Led-halsband som funkar

Bukefalos 30 år!

Capybara

Trådstartare
Vilka led-halsband till hund finns det som faktiskt fungerar? Nu har jag köpt två stycken i vinter som antingen varit kassa rent hållbarhetsmässigt, alltså att det faller i bitar, eller att det snabbt blir så ljussvagt att det inte syns. Det senare fick jag nu utan krusiduller återbetalning för efter mindre än två veckors användning, efter att ha visat hur det ser ut.

Jag vill ha ett som man kan ställa in att det inte blinkar, dvs. det ska vara ett fast sken, och som har så lång lystid som möjligt per laddning. Är det någon som har ett som ni är nöjda med, och som har hållit ett tag?

Vilka led-halsband till hund finns det som faktiskt fungerar? Nu har jag köpt två stycken i vinter som antingen varit kassa rent hållbarhetsmässigt, alltså att det faller i bitar, eller att det snabbt blir så ljussvagt att det inte syns. Det senare fick jag nu utan krusiduller återbetalning för efter mindre än två veckors användning, efter att ha visat hur det ser ut.

Jag vill ha ett som man kan ställa in att det inte blinkar, dvs. det ska vara ett fast sken, och som har så lång lystid som möjligt per laddning. Är det någon som har ett som ni är nöjda med, och som har hållit ett tag?
Jag har bara köpt de typ billigaste varianterna på amazon och de har hållit flera säsonger trots det gräsliga och blöta vädret här. Behövt laddas ett par gånger i veckan kanske om det blivit många långa promenader i mörkret.
Tycker de rörformade har varit bättre än nylonhalsbanden med insydd LED, som i att de syns bättre. Alla har haft statiskt ljus som val.

Tillägger att jag inte använt dem som faktiska halsband, utan bara för ljusets skull. Kopplet har jag fäst i det vanliga halsbandet. :)

Tillägger att jag inte använt dem som faktiska halsband, utan bara för ljusets skull. Kopplet har jag fäst i det vanliga halsbandet. :)
Ja hu, inte kan man använda dem som halsband! (Det kanske iofs finns varianter som jag inte sett, som man faktiskt kan fästa kopplet i, men jag menar bara för ren belysning.)

Jag har nog också köpt billiga noname-varianter även förr om åren, men antingen har jag haft otur nu eller så har kvaliteten dalat rejält. Nu köper jag hellre en lite dyrare variant som faktiskt håller i både laddning och material.

Ja hu, inte kan man använda dem som halsband! (Det kanske iofs finns varianter som jag inte sett, som man faktiskt kan fästa kopplet i, men jag menar bara för ren belysning.)

Jag har nog också köpt billiga noname-varianter även förr om åren, men antingen har jag haft otur nu eller så har kvaliteten dalat rejält. Nu köper jag hellre en lite dyrare variant som faktiskt håller i både laddning och material.
Jag tröttnade på all dålig kvalitet och köpte Orbiloc lampa istället. Inte riktigt samma eftersom det inte lyser runt om som en ring men lampan är sjukt stark och syns på mycket långt håll. Plus lång hållbarhet.
Har fått byta batteri en gång hittills, haft i några år.

De flesta av nylonvarianterna ser ju ut precis som vanliga koppel och har en ring att fästa i och allt! Jag ser rätt många som använder dem på det viset men jag har personligen ingen lust med det. :D

Det är mycket möjligt att det är annorlunda kvalitet numera, de flesta av mina är rätt gamla. Nu har jag visserligen inte använt något sedan förra vintern förstås men jag antar att de funkar finfint.

Jag tycker dom här är bäst. Har i båda färgerna, tröttnade på andra som inte håller eller inte lyser bra. Kompletterar med en orbiloc i selens ovansida/baksida så syns hunden väldigt bra.

Bifogade filer

• IMG_2022.webp
    IMG_2022.webp
    18,4 KB · Visningar: 3 237
Här är en till med Orbiloc, snart inne på fjärde året och har bara behövt byta batteri en gång. Synligheten är mycket bra, jag märker att bilar saktar ner långt innan vi faktiskt möts när vi går längs vägen. Dom är väldigt stryktåliga också, klarar både ordentlig kyla, värme och blöta utan att lysa sämre. Det upplever jag inte att billigare halsband gör. Enda nackdelen jag hittat är priset men är du ändå inne på att köpa lite högre kvalitet så är dom värda en titt. :)

Vi har några som vi haft i minst 3-4 år nu, kanske längre. De lyser hyfsat länge och framför allt laddar de väldigt snabbt.

De ser ut så här (minns inte vilket märke vårat är men kan vara Dogman).

Kan ställas i fast sken, jag klarar inte av att de blinkar hela tiden även om hundarna inte verkar störa sig på det. ;)

Vi har olika färg till hundarna, praktiskt om man vill veta vilken hund som är vilken. De syns bra, jag träffade en granne en kväll när jag var ute med en av hundarna och hon sa att hon hade sett oss på långt håll, säkert 5-600 meter, tack vare Griseos gröna halsband.

5919_1060_N_001.jpg

Dom absolut bästa LED-halsbanden beställer man från vilkkuja.fi. Håller 6-7 h på en laddning (fast sken) och några timmar till på blink. Lyser sjukt starkt. Jag köpte en från utställare på Sthlm Horse Show för typ 8 år sedan men ville härom året köpa även till mina andra hundar och det är då alltså beställa från Finland som gäller då de inte har någon svensk återförsäljare men det är ju inte särskilt knöligt. Rekommenderas verkligen.

Dom absolut bästa LED-halsbanden beställer man från vilkkuja.fi. Håller 6-7 h på en laddning (fast sken) och några timmar till på blink. Lyser sjukt starkt. Jag köpte en från utställare på Sthlm Horse Show för typ 8 år sedan men ville härom året köpa även till mina andra hundar och det är då alltså beställa från Finland som gäller då de inte har någon svensk återförsäljare men det är ju inte särskilt knöligt. Rekommenderas verkligen.
Tack!!! Detta köpte jag (också på en utställning) för 5 år sedan och det är fortfarande jättebra!
Jag har halvt letat ihjäl mig efter fler likadana!

Dessutom funkar det att ha som ett riktigt halsband om man behöver ha kopplad hund!

Jag har köpt från leuchtie.com. Inte billiga men känns som de kommer hålla en evighet, mitt äldsta är 5 år och det är som nytt. Väldigt lång batteritid och man sätter på de genom att vända plastbiten neråt. Väldigt smidigt att slippa små knappar och det är bara fast sken.

Eeerhmm….. om man inte kan ett ord finska så var den hemsidan inte så lätt att navigera :D
Men jag tyckte mig se två olika ledhalsband? Vilket är det du har, kan du länka?

Eeerhmm….. om man inte kan ett ord finska så var den hemsidan inte så lätt att navigera :D
Men jag tyckte mig se två olika ledhalsband? Vilket är det du har, kan du länka?
Ja, jag vet. Som tur är kan man mejla dom och skriva på svenska/engelska :D Det går inte att beställa i webshopen när det ska till utlandet ändå så man måste mejla. De svarar snabbt.
Det finns bara en variant av halsband men de är upplagda färgvis på hemsidan. Gå in på "Kauppa" (=webshop) och sen kan du gå in på de olika färgerna och välja storlek i rullisten så ser du om just den färgen och storleken finns i lager och sen mejlar du vilken färg och storlek du vill ha. Tror att jag betalade typ 15 euro i frakt så det lönar sig att gå ihop med någon/några och beställa flera halsband om man vill komma billigare undan :)
Se videon för hur de ser ut i mörkret :up:

Liknande trådar

• Att skaffa hund nr2
  • Halsband med aluminiumspänne?
  • En hund till?
  • Vara dagmatte, hur funkar det?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur