Bukefalos 28 år!

LCHF - recept och tips på mat

Min nya mat"drog"

Varm fetaost med pesto, i folie på grillen eller bara rätt på tallriken och in i micron :d
 
http://www.vinochmatguiden.se/recept/monika-osterheim/torsk-med-agghack-pa-orter-och-paprika

torsk-med-agghack-pa-orter-och-paprika.jpg


Den här LCHF rätten kan jag varmt rekommendera! Så mycket minnen av den här rätten. Såååå himla gott!
 
Har testat en lite modifierad version av Åse Fahlmans (56kilo.se) blomkålsrisotto - verkligen SUPERGOTT!!!


Krämig blomkålsrisotto


250 g färsk eller fryst svamp (jag använde ICA:s frysta blandsvamp)

smör

1 gul lök

1 blomkålshuvud

2 vitlöksklyftor

3-5 dl buljong beroende på mängden blomkål. Jag använde scharlottenlöksfond

2-3 msk olivolja med citrussmak

2 dl grädde

1-2 dl mascarponeost (alt creme fraiche)

svartpeppar (och ev citronpeppar)

1 dl vitt matlagningsvin

1 dl riven ädelost

1 – 2 dl riven Wästerbottensost

Rejält med hackad dill och persilja


Fräs svampen i rejält med smör till dess det knäpper i den, tillsätt finhackad lök och låt fräsa tillsammans med svampen, krydda med salt och peppar och häll över i en gryta.

Grovriv ett blomkålshuvud och häll ner i grytan, tillsammans med 2 finhackade vitlöksklyftor.

Tillsätt buljongen och låt puttra utan lock till dess vätskan börjar koka in. Tillsätt grädden, mascarponeosten, citrusolja, matlagningsvin och peppar. Låt allt koka ihop till dess blomkålen är mjuk och det inte är mycket vätska kvar.

Ta grytan från värmen, rör ner osten och rör till dess den smält. Blanda i dill och persilja – servera och njut!
 
http://www.vinochmatguiden.se/recept/monika-osterheim/torsk-med-agghack-pa-orter-och-paprika

torsk-med-agghack-pa-orter-och-paprika.jpg


Den här LCHF rätten kan jag varmt rekommendera! Så mycket minnen av den här rätten. Såååå himla gott!

OMG, OMG, OMG!!! :bow::bow::bow: Nu har jag också testat den - GRYMT god!!! Kombinationen av olika smaker i "hacket" (sötma och syra från paprikan, lite sting från rödlöken, sältan från det skirade smöret, fräschören från örterna...) är verkligen ett toppenexempel på när 1+1+1=25!!!

Jag gjorde "hacket" och blomkålsmos vilket avnjöts med rester av långaryggen från igår... TACK för recepttipset!!! :banana::banana::banana:
 
nudlar-med-rokt-lax-och-pepparrotskimchi-719400-st.jpg



Nudlar med rökt lax och pepparrotskimchi

Jag brukar alltid få mycket inspiration från ICA:s tidning Buffé, men senaste numret måste vara ett rekord! (Inte helt oväntat då temat är fisk och skaldjur!) Hur många vikta hörn som helst, som markering för recept jag vill prova! Dagens middag blev redaktörens älsklingsrätt, vilken han beskriver så här: "Krispigt, mjukt, milt, kryddigt och krämigt … Allt ryms i denna underbara rätt som liknar den japanska sushisalladen chirasushi. Men här är det nudlar i stället för ris som blandas med kallrökt lax, knaperstekt spetskål, kimchi med pepparrot, ägg och sojamajonnäs."

Jag gjorde vissa avvikelser från receptet ovan: använde färdigköpt kimchi för att det skulle bli ett moment mindre och vitkål istället för spetskål eftersom jag hade det hemma, samt förstås sjögräsnudlar istället för "vanliga". Dessutom visade det sig att paketet lax jag hade i frysen inte var rökt utan gravad... Därför kanske varianten jag gjorde till maken som är fiskallergisk, med strimlade skivor coppa resp rökt skinka, egentligen smakade mer "som det egentligen skulle". Men båda var vi i alla fall MYCKET nöjda och håller med Buffés redaktör i hans beskrivning av rätten! Min blev föresten en riktig lyxvariant med Kalixlöjrom istället för forellrom på toppen - eftersom jag bor i Norrbotten och årets löjromsfiske just har börjat! Tydligen är receptet hämtat från en restaurang i Stockholm där det är en av de populäraste luncherna, men jag tycker det är rena festmaten - även utan löjrommen!
 
OMG, OMG, OMG!!! :bow::bow::bow: Nu har jag också testat den - GRYMT god!!! Kombinationen av olika smaker i "hacket" (sötma och syra från paprikan, lite sting från rödlöken, sältan från det skirade smöret, fräschören från örterna...) är verkligen ett toppenexempel på när 1+1+1=25!!!

Jag gjorde "hacket" och blomkålsmos vilket avnjöts med rester av långaryggen från igår... TACK för recepttipset!!! :banana::banana::banana:

Gud vad roligt att det var ett bra tips :D:D Hon verkar himla duktig hon som har gjort receptet, såg att det fanns fler lowcarbrecept av henne där och på hennes instagram! Mums!
 
Gud vad roligt att det var ett bra tips :D:D Hon verkar himla duktig hon som har gjort receptet, såg att det fanns fler lowcarbrecept av henne där och på hennes instagram! Mums!

Ja, det var det verkligen! Kände inte till hennes namn sedan förut men blev genast nyfiken på att kolla in hennes övriga recept vid tillfälle! Maken är tyvärr allergisk mot fisk och skaldjur så jag åt detta när han var bortrest. Men jag funderar på att göra samma "topping" fast servera med kyckling istället för fisk - tänker mig att det borde passa bra även till kycklingens milda smak! Eller vad tror du?
 
Recept från en annan Lowcarb-bloggare som jag provbakade igår

Jills Glutenfria Vallmofrallor


  • 50 g smör
  • 2 st ägg
  • 2 dl yoghurt eller cremé fraiche
  • 0,75 tsk salt
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 dl mandelmjöl eller 1 dl kokos- eller sesammjöl om nötfritt
  • 1 dl pofiber *
  • 2 msk fiberhusk
  • 2 tsk vallmofrön (eller exempelvis solrosfrön, pumpafrön, sesam, riven ost etc)
  • 50 g smör
  • 2 st ägg
  • 2 dl yoghurt eller cremé fraiche
  • 0,75 tsk salt
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 dl mandelmjöl eller 1 dl kokos- eller sesammjöl om nötfritt
  • 1 dl pofiber *
  • 2 msk fiberhusk
  • 2 tsk vallmofrön (eller exempelvis solrosfrön, pumpafrön, sesam, riven ost etc)
  1. Ställ in ugnen på 175 grader.
  2. Vispa samman ägg, "halvsmält" smör (så det lätt går att blanda ihop), yoghurt, salt och bakpulver.
  3. Häll i och blanda samman med resten av ingredienserna. Låt stå i cirka 5-10 minuter så att fiberhusk och pofiber hinner absorbera vätskan så att smeten/degen blir fast.
  4. Rulla till 6 stycken bollar. Lägg dem på ugnsplåten, strössla över vallmofrön.
  5. Grädda i cirka 15-20 minuter eller tills de fått fin färg.
* Bli inte avskräckt av att pofiber innehåller 12g/100g kolhydrater. Kolhydratsinnehållet är i sig helt ointressant om man inte räknar in mängd. I detta fallet innehåller 1 dl pofiber cirka 2-3 gram kolhydrater, utslaget på totalen blir det väldigt lite. Pofiber är dessutom bra för magen.

jillsmat_vallmofrallor.jpg


RECEPT & FOTO Jill Wallentin
 
Jag har Jills kokbok "Mat efter säsong" (där bl a ovanstående brödrecept finns med. Vet att pappa bakade det nyligen - och blev mycket nöjd med resultatet!) I kokboken finns många jättebra recept, t ex en "cous-cous" på blomkål med massor av goda orientaliska kryddor och frasvåfflor med mascarpone i smeten. Googlar man på "Himmelskt god chokladfondant" hittar man ytterligare ett av hennes recept - vars namn beskriver PRECIS vad det handlar om!

När jag kom hem från stallet idag experimenterade jag fram ett recept som faktiskt blev riktigt, riktigt lyckat! Visserligen säger man ju att "Hungern är bästa kryddan" och jag var vrålhungrig - men tror att receptet hade kunnat få ganska bra betyg ändå!

Fläskkarré i jordnötssås

Valfri mängd fläskkarré skuren i tjocka "strimlor" steks i cocosolja på relativt hög värme - krydda med salt och peppar. Strimlad vitkål steks med cocosfett på lägre värme till dess den är mjuk och glansig, saltas, peppras och blandas med karrén. Tillsätt den tjocka grädden (men bara minimalt av "vattnet") från två paket cocosmjölk och låt puttra en stund. Smaksätt med 1 msk glutenfri soja, 1 dl ekologiskt jordnötssmör utan socker (Green Choise heter det jag köpt), samt en dryg tesked "Ginger & Garlic-paste" (jag hade färdigköpt, men om man gör egen ska proportionerna vara 2 delar vitlök och 1 del ingefära - båda finrivna). Smaka av med salt peppar (och tillsätt ev mer av cocosvattnet ifall du vill ha tunnare konsistens.) Servera med sjögräsnudlar (risbergs) alt Shiratakenudlar. (Sjögräsnudlarna har aningen högre halt kolhydrater men å andra sidan innehåller de nyttigt Omega 3.)


 
Hittade ett tips på en ÖVERRASKANDE god dryck idag! Det var på Kostdoktorns forum som någon efterfrågade riktigt god alkoholfri dryck till dessertost. (Personen hade själv tittat på Systembolagets alkoholfria rödviner och konstaterat att de innehåller alldeles för mycket socker.)

Det fanns många tips i tråden - men ett som verkligen fick mig att haja till var att blanda 1 tsk äppelcidervinäger med kolsyrat vatten. "Doftar ganska mycket jäst men smakar som riktigt god, torr cider!" var beskrivningen. Jag blev så nyfiken att jag var tvungen att testa även om jag kände mig OERHÖRT skeptisk - men det var verkligen läskande och gott!!! Jag har ibland smakat en riktigt god alkoholfri cider från Systembolaget, med namnet "Stowford Press" och även ett alkoholfritt mousserande "Billabong" som också är fräscht och gott. Men detta var absolut lika gott och dessutom helt utan socker! Vi har en sodastream och jag dricker mycket "bubbelvatten" - men hädanefter kommer det bli en hel del "hemmacider" istället! Enda nackdelen att servera detta även till fest är väl att "färdfaktorn" närmast är på minus - särskilt om man har så ful äppelcidervinägerflaska som jag har just nu... men det kanske finns snyggare sådana?!
 
Efter en riktig drömsemester är jag hemma igen och efter alla goda arabiska resp kreolska smaker tycker jag att den svenska maten smakar så GOTT! Omväxling förnöjer!!!

Den senaste tiden har jag hämtat min mesta matinspiration från Birgitta Höglund (har flera av hennes kokböcker och är dessutom vän med henne på Facebook där hon lägger ut ett nytt recept varje dag. Och hittills har faktiskt ALLA hennes recept som jag testat varit mkt bra!!!) En av de senaste favoriterna är hennes suveränt goda variant på ostomelett - som förstås blir extra god när jag har tillgång till "hemmaägg".

Birgitta Höglunds ostomelett:

3 ägg (eller ca 180 gram ägg som jag räknar numera, vilket innebär 3 stora ägg från affären. Men från en av mina äggleverantörer kan äggen vara så små som 30 gram - men innehåller nästan bara gula!)
2 msk grädde
salt och peppar
smör att steka i
50 gram god ost, helst Västerbotten eller Norrlandsost

Skär osten i stavar och stek i smöret till dess den fått lite färg.

Vispa ihop ägg, grädde, salt och peppar. Häll detta över osten och rör mot botten - men försiktigt så att osten fortfarande håller ihop i bitar. Efter någon minut sänker man värmen, lägger på ett lock och låter omeletten stelna ca 5 minuter. Jag tycker den blir godast om den fortfarande är ganska krämig i konsistensen, så man får avpassa temperaturen.)

Njuter denna som frukost på helgerna, innan jag åker till stallet och står mig många timmar på den! Ibland äter jag den till middag under veckorna också!
 
liten fråga,

vad tycker ni om bönpasta? är ju ett perfekt substitut till pasta och dubbelt så mättande, men alla i min familj blir lätt kassa i magen av det.. ngt ni också märk av? vanliga bönor är aldrig några problem :/.

inget riktigt recept men åt lasange med zucchini istället för pasta plattor häromdagen :). lätt stekt zucchini (som fått torka i flera omgångar för att inte bli vattning), köttfärs och sen mjölk och ost ovanpå.

bra alternativ :), även om jag petade bort zucchinin och bara åt sallad till :rofl: har väldigt svårt för den lätt blaskiga konsistensen :o.

ska experimentera med sjögräsnudlar i veckan :crazy: 2g kalorier per 100g. de ser väldigt väldigt läskiga ut dock, blir nog att man wokar ihop ngt och har lite bönpasta som reserv..
 
Äter inte bönor (eller bönpasta) p g a för mycket kolhydrater för mig. Men kan rekommendera sjögräsnudlarna! Både de och shiratakenudlarna har ingen egentlig smak i sig själva men är mkt bra på att ta åt sig smak från såsen man har till - precis som "vanlig" pasta alltså! Sjögräsnudlarna innehåller något mer kolhydrater än shiratake - men ger å andra sidan endel omega 3 - så jag brukar varva mellan dem!
 
Bloggen "En klick smör" är en riktig inspirations-källa för LCHF-recept
Igår provade jag hennes blomkåls-paella :up::d


Lchf-paella!

wpid12056-DSC_6981-300x199.jpg


Förberedelsetid
30 Minuter
Tillagningstid
20 Minuter
Total tid
50 Minuter

Recept av: En klick smör
Portioner: 6
Ingredienser
  • 1½ grovt rivet blomkålshuvud
  • olivolja till stekning
  • 2 spanska chorizo
  • 1 stor gul lök
  • 4 vitlöksklyftor
  • ½ röd paprika
  • ½ grön paprika eller pimientos de padron
  • fyra kronärtkockshjärtan (valfritt)
  • handskalade räkor 250 g
  • 2 paket saffran
  • 2 tsk paprikapulver,
  • ½ tsk rökt chilipulver
  • salt
  • citron

Instruktioner
  1. Dela chorizon i små bitar. Stek tillsammans med grovt hackad lök. Stek tills korven är tillagad. Dela vitlöken och lägg i. Lägg till paprika och den rivna blomkålen. Tillsätt kryddor och eventuellt mer olja. Häll eventuellt på lite vatten och låt koka av. Smaka av med salt. Blanda i ½ av räkorna och lägg resten på toppen. Servera med citron.
 
Hade en liten, liten bit grillad kyckling över i kylen och mitt försök att dryga ut den till en lunch blev så lyckat att jag skriver upp det här för att komma ihåg till en annan gång!

Blanda keso, majonnäs, riven inlagd gurka (krama ur den mesta vätskan) och några picklade buketter blomkål resp broccoli skurna i mindre bitar. Redan här var röran jättegod och hade definitivt kunnat ätas som den var, men jag blandade även i kycklingen, skuren i små bitar. Åt sedan röran med sallad, gurka och några färska champinjoner.

Jag har egen inlagd gurka kvar från förra sommaren, annars kan jag tipsa om polsk syrad gurka som är helt osockrad (brukar finnas i avdelningen för "utländsk mat"). Även de picklade grönsakerna var från förra sommaren - ett Mia Gahnerecept (utan socker). Ger en härlig, syrlig smakbrytning! Kan återkomma med det receptet när jag har mer tid!

Det blir nog grillad kyckling till middag idag också... Var egentligen planerat till i morgon, men när jag kom till Coop för att köpa deras ekologiska KRAV-kyckling så var det nedsatt pris p g a kort datum och då vill jag tillaga dem redan idag. (Passade på att köpa två när priset var så bra - och jag har så stor grill att det utan problem ryms två kycklingar samtidigt! Då vår vi både flera middagar och flera lunchlådor utan större arbetsinsats. Kan t ex mer än gärna tänka mig att upprepa dagens lunch!)
 
Var det någon här som tipsade om "En klick smör" på Facebook?! Jag har i alla fall hittat massor av matinspiration där den senaste tiden!

Vill dela med mig av ett suveränt tips jag testade i kväll - på en "Istället för potatisgratäng" som trots sin enkelhet var fantastiskt god!!!

Till tre portioner hade jag:
1 burk kronärtskockshjärtan (240 g) skurna i fjärdedelar
1/2 dl majonnäs - blandas med kronärtskocksbitarna
Fördela i tre ugnsfasta portionsformar
riv 3/4 dl parmesan och strö över
Gratinera i ugnen (175 grader) ca 15 minuter, till dess osten fått fin färg.
Klart!!!
(Jag hade den som tillbehör till en bit kött, ska man äta den som ensamrätt blir det inte tre portioner.)
Hon skriver att hon även gjort på samma sätt men med brie istället för parmesan och att det också blev jättegott - jag tror henne!!!
 
Skrev just in receptet på Dillpicklade grönsaker i en annan tråd och kom då på att jag lovat lägga in det här också.

Dillpicklade grönsaker tycker jag är jättegott!

ca 1 kg blandade grönsaker (jag brukar ha broccoli, blomkål, zuccini, selleri, gurka och paprika.)
3 dl vitvinsvinäger
2 tsk gult senapsfrö
1 tsk hel koriander
2 tsk hel svartpeppar
1 tsk hel spiskummin
3 lagerblad
2 msk salt
1 1/2 dl hackad dill
4 skalade vitlöksklyftor
skivad pepparrot

Skölj grönsakerna och skär i mindre bitar. Koka upp vinäger och torra kryddor i en rostfri kastrull och koka under omrörning till dess saltet löst sig. Sänk värmen och låt sjuda i 5-7 minuter. Låt svalna. Lägg i dillen.
Fyll väl rengjorda glasburkar med grönsaker, vitlöksklyftor och pepparrot. Häll över vätskan. Låt stå i rumstemperatur 2 timmar. Färdigt!

Receptet är Mia Gahnes och hon skriver att hållbarheten är tre veckor i kylen - men är man riktigt noga med hygienen så håller det MYCKET längre än så! Jag håller nu på att ta det sista från en av förra sommarens burkar! (Brukar passa på att göra när jag får tag på riktigt fina, lokalodlade grönsaker.)

Nu på sommaren gör jag gärna en "istället för potatissallad" med kokt blomkål och en majonnäs/creme fraiche-sås med små bitar av de picklade grönsakerna i supergott till "allt som passar till potatissallad"!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp