Leaving Neverland

Nu har jag sett del två, och mår lite bättre. Eller, jag mår skit men har normal puls och kan andas igen. Jag tycker den är otroligt välgjord och att de två killarna är fantastiskt modiga som berättar och går i terapi för att må bättre. Att föräldrarna var aningslösa är enormt sorgligt och jag kan inte fatta hur man kan, hur känd personen än är och hur mycket man än vill göra sin sjuåring glad. De måste ha tappat sans och vett.
 
han är ju jättemärklig och väldigt störd
Jag är född i början på 80-talet och det var ju massvis skriverier redan på 90-talet. Det var ju en massa snack om hans vitligo och hur barn sett att hans penis var svart.

Men jättebra att det lyfts fram igen.

Det barn, vars förälder tog det till domstol, vittnade dessutom om hur MJ’s penis såg ut med fläckar pga viltigon, vilket ska ha stämt med undersökning MJ fick genomgå under det fallet.

Men de fick erbjudande om settlement och därav drogs fallet inte vidare. Detta är ju i sig även en tragisk sak. Man tar erbjudande om x millioner för att det är ovisst hur en rättegång mot en världsikon kommer falla ut, och troligtvis finns det många anledningar hos många människor, inkl du och jag säkerligen, till varför man dessutom kan väga det ekonomiska mot risken att inte vinna något alls i en sådan oerhört stor rättegång.
 
Senast ändrad:
Nämen att det på nåt sätt kommer som en överraskning. Jag förstår inte hur det kan vara nåt nytt eller hur det har gått att missa

Men återigen handlar inte dokumentären om MJ eller världens ”kunskap” eller ”icke kunskap” om honom i första hand!
 
Musikaliskt var hans musik, hans videos, hans dans något som slog igenom på ett massivt sätt.

Jg tror, för att förstå hans storhet måste en ta ett steg tillbaka och titta på vad som hände i stort just då, med den utveckling som skedde med musik och huur den framställdes med videos bland annat.
Håller med, och även om det du @honung säger angående frånvaron av internet m fl mediekanaler och att alla tog del av samma media eftersom utbudet var en bråkdel av dagens och inget man direkt undkom. Något helt nytt som hände på 80-talet var ju MTV som var plattformen för musikvideos och artister. Rätt in i vardagsrummen! Jag tror inte vi i Sverige förstår hur stark rasismen var i USA på den tiden. Den var som en bergvägg, svarta artister förekom i princip enbart på skivbolaget Motown. Tills MTV till slut fick lov att böja sig och släppa in även svarta sångare och grupper och däri låg ju den riktiga storheten i Michael Jackson. Han och Prince m fl har haft en enorm betydelse för framför allt många afroamerikaner på ett mycket större plan än bara rent musikaliskt. Oavsett om man gillade musik eller inte var det väldigt få födda på 60-talet som kunde missa MTV-artisterna. Politiskt var det faktiskt en mindre revolution.
 
Jag tycker att männens berättelser ger mycket kunskapsmässigt också. Man får fullt klart för sig hur en skicklig pedofil groomar till sig sina offer, och hur han faktiskt anser att de har en kärlekshistoria vilket han även får barnen att tro. De var ju överlyckliga över att få vara så nära honom och trodde honom när han sa att sexet ingick i relationerna.

Verkligen!

@the_connemara Ca 50 min in i andra delen finns klippet.

Då är jag med vad som avses! Tack :)

Jag kan inte låta bli att dra paralleller till andra historier där det påstås att alla visste.
P1 dokumentären Hästgården till exempel. De som blev utsatta där var ju också där med sina föräldrar många gånger, och tilläts sova över. Eller andra ridsportprofiler som utnyttjar sin ställning... Där tjejerna är på gränsen till unga.

Hemskt är vad det är. Som förälder känner man sig rätt maktlös, för det kan ju verkligen vara vem som helst som är förövare. Grannen, vännen, tränaren, förskolepersonal, skolpersonal, kändisar... Man får jobba med att inpränta att vi kan vara privata, men att vi inte har hemlisar och hoppas på det bästa. Den här typen av förövare är så duktiga på manipulation att man gör sig själv en otjänst om man tror att man kan se vilka som är farliga.

Väldigt snabbt i första delen fick jag känslan av så många paralleller till hästvärlden. Där är det ju väldigt lätt att automatiskt bli naturligt avskärmad så som det beskrivs bra i Hästgården tex. Och i hästvärlden (kanske inom alla typer av grupperingar, jag har bara erfarenhet av hästvärlden) finns det ju spä på många, dvs typ i varje större stall, som har den här lite idolstatusen. Det krävs ju verkligen inga megastars som MJ för att kunna orsaka stor skada på sin nivå. Just därför tyckte jag det var nyttigt att se Leaving Neverland. Det är kunskap som alla behöver i alla sammanhang.

Ja precis. Jag funderade förut över hur det hade utvecklats om en vuxen man som INTE var världsstjärna hade närmat sig barnen på samma vis. En man man med lismande, märkligt sätt som hellre umgås med barn än med vuxna och överöser barnen med presenter. Det skriker ju pedofil om det.

Jag tror ändå det lätt flyter under radarn enligt mitt stycke ovan. Det verkar vara så lätt (i alla fall man hör om liknande övergrepp så börja/ingår det ju med massor av manipulation/psykisk misshandel. Enda tryggheten jag finner (såklart enkelt för mig som person) är att aldrig lita på någon. Det funkar ju bra för sådana med min personlighet men blir ju förödande för de som vill ha nära relationer.
 
Det jag reagerar mest på är inte det här med att sova ihop utan faktiskt att MJ var så otroligt skruvad och man bara köpte det. Till exempel Jimmys mamma som berättar att sminkösen hade sagt "he's like 9 year old little boy" om MJ (när sonen skulle följa med in i hans trailer) och då säger mamman till kameran "so that made me feel comfortable". Det för mig är helt obegripligt! Hade en vuxen människa sagt så till mig om en annan vuxen människa hade jag dragit mina öron så mycket åt mig att de hade suttit på insidan av huvudet. När han sedan följer upp med att nästan omgående tala om hur pojken är hans enda vän, att han inte har någon i hela världen etc etc hade jag blir ÄN mer skeptisk. Jag hade inte velat att min sjuåring var en vuxens mans enda vän - även om det inte fanns risk för övergrepp.

Håller med om det störda i att ha småbarn som bästa vänner som vuxen. Och att man i maktposition dessutom har det. Otroligt märkligt och obehagligt!

Jag tror vi är många som i jobb kommit nära barn och unga. Jag har haft osäker ung elev som jag tränade flera ggr i veckan med en häst denne var livrädd för och som gärna kom och umgicks annars då jag mockade, tränade andra hästar etc. Man blir ju lätt viktig i såna lägen. När den eleven sa att jag var dens bästa vän var det ju min skyldighet att tala om att jag tycker om denne. Men den är min elev och inte min bästa vän. Och sen supporta denne till att bygga vänskapsrelationer med andra.
Så agerar ju de flesta normala vuxna.

Att som MJ sitta i maktposition, vara vuxen och inte bara acceptera att pojkarna ser honom som sin vän utan uppmuntra dem till det, se sig själv som Peter Pan/barn etc är så galet creepy att jag vet inte vad.
Och då har vi inte ens gått in på det sexuella, manipulativa, övergreppen etc.
 
Verkligen!



Då är jag med vad som avses! Tack :)



Väldigt snabbt i första delen fick jag känslan av så många paralleller till hästvärlden. Där är det ju väldigt lätt att automatiskt bli naturligt avskärmad så som det beskrivs bra i Hästgården tex. Och i hästvärlden (kanske inom alla typer av grupperingar, jag har bara erfarenhet av hästvärlden) finns det ju spä på många, dvs typ i varje större stall, som har den här lite idolstatusen. Det krävs ju verkligen inga megastars som MJ för att kunna orsaka stor skada på sin nivå. Just därför tyckte jag det var nyttigt att se Leaving Neverland. Det är kunskap som alla behöver i alla sammanhang.



Jag tror ändå det lätt flyter under radarn enligt mitt stycke ovan. Det verkar vara så lätt (i alla fall man hör om liknande övergrepp så börja/ingår det ju med massor av manipulation/psykisk misshandel. Enda tryggheten jag finner (såklart enkelt för mig som person) är att aldrig lita på någon. Det funkar ju bra för sådana med min personlighet men blir ju förödande för de som vill ha nära relationer.

Håller med om att det finns samma problematik i hästvärlden. Iom att jag är i den så känns det nära till de här problemen med MJ och R Kelly tex.
Samma elev som såg mig som sin bästa vän en period skulle som omyndig söka sommarjobb på "Hästgården". Det hade kunnat bli hemskt på så många sätt. Tack och lov blev eleven varnad av familjen som då riskerade sin egen säkerhet genom att röja sin identitet då de nyligen flytt. Tror vi är många som är tacksamma beyond words för att man tog den risken för någon annans skull.

När jag var ung tonåring fick jag åka på tävlingar med manliga tränare, jobba åt manlig tränare och stallchef.
Jag hoppas dock att mina föräldrar skulle satt p för det hela om de här männen haft barn som bästisar, uppfört sig som barn, haft rykten om sig att hålla på med unga etc.
Jag förstår ju givetvis vilken tur jag hade som hamnade hos just de superreko personerna som jag fattat i efterhand skyddat mig mot predatorer. För det fanns gott om såna på anläggningen vi stod på.

Men många av de män jag känner i hästbranchen upplever en skärpning och ökad insyn i vad man håller på med. Tyvärr upplever de också en ökad osäkerhet hos en del.
Men har man inget skit för sig brukar man ju tycka insyn är bra.

Så iom det känner jag att det är asbra om man lyfter fram ex MJ, R Kelly etc. För det tror jag gör att det lyfts fram mer skit inom andra områden också.
I hästvärlden finns det ju också så många som vill lyckas. Att se till att såna som MJ, R Kelly eller Hästgårdsgubben lyfts fram och man lyfter HUR de jobbar för att grooma och normalisera skit hoppas jag leder till att man räddar andra från att utsättas från as som dem.
 
Jag kommer ihåg lite rubriker kring MJ, främst just fotot med honom när han håller ungen utanför balkongräcket. Dock så var jag rätt ung på den tiden och min familj var inte den typen som köper vare sig dagstidningar eller skvallerpress och i den åldern lägger man inte sina surt förvärvade pengar på att hålla sig uppdaterad med nyheterna. Dator hade vi väl nån gång på 90 talet men jag mins bara att brorsan och styvfarsan satt och spelade på den, tror inte jag fattade grejen med internet förrän jag flyttat hemmifrån och var 20+.
Jag kan säga att jag ärligt talat inte reflekterat alls mycket om MJ öht, jag kommer ihåg nåt om nån stämning och tafsande på pojkar men tror jag var så ung då så jag inte greppade konceptet. Tror jag naivt antog att eftersom han inte blev fälld så kanske det inte var nåt och i USA var det ju lite av en grej att stämma folk och företag för lite allt möjligt på enorma belopp. Jag såg ju bara tidningsrubrikerna på löpsedlarna liksom, inga vuxna pratade om det och vi kollade inte på nyheterna hemma (eller så gjorde de det men inte medans vi var med) så jag vet inte riktigt hur man skulle generellt anta att han är skyldig om man var barn/tonåring då? Det liksom dränktes i allt annat brus, ja visst verkade MJ vara lite udda men det var ju rätt mycket kändislöp om alla möjliga udda grejer kändisar hade för sig (nu tänker jag inte på pedofilin utan att han hade plastikopererat sig, byggt Neverland och blivit vitare och vitare). Sen så hade han väl skapat sig en perfekt image för att omge sig med massa barn när han hävdade att han tyckte om barn så mycket och barn var framtiden osv osv. Jag kommer inte ihåg exakt hur det var men han framställdes ju som nån slags helgon/frälsare/gud och i min unga hjärna som inte på de tiden ens hört om annat än "fula gubbar " (utan att riktigt fatta vad som menades med det) så ingick inte han i den kategorin han var ju en kändis.

Vet dock att jag i högstadiet hade en tjej i klassen som var ett riktigt "fan ", kommer ihåg att jag tyckte det var lite konstigt att man kunde vara så besatt av nån man aldrig träffat. Vet att några nån gång triggade henne med ryktena och hon hävdade bestämt att han satts dit och att han minsann aldrig skulle göra nåt sånt. Det här är liksom bara vaga minnen då jag var rätt ointresserad av ämnet men nu är tråden kom upp så kom jag att tänka på det. Det jag kommer ihåg var att jag tyckte det var himla konstigt att man kunde försvara nån 100% som man aldrig träffat och det lät verkligen som om det var en person som hon kände utan och innan som hon försvarade. Vet att det var några till i klassen som hade idoler så hon var inget undantag så, de var ju lika övertygade de att just deras idol var det bästa som vandrat på denna jorden typ.
Det jag vill säga att med detta i bakhuvudet så kan jag förstå att mammorna blev duperade om de redan var lite av fans innan, MJ hade ju hur mycket folk som helst som han kunde ha fått/hade tillgång till och naturligtvis så valde han väl ut sina offer väl där det var lättförledda föräldrar och sköra/naiva pojkar.

Vad jag förstått i vuxen ålder så är ju pedofiler inga puckon (några är säkert det också), det är ju älskade familjemedlemmar, sjyssta grannar, bästa ungdomsledaren, betrodda präster osv osv. De har ju oftast en förtroende ställning hos både barn och föräldrar annars så skulle det ju inte vara ett så himla stort mörkertal av offer och så många som väljer att hålla tyst då de känner att det är deras fel, att de är medskyldiga eller att det som gjorts just då inte upplevdes som fel och dessutom är det oftast nån som barnen älskar och byggt upp ett stort förtroende för, hur kan den personen göra nåt fel? Jag tror dokumentären om MJ är viktig ur den synpunkten att många kommer se den och förstå att pedofiler inte är fula gubbar, hur skyddslösa barnen är och hur utstuderade och beräknande personerna som är pedofiler är. De är villiga att lägga mycket mycket energi och tid på förarbetet, det inget som plötsligt händer så att säga utan stegas upp gradvis. De är villiga att uppvakta mammor, gifta sig med dem bara för att få tillgång till barn, de kanske väljer att bli idrottsledare, lärare, präster där man både har stort förtroende och tillgång till barn. Det kanske dags att sluta utmåla pedofiler som monster med horn i pannan utan inse att de är såpass manipulativa att de kan vara i princip vem som helst omkring oss.
 
Håller med om att det finns samma problematik i hästvärlden. Iom att jag är i den så känns det nära till de här problemen med MJ och R Kelly tex.
Samma elev som såg mig som sin bästa vän en period skulle som omyndig söka sommarjobb på "Hästgården". Det hade kunnat bli hemskt på så många sätt. Tack och lov blev eleven varnad av familjen som då riskerade sin egen säkerhet genom att röja sin identitet då de nyligen flytt. Tror vi är många som är tacksamma beyond words för att man tog den risken för någon annans skull.

När jag var ung tonåring fick jag åka på tävlingar med manliga tränare, jobba åt manlig tränare och stallchef.
Jag hoppas dock att mina föräldrar skulle satt p för det hela om de här männen haft barn som bästisar, uppfört sig som barn, haft rykten om sig att hålla på med unga etc.
Jag förstår ju givetvis vilken tur jag hade som hamnade hos just de superreko personerna som jag fattat i efterhand skyddat mig mot predatorer. För det fanns gott om såna på anläggningen vi stod på.

Men många av de män jag känner i hästbranchen upplever en skärpning och ökad insyn i vad man håller på med. Tyvärr upplever de också en ökad osäkerhet hos en del.
Men har man inget skit för sig brukar man ju tycka insyn är bra.

Så iom det känner jag att det är asbra om man lyfter fram ex MJ, R Kelly etc. För det tror jag gör att det lyfts fram mer skit inom andra områden också.
I hästvärlden finns det ju också så många som vill lyckas. Att se till att såna som MJ, R Kelly eller Hästgårdsgubben lyfts fram och man lyfter HUR de jobbar för att grooma och normalisera skit hoppas jag leder till att man räddar andra från att utsättas från as som dem.

Instämmer i vartenda ord!
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 793
Senast: mars
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 891
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 318
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 313
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp