Leasa sadel?

Spirit

Trådstartare
Finns det någon som leasar ut sadel till privatpersoner?
Min valack har varit konvalacent en längre tid tappat alla musklerna & sätts nu igång igen, har en sadel som passar han i ca 2 veckor till.
Hade varit smidigare om man hade kunnat leasa en sadel & bytt ut den allt eftersom han musklar sig för att sedan köpa loss när han är färdig. Han är även svår att hitta sadel till & Wintec sadlarna passar han inte i ryggen, trycker framme vid manken (har provat)

Finns det ingen sådan så vill jag även ha tips på bomlös sadel under 10.000:- klassen som man kan sitta säkert i på en överenergisk häst?
Tacksam för tips.

Sv: Leasa sadel?

Comfort vill jag råda dig till då. De är helt underbara och stabila.

de kostar 9500:- om jag inte har fel för mig.

Om man sitter säkert beror ju lika mkt på ryttaren soms adeln :devil: Jag har inga problem med min FreeForm ens under ystra skutt och språng. FF kostar ca 8500 kr, vet inte om somarerbjudandet för 7500 kr + padd gäller än, kolla www.stallvra.se (tror det är .se). Dock skulle JAG lägga till lite pengar och ta en Skitopadd istället för Grandeurpadden som ingår i erbjudandet.

Alexandra_W skrev:
Om man sitter säkert beror ju lika mkt på ryttaren soms adeln :devil: Jag har inga problem med min FreeForm ens under ystra skutt och språng. FF kostar ca 8500 kr, vet inte om somarerbjudandet för 7500 kr + padd gäller än, kolla www.stallvra.se (tror det är .se). Dock skulle JAG lägga till lite pengar och ta en Skitopadd istället för Grandeurpadden som ingår i erbjudandet.

www.stallvra.com är det

Problemet är att han sätter sig på hasorna & gör en blixtsnabb helomvändning. Jag kasar av han ungefär som i en Kalle Anka film, hänger kvar i luften för att sedan marklanda med hästen någon meter bort.
Han slänger inte regelrätt av mig, det är jag som inte hinner med i cetrifugalkraften.
Har börjat slipa tekniken att landa på fötterna istället :D

En bomlös skall gärna klara den påfrestningen utan att hamna under magen på han, ibland så blir jag hängandes på sidan, innan jag kasar av helt.
Det är ur ren säkerhets synpunkt för att slippa en panikslagen skenande häst.

En bomlös med bossor klarar lätt helomvändningar :)
Diddi Special KAN ju hamna under 10000:- beroende på vad man vill ha, men sedan har du ju Kari Pad och Flex, de ligger runt 5000:-
Du hittar lite om dem på forumet, PMa annars om du vill veta mer :)

Hur är epaniolan att sitta i?
Är hemskt sugen på den eller dressage close contakt efetsom den ser ut som en vanlig bomsadel.
Eller en barefoot.

Beslutsångerst!!

Spirit skrev:
Problemet är att han sätter sig på hasorna & gör en blixtsnabb helomvändning. Jag kasar av han ungefär som i en Kalle Anka film, hänger kvar i luften för att sedan marklanda med hästen någon meter bort.
Han slänger inte regelrätt av mig, det är jag som inte hinner med i cetrifugalkraften.
Har börjat slipa tekniken att landa på fötterna istället :D

En bomlös skall gärna klara den påfrestningen utan att hamna under magen på han, ibland så blir jag hängandes på sidan, innan jag kasar av helt.
Det är ur ren säkerhets synpunkt för att slippa en panikslagen skenande häst.

Glöm FreeForm ;) Den är otroligt oförlåtande mot viktförskjutningar. En FÖRDEL enligt mig eftersomd en direkt avslöjar om man sitter det minsta snett (jag var, i sällskap med sadeln, halvvägs ner längs magen i en galopp i början, tyckte jag satt rakt och fint men nja.. Men man blir BRA på att sitta ordentligt efter ett tag i den *s*), men det gör ju att du i de lägena du beskriver lika gärna kan sitta barbacka. SÅ innan du fått in snitsen på att 'hänga med' utan att hamna på sniskan är det nog bättre att ha en annan modell.

Då är den nog inte lämplig till mig :D
Jag har blivit bättre på att hänga med han, men det är tyvärr även någon annan i samma sällskap som har slipat på sin teknik.. :crazy:

Får snart hem en Comfort...du får gärna kika på den! Jag ska leverera den direkt men vi hinner nog spana ändå, om du vill.

:p

Espaniolan är inte lika stabil som Comforten, men ack så vacker... :love:

Nån som leasar ut sadlar är Jensens Sadelmakeri. Kommer inte på vad adressen är till deras hemsida...Det ligger utanför Lund.

Jag har ringt dom, men dom leasar bara ut till ridskoleverksamhet.

Tack ändå

Jag kikar väldigt gärna om det går bra.
Vi skall på återbesök på fredag ef. i helsingborg för att se om han klarade igångsättningen utan att bli halt igen. Det är först efter klartecken från vet om jag skaffar ny sadel. Skall han vara konvalacent igen så kan jag lika bra vänta med sadeln. Men det hindrar inte mig från att kolla in marknaden så jag vet vad jag skall ha när det blir dax.

Visst är espaniolan vacker som den A/R nörd man är, vill ha den med ljus sits & svart skinn *dräggel, sagel* Shakopee hade blivit snyggast på kurserna i den sadeln & jag kännt mig som en drottning med min breda rumpa :p

Men jag behöver funktion framför estetisk utseende :(

Då ska du se min i helt ljust läder...*dreggelvarning*....men den är inte i Sverige än.. :(

Hojtar när Comforten anländer.. :idea:

Hojta gärna

Ljust hade nog oxå varit snyggt *vässar kleptomanfingrarna* :devil:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
486
Senast: warg
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: skiesabove
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 222
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Fri tillgång på torrfoder?
  • Uppdateringstråd 31