Sv: LC:1 före LC:2 ??

Det måste ju kännas enormt surt, om man nu gått efter det som stod där. :smirk:
 
Sv: LC:1 före LC:2 ??

Varför skippa kavaj på dressyrtävling? Är man inte där för att visa upp sej? :D
Däremot om man känner att man är där för att "testa" hur långt man har kommit snarare än att vara där för att vinna/visa upp sej då kanske man vill snofsa upp sej så lite som möjligt :P vad vet jag, jag har bara tävlat klubbtävlingar, men även då är det roligt att smycka ut sej själv och hästen lite :)
Tack till den som uppfann manrosetterna!!
 
Sv: LC:1 före LC:2 ??

Jag fattar ingenting - vart på förbundets hemsida hittar ni att man inte behöver ha kavaj.
En annan sak jag funderade på när jag läste den länkade sidan är att det står att
"Från klass Lätt A:4 rider du på kandar, det vill säga med två bett, ett ledat och ett stångbett, och med dubbla tyglar".
Är detta nytt? Hittills har det varit träns i LA4 och valfritt i LA5 och MSB1. Någon som vet?
 
Sv: LC:1 före LC:2 ??

""Är detta nytt? Hittills har det varit träns i LA4 och valfritt i LA5 och MSB1. Någon som vet?""

Detta var också vad jag trodde gällde????

Det står också:

"Om du rider fel väg blir det poängavdrag - 2 första gången, sen 4, 8, och vid fjärde felridningen uteslutning."

Jag trodde det nya var - 2p vid första felridningen, - 4 vid andra och uteslutning vid tredje. Så står det på mina protokoll i alla fall och jag tävlade för två veckor sedan i lätta klasser.

Mvh//LG
 
Sv: LC:1 före LC:2 ??

Det verkar som om sidan inte är uppdaterad på ett tag, båda sakerna ni ifrågasätter är gamla regler som ändrats.
 
Sv: LC:1 före LC:2 ??

Jag vet att dessa regler förekom förr, men precis som Snuffsan skrev så står det att den är uppdaterad i Oktober.

Håller med dig Snuffsan, mycket pinsamt för förbundet. Dem om några, borde ju vara uppdaterade då de är dem som ger ut TR... :-)

Mvh//LG
 
Sv: LC:1 före LC:2 ??

Snovind skrev:
Jag fattar ingenting - vart på förbundets hemsida hittar ni att man inte behöver ha kavaj.
En annan sak jag funderade på när jag läste den länkade sidan är att det står att
"Från klass Lätt A:4 rider du på kandar, det vill säga med två bett, ett ledat och ett stångbett, och med dubbla tyglar".
Är detta nytt? Hittills har det varit träns i LA4 och valfritt i LA5 och MSB1. Någon som vet?

de har ändrat, förmodligen efter att Ylva påpekade det för dem... :D
innan stod det typ så här: "numera är det även tillåtet att byta ut kavajen mot en proper klubbtröja på lokal tävling"
 

Liknande trådar

Dressyr Satt egentligen bara för skojs skull och tittade på tävlingar på TDB. På lokal nivå i mitt distrikt (Sthlm) för storhäst. Men så slogs...
Svar
15
· Visningar
1 691
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 332
L
Dressyr Tävlade min första lokala dressyr tävling i söndags,fick 60,71% hade en del små missar,men är väldigt nöjd själv:)Jag funderar på att...
Svar
6
· Visningar
1 350
Dressyr Hejsan. skulle behöva lite hjälp/tips. Har inte tävlat dressyr på ett tag utan endast hoppning. Fått mkt info genom att läsa inlägg men...
Svar
11
· Visningar
1 291
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp