Bukefalos 28 år!

LCHF - recept och tips på mat

Här är också ett recept från Birgitta Höglund, vilket publicerades på Kostdoktorn.se första Advent:

Tomtens äggröra

  • 3 ägg
  • ½ dl grädde
  • ½ äpple
  • 2 msk hackade mandlar
  • 2 msk smör
  • 1 tsk kanel
  • Salt
Vispa ihop ägg och grädde med lite salt. Skär äpplet i små tärningar. Bryn smöret och fräs äppeltärningar, mandel och kanel en liten stund. Häll på äggsmeten och rör hela tiden mot botten.

Ta kastrullen från värmen efter en minut och fortsätt röra lite till. Blanda i mer grädde om du vill ha en krämigare röra. Smaka av om äggröran är lagom salt.

SUPERGOTT! Med "tomtegrötkänsla" men oerhört mycket mer mättande (och nyttigt)!!!
 
Lagade god Nudelsoppa med kyckling här om dagen, på hemkokt kycklingbuljong (superenkelt att göra!) Hade frysta majskycklingfiléer som efter upptining fick marinera/rimmas med saften av en citron och 2 msk salt innan de skars i bitar och kokades i buljongen tillsammans med små broccolibuketter samt lite blandade alger. Tillsatte sedan shiratakenudlar innan serveringen.

Torkade alger köpte jag på ICA, förpackningen ser ut så här:
images



 
Efter att ha samlat inspiration från 7 olika kokböcker samt ett antal recept från nätet blev det i kväll:

Kycklinggratäng

Kycklinglårfiléer, olivolja (både vanlig och med citron), en skvätt konjak samt salt och peppar sattes i en plastpåse och blandades runt ordentligt innan det hälldes i en ugnsform och bryntes i ugnen (250 grader, varmluft och grill) till dess de fått fin färg.

Tunnskivad squash och grovhackade valnötter ströddes över kycklingen.

Blandade ca 1 dl CF med ca 1 dl vispgrädde och smaksatte med skalet från två citroner (garanterat giftfria då jag odlat dem själv!), några finskurna soltorkade tomater, en stor sked ajvar relish och hällde över innehållet i ugnsformen. Överst ett rejält lager riven ost: en smakrik blandning av Norrlandsost (från Burträsks mejeri - där Västerbottensosten uppfanns, kan ersättas med VB-ost) samt lagrad Herrgårdsost.

Gratinerades i ugnen 15 minuter (200 grader, varmluft).

Passade även på att testa ett av Klara Dessers recept från Allt om LCHF:

Squashgratäng

Tunnskivad squash varvas i en ugnsform, tillsätt olivolja, vitlök, salt och peppar. Blanda 1/2 dl majonnäs med 1 dl ost (i receptet fetaost men jag fortsatte med blandningen Norrlandsost och lagrad Herrgård). Gratinerade i ugn 15 minuter.

Squashgratängen har vi dock inte provsmakat ännu - den sparade vi till i morgon - men den doftade ljuvligt! (Jag funderar dessutom på att strö över lite oregano innan serveringen.)
 
En riktigt god sallad, inspirerad av lite olika recept på nätet:

Avocado- och gurksallad

1 tärnad avocado och 1/2 urkärnad, tärnad gurka
1 selleristjälk
1 näve valnötter brutna i mindre bitar (köp i så hög kvalitet och så färska som du får tag i och förvara alltid i frysen, för att undvika att de blir beska)


Blanda 4 stora skedar majonnäs (jag hade bara 2 skedar majonnäs kvar idag och inte tid att göra mer så jag tog hälften majonnäs och hälften CF - det blev också bra) med hackad koriander, 1-2 msk pressad citron, salt, peppar och vitlökspulver. Rör ner grönsaker och nötter.

Det blir en jättegod röra med en härlig kombination av olika konsistenser: krispig gurka och selleri, mjuk avocado och knapriga nötter! Serveras som den är med blandade gröna blad och goda oliver. Men kan också användas som stomme i t ex en räksallad. Och med bara majonnäs (ingen CF) ett bra mjölkfritt alternativ när man behöver ett sådant!
 
Sv: LCHF - recept och tips på mat



Jo, precis som de flesta andra svenskar tror jag ju att det ska vara köttfärs i taco! Men jag gör egen tacokrydda för att slippa "skräpet" i de färdigköpta blandningarna (VARFÖR ska man tillsätta en massa socker i allt???!!!) Kryddan gör jag med spiskummin, chilipulver, cacao och salt.

Förutom gurka och sallad har jag gärna avocado (skivad, eller som guacamole), ost och brukar göra aioli till också.

Edit: var på två matlagningskurser i Mexico, en för ceviche och en för guacamole. Kocken som höll kurserna hade en skvätt tequila i guacamolen - men vi ville inte köpa en flaska bara för detta ändamål (varken jag eller maken dricker alkohol) så just det tipset kommer vi inte att använda oss av. Men om någon tequiladrickare läser denna tråd så kan ni ju testa!
Skulle du vilja dela med dig av ditt recept på tacokrydda? Har inte hittat något än som jag är helt glad i
 
Skulle du vilja dela med dig av ditt recept på tacokrydda? Har inte hittat något än som jag är helt glad i

Visst!

TACO-krydda:

1 msk mald spiskummin
1 tsk - 1 msk chilipulver (beroende på hur "spicy" man vill ha den)
1 tsk cacao
1 tsk salt

Lagom till 450-500 g köttfärs.

Jag bryner färsen i cocosfett, tillsätter kryddblandningen, någon dl CF eller grädde och låter koka ihop. Jag brukar alltid ha aioli till, men annars skulle jag även sätta vitlök i färsen.
 
Gjorde föresten en "Tiramisu-variant" nyligen:

250 g mascarpone
25 g hackad mörk choklad (min 70 %) med kaffesmak
1 msk marsalavin

Blandas och får stå i alla fall några timmar, gärna ett dygn, så att smakerna blandas ordentligt.

Trevligt att servera små klickar av detta i skålar för sushi-soja eller pyttesmå glas!
 
Visst!

TACO-krydda:

1 msk mald spiskummin
1 tsk - 1 msk chilipulver (beroende på hur "spicy" man vill ha den)
1 tsk cacao
1 tsk salt

Lagom till 450-500 g köttfärs.

Jag bryner färsen i cocosfett, tillsätter kryddblandningen, någon dl CF eller grädde och låter koka ihop. Jag brukar alltid ha aioli till, men annars skulle jag även sätta vitlök i färsen.
Tack!
 
Har hittat recept på värdlens godaste och enklaste kålpuddning
eller köttfärs&vitkålsgratäng om man så vill (äldre och tradtionsbundna kanske inte skulle kalla det kålpudding, men strunt samma) kommer från bloggen Tjockkocken.se

Ingredienser ca 6 portioner:

500 g blandfärs
ca 750 g strimlad färsk vitkål
en matsked tomatpuré
1-2 teskedar sambal olek
2 matskedar philadelphia
2 ägg
1,5 dl grädde
1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
salt, peppar, lite paprikapulver
några skivor ost/riven ost
Smör till stekning

Fräs blandfärsen med mycket smör tills den ser klar ut. Krydda under stekningen med salt, peppar, paprikapulver och pressa över vitlök. Lägg sedan blandfärsen åt sidan i en ugnsform. Hacka löken tunt och stek den tillsammans med vitkålen i mycket smör. Det tar några minuter eftersom vitkålen ska bli lite gulaktig och mjuk när den börjar bli klar. När vitkålen verkar mjuk, blanda i blandfärsen och rör runt. Krydda extra om det behövs. Lägg över hela blandningen i en ugnsform. I en skål, vispa ihop 1½ dl grädde, 2 ägg, 1 msk tomatpuré, sambalolek efter smak – jag tog bara 1 tesked, och 2 msk philadelphia. Vispa noga så det inte är några klumpar från philadelphian.
Häll såsen över vitkål/köttfärsblandningen och täck med skivad eller riven ost och ställ in i ugnen på ca 200 g i 30 min (osten ska få fin färg). Servera ev med lite grönsaker, jag tog bara spenat och några tomater.
--------------

Jag har modifierat lite, bla blandade jag riven hushållsost med riven fetaost och strödde över, det blev riktigt mumsigt. Sen stekta jag lök och vitlök för sig och så brynte jag vitkålen lite hårda än hon gör, gillar smaken som blir på vitkålen då.
 
I senaste numret av ICA:s Buffé har de bl a flera olika varianter på smaksättningar av coleslaw. T ex en med ingefära, citron och tahini m m. Inspirerad av detta kryddade jag min vanliga coleslaw med ingefära och lite citronolja (är inte så förtjust i tahini så den stod jag över.) Det blev jättegott! Så här års börjar jag dessutom ha egna sprättägg att göra majonnäsen av - och då blir det så gott att det nästan är fusk! ;-)

En annan av varianterna jag definitivt ska testa är den Waldorfsallad-inspirerade där man blandar i stjälkselleri och valnötter! Jag brukar göra en Cathrine Schücks Waldorf-variant med stjälkselleri och urkärnad gurka, majonnäs och valnötter - blir supergott! Men av erfarenhet vill jag tipsa om att valnötterna inte ska blandas i för långt i förväg - för då blir majonnäsen trist grå i färgen...
 
Har hittat recept på värdlens godaste och enklaste kålpuddning
eller köttfärs&vitkålsgratäng om man så vill (äldre och tradtionsbundna kanske inte skulle kalla det kålpudding, men strunt samma) kommer från bloggen Tjockkocken.se

Ingredienser ca 6 portioner:

500 g blandfärs
ca 750 g strimlad färsk vitkål
en matsked tomatpuré
1-2 teskedar sambal olek
2 matskedar philadelphia
2 ägg
1,5 dl grädde
1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
salt, peppar, lite paprikapulver
några skivor ost/riven ost
Smör till stekning

Fräs blandfärsen med mycket smör tills den ser klar ut. Krydda under stekningen med salt, peppar, paprikapulver och pressa över vitlök. Lägg sedan blandfärsen åt sidan i en ugnsform. Hacka löken tunt och stek den tillsammans med vitkålen i mycket smör. Det tar några minuter eftersom vitkålen ska bli lite gulaktig och mjuk när den börjar bli klar. När vitkålen verkar mjuk, blanda i blandfärsen och rör runt. Krydda extra om det behövs. Lägg över hela blandningen i en ugnsform. I en skål, vispa ihop 1½ dl grädde, 2 ägg, 1 msk tomatpuré, sambalolek efter smak – jag tog bara 1 tesked, och 2 msk philadelphia. Vispa noga så det inte är några klumpar från philadelphian.
Häll såsen över vitkål/köttfärsblandningen och täck med skivad eller riven ost och ställ in i ugnen på ca 200 g i 30 min (osten ska få fin färg). Servera ev med lite grönsaker, jag tog bara spenat och några tomater.
--------------

Jag har modifierat lite, bla blandade jag riven hushållsost med riven fetaost och strödde över, det blev riktigt mumsigt. Sen stekta jag lök och vitlök för sig och så brynte jag vitkålen lite hårda än hon gör, gillar smaken som blir på vitkålen då.

Testade detta igår och det blev verkligen JÄTTEGOTT!!! Jag hade älgfärs istället för blandfärs och stekte med rejält med kokosfett - för att få upp fetthalten. Osten ovanpå blev sedan en "salig blandning" av Norrlandsost, lagrad Herrgård, Prästost och lagrad Grevé. (Jag passade på att tömma den påse jag har i frysen med den sista tunna "skivan" från olika ostar. Tar man dem direkt från frysen är det lätt att bryta i mindre bitar ovanpå gratänger!) Men jag kan tänka mig att fetaost hade varit mkt gott också - särskilt om man i övrigt haft ganska mild ost.
 
Ikväll har jag gjort blomkålsmos för första gången! Förvånansvärt gott :)

Blomkålsmos är verkligen överraskande gott! (Det ser ju inte så jättespännande ut... så det är lätt att underskatta till dess man smakat!) Jag har ett tidigt recept på blomkålsmos från en kokbok av Catrine Schück där hon skriver ungefär: "Låt er inte luras av det bleka utseendet - är det något i den här kokboken som ni MÅSTE smaka så är det mos!!! Vi hann knappt klart med fotograferingen innan det var uppätet!"
 
LCHF-Langos (6 st)

4 ägg
5 dl riven ost
1 dl majonäs

Rör i hop och klicka ut på bakplåtspapper (de flyter ut vid gräddning)
Grädda i 250 grader i 10-12 minuter
Servera med valfria tillbehör

Jag vet inte hur äkta langos smakar så jag kan inte säga något om likheten med originalet, men de här var grymt goda och kommer helt klart bli en favorit
Gör man dom mindre kan man ha det som en smarrig förrätt

langos_zpsqeuyj2vq.jpg
 
Jag ska sätta mig och läsa igenom tråden i helgen när jag har dator.
Passar dock på att slänga in en fråga: är det nån i tråden som äter Lchf och mjölkfritt?

Jag funderar på att testa för att se om mina eksem blir bättre... äter i dagsläget gluten/mjölkfritt samt inte speciellt mycket kött (äter kyckling, fisk, räkor) så jag tänker att det kanske blir besvärligt?
 
Jag ska sätta mig och läsa igenom tråden i helgen när jag har dator.
Passar dock på att slänga in en fråga: är det nån i tråden som äter Lchf och mjölkfritt?

Jag funderar på att testa för att se om mina eksem blir bättre... äter i dagsläget gluten/mjölkfritt samt inte speciellt mycket kött (äter kyckling, fisk, räkor) så jag tänker att det kanske blir besvärligt?

Går mycket bra att äta lchf och mjölkfritt. Vet flera som fått positiva resultat och fått lindrigare eksem (eller blivit helt bra).

En lchf-bloggare med adress lesscarbs.se, gör massor mjölkfria recept, och har enligt bloggen haft problem med eksem. Hon har väldigt bra recept :)
 
Går mycket bra att äta lchf och mjölkfritt. Vet flera som fått positiva resultat och fått lindrigare eksem (eller blivit helt bra).

En lchf-bloggare med adress lesscarbs.se, gör massor mjölkfria recept, och har enligt bloggen haft problem med eksem. Hon har väldigt bra recept :)

Låter mycket positivt (håller på bli galen)! Ska kolla in bloggen, tack så mycket :)
 
Låter mycket positivt (håller på bli galen)! Ska kolla in bloggen, tack så mycket :)

Har du kikat och hittat något gott?
Igår beställde jag en kokbok, LCHF som ska vara mejerifri. Ska bli spännande och se om den är bra :)
Kan ju återkomma med en liten reflektion kring det när jag fått hem den och läst :)
 
Har du kikat och hittat något gott?
Igår beställde jag en kokbok, LCHF som ska vara mejerifri. Ska bli spännande och se om den är bra :)
Kan ju återkomma med en liten reflektion kring det när jag fått hem den och läst :)

Hittat massor av recept :) idag ska vi testa göra hennes zucchinilasagne!
 
Jag ska sätta mig och läsa igenom tråden i helgen när jag har dator.
Passar dock på att slänga in en fråga: är det nån i tråden som äter Lchf och mjölkfritt?

Jag funderar på att testa för att se om mina eksem blir bättre... äter i dagsläget gluten/mjölkfritt samt inte speciellt mycket kött (äter kyckling, fisk, räkor) så jag tänker att det kanske blir besvärligt?

Det är ganska många som gått över till mejerifri LCHF (vissa äter smör dock)
Någon slags kombination av LCHF och Paleo
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp