Bukefalos 28 år!

Leda galen häst?

T

Tooveee

Min sköthäst(travare) ska på ATG-kliniken på måndag och röntga sig, efter att nu stått 4veckor i box p.g.a spricka i h.bak kota. Då han är uppstallad på travet och ATG ligger 500m därifrån tänkte jag leda han dit men då han är huuur pigg som helst(har inte fått röra på sig alls dom senaste veckorna) vill hans ägare ge honom lugnande men jag tycker det känns väldigt onödigt då jag vet att han kanske går att leda. Jag har promenerat ett par gånger med honom och han har då rest sig i ren upphetsning samt kastat sig i plogkanterna ett par gånger så jag vet att han kommer bli nervig när jag ska leda han dit.:angel:

Men då hans ägare tror att han kanske kommer kunna skada sig på vägen dit genom att vara för nervig vill han be vet. komma och ge han lugnande men då det både kostar mer och känns onödigt vet jag inte vad jag ska göra. För jag känner hästen väldigt väl och vet att jag kan hantera honom.. Men det finns ju fortfarande en risk..

Vad tycker ni? :confused:
 
Sv: Leda galen häst?

Ägarens häst - ägarens beslut.
Har hästen en spricka i benet så är det väl självklart att man inte kan riskera att hästen reser sig eller kastar sig.
 
Sv: Leda galen häst?

Jag tycker du ska ge din häst lugnande. Inte bara för att leda honom utan även gällande röntgen sen. Där vill du absolut inte stå med en galen häst! Tänk även på din egen skaderisk, onödigt att hästen drar omkull dig så att även du ska gå skadad.. Bara lite tankar från mig... /Susse
 
Sv: Leda galen häst?

Att ge lungnande kommer göra hela saken lättare både för er och för hästen. Finns ingen anledning att inte göra det. Visst, det kostar mer, men hellre det än att hästen blir galen och går sönder ännu mer... Ta inga risker!
 
Sv: Leda galen häst?

Hästen kommer ju mest troligt att få lugnande inför röntgen i vilket fall, så varför inte ge det redan i stallet så får ni en säkrare promenad på köpet. :laugh:
 
Sv: Leda galen häst?

Ge lugnande (agarens vilja bor foljas, i vilket fall nar det galler att kosta mer pengar. Oftare tvart om.)
Dova ordentligt och anvand kedja sa ska du se att det gar bra.
 
Sv: Leda galen häst?

men det är väl ändå ägaren som måste få bestämma vad som gäller med hans/hennes häst?

hade det varit min häst hade jag långt hellre sett till att den fick lugnande innan istället för att riskera eventuella skador på både häst och människa. spela roll om det kostar lite extra, det blir ju rejält mycket dyrare om något skulle hända efter vägen.
 
Sv: Leda galen häst?

Kan bara instämma i kören: ge lugnande.

Av två anledningar:
1. Ägaren häst = ägarens beslut. Respektera det - annars finns det risk att du inte får sköta hästen något mer.
2. Varför riskera att hästen förvärrar sin skada för att du vill bevisa att du klarar av att leda en galen häst? Förlåt om det låter hårt - men det är säkert så att du har koll på hästen och att du i vanliga fall inte har några problem med att hantera hästen - men här pratar vi om att riskera något på en konvalecent.

Hoppas det går bra (med lugnande i kroppen på hästen)!
 
Sv: Leda galen häst?

Min dam, också travare, fick stå ett par månader i vintras pga sadelproblem och E.T.behandling. När jag satte igång henne var hon inte rolig :crazy: . Promenad = resa, bocka, rusa, slå bakut, ta grimskaftet och sticka hem i full rulle...pga ren överskottsnergi.
Ge lugnande när ni ska till kliniken. Du säger själv att hästen reser och kastar i "ren upphetsning", risken är att han blir ännu mer trasig av den promenaden. Du förlorar ingenting på det, och det skadar inte hästen (ni ger ju inte så mycket att han blir aldelles vimsig i plymen, naturligtvis) på minsta vis. Dessutom är det ju så, att ägarens häst är ägarens ansvar och därmed också ägarens beslut hur ni ska göra.
 
Sv: Leda galen häst?

Min sköthäst(travare)

då det både kostar mer och känns onödigt vet jag inte vad jag ska göra. För jag känner hästen väldigt väl och vet att jag kan hantera honom.. Men det finns ju fortfarande en risk..

Vad tycker ni? :confused:

Det är din sköthäst. Du har ingen beslutsrätt över hästen. Om ägaren bedömer att hästen skall ha lugnande så skall den det.

Personligen skulle jag bli rätt irriterad om någon som var skötare eller medryttare till min häst försökte fatta egna beslut över mitt huvud. Speciellt om det handlade om säkerhetsaspekter.
 
Sv: Leda galen häst?

Nu är det inte så att jag försöker fatta beslut helt på egen hand, missuppfatta mig inte! :bow: Ägaren är osäker på beslutet och frågade mig om råd och därefter frågade jag er om råd så.. :p
Men det kändes så drygt att behöva dra vet. till stallet innan röntgen men nu är det nog det bästa alternativet.

P.g.a säkerhetsrisk och av vad ni har sagt blir det nog lugnande iallafall. ;)
Känns mer säkrare så, med tanke på att han nog lär bli lite nervig.
 
Sv: Leda galen häst?

Min dam, också travare, fick stå ett par månader i vintras pga sadelproblem och E.T.behandling. När jag satte igång henne var hon inte rolig :crazy: . Promenad = resa, bocka, rusa, slå bakut, ta grimskaftet och sticka hem i full rulle...pga ren överskottsnergi.

Det känner jag igen! :angel:
 
Sv: Leda galen häst?

Vet nån av er hur mycket det brukar kosta att dra vet. till stallet och ge lugnande? :)
 
Sv: Leda galen häst?

Det kändes bara onödigt dyrt osv men nu när jag väl tänker efter är det nog det bästa alternativet ;)
 
Sv: Leda galen häst?

Prata med klinken, de kanske kan komma och sedera iom att det är så nära. Verkar onödigt att ta ut en distriktare också.
 
Sv: Leda galen häst?

Det kändes bara onödigt dyrt osv men nu när jag väl tänker efter är det nog det bästa alternativet ;)

Det är bra att du tänker efter lite ;)
Kan bli betydligt dyrare om en konvalicent hoppar omkring..

Hör med kliniken dit ni ska gå, de kan väl komme upp o ge det innan?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 167
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 559
Skola & Jobb Gammal användare, men då inget är helt klart får det bli såhär. Jag har i princip bestämt mig för att säga upp mig från jobbet. Har...
Svar
2
· Visningar
1 278
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp