Leda i grimskaft + träns?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare caramelle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 111
  • Visningar Visningar 11 365
Sv: Leda i grimskaft + träns?

kl

Gillar repgrimman, 3 meters grimskaft och hjälm på huvudet, det har varit utmärkt när man hanterat ungfröer! :)

Jeeves skrev:jag reagerade bara på TS val av kedja när hon i samma andetag menar att målet är att leda i grimma, inget träns ö h t.
Ja, det är sant. Jag missförstod dej och trodde du var emot träns och kedja:crazy:

Ja, jag vet inte vad det är med oss Bukefantaster för vi missförstår varandra både här o där - KAN det vara så att vi är helt slut efter allt OS tittande och försök att hålla reda på när ridsporten egentligen sänds?:D

Ang ämnet så är jag av den åsikten att hästar är stora djur, inga leksaker eller gosedjur och man ska använda utrustning avsedd för att kunna kontrollera dem på ett så säkert sätt som möjligt. Så vi är nog rätt överens:)

KL
Blir trött på ungdomar som går ut o går med hästarna i grimma.

Sen möter de ngt farligt o tappar den:crazy: Om inte annat så går hästen dit den har lust.:grin: o man tycker att den är dominant:crazy:

Jag antar du blir trött på folk som rider bettlöst oxå?

Haha, jag måste vara en miss i sådana fall ;) Med bett, bom, skor, inget täcke, tävlingsplaner och lös häst. Som inte hoppar av, som rider barbacka om det hinns med och som VET att min häst kan bli rädd.

Och hur ser du på det då att om man klarar av att leda sin häst i grimma? Eller går det inte att klara av?

Jag förstår inte hur man kan komma ifrån detta: Unghäst icke bettvan är enklast att leda i grimma, det vet ju alla. Innan den lärt sig "ta stryk" av bettet så får den bara panik om man försöker hålla kvar den i bett. Förhoppningsvis är det uppfostrad så att man kan leda den i grimma under tränsvänjningstiden. Men VARÖFR går man sedan över till enbart träns istället för att behålla lydigheten i grimma? Många vuxna hästar (drar tävlingshästar över en kam här, men n förstår kanske vart jag vill komma?) lyssnar ju sedan inte på grimma utan måste för säkerthetens skull ledas i träns. Även om de är snälla så är de inte såpass lydiga att de går att hålla om de får för sig att ta en annan väg än matte - olydiga i min mening.

Sedan trappas ofta ledningen upp, bett och kedja för att kunna hålla hästen, på ryggen lyder den. Eller stigbett? Hur ofta läser man inte på buke om tips för att kunna leda sin häst som står på två ben eller som sliter sig.

Jag håller med dig!

Tycker det ingår i vanlig uppfostran att kunna leda sin häst i grimma. Däremot kan jag förstå varför det finns regler när det gäller tävlingsplatser eller varför folk väljer att ha träns på hästen vid klinikbesök. Men på hemmaplan...

Självklart måste man dock ha hästen så uppmärksam och lydig att det fungerar (ang. axels inlägg). Men det går ju att träna på.

Så jag menade :)

Ex så har jag alltid träns på på anälggningen. Är vi själva kan jag ta på grimma innan jag lastar på väg hem eftersom han inte vill äta sitt äpple i transporten. Men annars vill jag före gå med gott exempel och hålla honom i träns på bortaplan.

Man märker ju snabbt om de har puts på den.
Men sen finns det de som envisas med att leda i grimma fast den har slitit sig åtskilliga ggr o ägaren far efter som en vante.
de begriper heller inte att om hästen har varit sjuk o stått länge att hästen kan bli yster- som vid oväder.:grin:

Så om man "har puts på den" så får man leda i grimma?

Tack ;)

Min spink vad rejält "yster" när han stod konvalecent. Grimma gikc att leda i utan problem men man fick självklart ha mer koll. Hade det behövts hade jag inte bangat för att sätta ett träns under (inte så tränsvan än vid det tillfället så jag hade behövt kunna hålla i en grimma med).

Precis som du säger så är det allra säkrast när man inser sina begränsningar i situationerna som han uppstå, och man måste vara såpass förutsägbar att man kan förutse lite. Precis som i alla annan hantering :)

Mitt tips iaf, jag leder alltid hästar med träns och kedja när jag går utomhus.[/QUOTE]

Varför inte lära hästen att respektera sin ryttare och inte springa förbi? Jag tycker att man ska sträva efter att slippa ha någonting alls på hästen, att den bara ska följa efter helt lös för att den vill, det är väl ändå det allra bästa?
hatar alla dessa stigbett och kedjor! Dem är så onödiga när det enda som behövs är att träna lite nh! Både hästen och människan blir mycket gladare av det!

Man kan ju även göra grimman skarpare. Jämför t.ex Dually Haltern. Samma effekt att trä ett grimskaft från yttre ringen-över nosen och genom inre ringen. Nosdelen krymper då när det blir mera tryck. Sedan skall grimskaftet vara minst 3 meter eller så leder jag med longerlina. Här har man då spelrum om hästen börjar fnatta sig.
Leder jag med träns gör jag som i mitt tidigare inlägg.

Dem är så onödiga när det enda som behövs är att träna lite nh! Både hästen och människan blir mycket gladare av det!

NH hit och NH dit. bullshit säger jag. lär hästen respekt och respektera din häst tillbaka. var snäll och sätt gränser. då blir båda häst och människa lycklig.
NH är i mina ögon bara nånting som någon döpt om. egentligen heter fingertopskänsla och vanligt hästvett.

NH hit och NH dit. bullshit säger jag. lär hästen respekt och respektera din häst tillbaka. var snäll och sätt gränser. då blir båda häst och människa lycklig.
NH är i mina ögon bara nånting som någon döpt om. egentligen heter fingertopskänsla och vanligt hästvett.

:bow: amen till det :bow:

redan i gamla armehandböcker finns beskrivet "sunt handhavande med häst" beskriver det mesta redan i inledningen :D

du kan dra de igenom betringarna och sätta hacken på ena betringen:idea:

Mitt tips iaf, jag leder alltid hästar med träns och kedja när jag går utomhus.

Varför inte lära hästen att respektera sin ryttare och inte springa förbi? Jag tycker att man ska sträva efter att slippa ha någonting alls på hästen, att den bara ska följa efter helt lös för att den vill, det är väl ändå det allra bästa?
hatar alla dessa stigbett och kedjor! Dem är så onödiga när det enda som behövs är att träna lite nh! Både hästen och människan blir mycket gladare av det![/QUOTE]

Gah... detta eviga tjatter om NH.
Låter som folk blivit med i nån sekt:devil:

Folk knallar runt i sina paddockar med hästen lös och den följer. Men visst, det gör min också när jag plockar fram bommar.
Men målet kan ju inte va att knalla runt längs vägarna med hästen lös. Hästen har instinkter och utan något huvudlag på så blir det svårt att behålla hästen hos dej den dagen något oförutsett händer.
Jag vill iallafall inte riskera att ngn av mina hästar kommer lös bland bilar och annat farligt. (eller mejar ner nån liten unge för att jag inte har tillräcklig koll)

:bow: eller att ngn testar hur hingsten uppför sig på stan:D i grimma.

Snart kommer repgrimman med vassa piggar på knutarna.:cool:

folk fattar visst inte vilken skillnad det är på en slät pisk o en med knutar.:eek: mot skinnet.
tunn är den oxå o sitter runt ansiktet.:mad:
Den är gjord så att knutarna ska sitta strategiskt.
Jag anser att det är flera ggr skarpare än vanlig grimma o kedja. Det är därför som folk upplever att den "funkar" så bra.

Liknande trådar

Hemmet Vi har haft vår stuga första den här vintern och framförallt har det under påsken blivit uppenbart att många kör skoter in på vår tomt... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 083
Senast: Marita73
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
611
Senast: Lavinia
·
IT & mobiler Jag drunknar i skärmtid; jobbar framför en skärm hela dagarna, slösurfar ledig tid på jobb och hemma. Nu känner jag att det räcker...
Svar
5
· Visningar
437
Senast: nullo-modo
·
Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka