Leda i grimskaft + träns?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare caramelle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 111
  • Visningar Visningar 11 365
Sv: Leda i grimskaft + träns?

Folk knallar runt i sina paddockar med hästen lös och den följer. Men visst, det gör min också när jag plockar fram bommar.
Men målet kan ju inte va att knalla runt längs vägarna med hästen lös.

Haha, ja det gör faktiskt de flesta hästar - när de har vettiga ryttare. Det är inget man "lär" dem, det kommer ju bara.

Ang sista stycket, målet för mig är faktiskt att min häst ska knalla med mig lös på mina vägar. Målet vad gäller just den hanteringsbiten alltså. Varför? För att det är enklast så. Och för att jag får en bra uppfattning om hur lydig han är egentligen. Och det innebär inte att jag släpper honom lös och hoppas på det bästa, inte heller att han går lös hela rundan eller alla gånger. Tappar han fokus har jag alltid med mig/på honom något jag kan hålla i. Det har dock inte hänt ännu under hela träningsperioden.

Vi kom in på "lös"-spåret av den enkla anledningen att grimman åkta bak i nacken hela tiden när jag var ute och sprang med honom och jag har inga pannband som räcker runt.

Och jag håller inte på med NH för fem öre, det är en kombination av lathet och säkerhetstänkande (hör o häpna!).

Jag anser oxå att repgrimman är mycket skarpare, därför var det med viss mån av självplågeri jag satte den på min mkt milda unghäst.

Men i detta fall så stämmer det faktiskt att "bettet är inte skarpare än handen som håller i det" (vilket jag inte håller med om med bett som inverkar så olika och ligger så olika i hästens mun) för ligger grimman still så ligger den just bara still. Men vad jag upptäckte var att den var något så fruktansvärt tydlig! Inte skarp, jag sträckte aldrig mitt rep, utan tydlig. Minsta lilla rörelse i repet och hästen reagerade direkt.

Håller man själv i nackstycket på grimman (utan häst i ;)) och någon annan står i änden på ett rep hängande i luften och "duttar" lite med fingret ovanpå repet känns det jättetydlig! Testa själv om du får chans :)

Så min häst gillade den, han är känslig men uppskattar precis som alla hästar tydliga signaler.

Att hålla en häst på plats med den är en annan sak, inget jag vågat.

min gamla hovslagare sa att, om det första man ser när man går in i stallet är en repgrimma, ja då vet man att det troligen blir problem :angel:

håller med dig till fullo :bow:

Jag leder nästan alltid i träns och longerlina om vi ska ut på promenad (alltså ej hagen eller liknade). Tycker att det är bäst och skulle hästen flyga i luften eller liknande tvingas man inte släppa. Jag tycker även att det är skönt att hästen kan gå mer självständigt om man har möjlighet att länga ut linan. :idea:

Longerlinan brukar jag sätta genom vänster bettring under hakan till höger bettring, alternativt genom vänster bettring över huvudet ner till höger bettring. :)

min gamla hovslagare sa att, om det första man ser när man går in i stallet är en repgrimma, ja då vet man att det troligen blir problem :angel:

håller med dig till fullo :bow:

det stämmer då inte hos mig använder ofta repgrimma på mina hästar,och de står helt lugna när hovis eller nån gör nåt med dem

Jag tycker att sålänge man är "hemma på gården" eller om det gäller en unghäst som inte är invand vid att ledas i bett ännu så kan man leda i grimma och grimskaft. Nu är min lilla såpass lydig och lyssnar väldigt väldigt på mig så jag tror att vi håller oss till "basic" med grimma och grimskaft ett bra tag till :)

Men så fort min lilla är riktigt van vid att ha träns och bett osv (förmodligen när det blir dags att åka på riktig löshoppning) så blir det kedja i en trekant och träns på vid promenader och olika evenemang. För bådas säkerhet! (Min ska dessutom bli runt 170cm och visar redan på humör, dock väldigt trevligt temperament :love:)
Kedjan skall naturligtvis inte vara något man har för att "brösta upp sig" eller rycka i med, utan bara en lite säkrare form av grimskaft vid skarp situation.

Till er som vill ha era hästar lösa på promenad! Seriöst, tänk på säkerheten!! :S Köp en Grand Danois istället då!

Dessutom lag på träns vid tävling?! :)

Senast ändrad:

Av den anledningen fick min stora lära sig från början- 3 år - att alltid tränsas innan urlastning- ngt som min val. aldrig gjort.
tycker att det är synnerligen otäckt att lasta ur ensam med kandaret på.:eek: man vet aldrig.

Ngt som funkar( på min) är att sätta på den chambon.
Efter 7 mån. konv. som ung o 180+ var den annars inte rolig att hantera.

huvudet lågt- inget span efter ursäkter att frilira på.

Senast ändrad:

Har oxå märkt starka samband mellan att få ned huvudet och därmed minska anspänningen i hästen för att få kontakt i stressade situationer.

NH hit och NH dit. bullshit säger jag. lär hästen respekt och respektera din häst tillbaka. var snäll och sätt gränser. då blir båda häst och människa lycklig.
NH är i mina ögon bara nånting som någon döpt om. egentligen heter fingertopskänsla och vanligt hästvett.

:bow: Hallelulja! :bow:

Därmed inte sagt att man inte kan använda sig av bettlöst eller repgrimma. Jag tycker inte om när folk blir fanatiska åt något håll. Man kan ju faktiskt plocka russinen ur båda kakorna...

Senast ändrad:

Håller helt med.
Själv när jag går ut & får på promenad, så har jag träns (Ibland kedja)
Han går hur som helst o drar ner huvudet om jag grimma på han, mer kontroll i träns.

:bow: Hallelulja! :bow:

Därmed inte sagt att man inte kan använda sig av bettlöst eller repgrimma. Jag tycker inte om när folk blir fanatiska åt något håll. Man kan ju faktiskt plocka russinen ur båda kakorna...

håller med dig.
ha utrustning efter hästen och dig, så kommer det att bli så bra så. :D
en normalstark och frisk människa behöver inte ha mer än grimma och grimskaft när man leder sin "normala" häst.
en människa som har typ fibromyalgi (eller hur det nu stavas) kanske behöver ha träns och bett på sin häst för sin egen och hästens säkerhet?
samma princip med hjälptyglar. dom är hjälp för oss, hästen går fram fint ändå och behöver knappast nån hjälp av tyglar för att klara detta.... :devil:

Knapplån

Jag tycker att repgrimman är det bästa att leda hästen i (naturligtvis utan piggar, taggar eller vad det nu var i knutarna). Det är skarpt så det måste man vara medveten om. Men jag drar inte i det hela tiden. det beror ju på hur man hanterar det. Men om nu ngn skulle komma på tanken så ska man inte binda upp en häst i repgrimma!

Alternativet är sidepulltränset som jag ofta använder när jag rider ut. Både hästen och jag trivs utmärkt med det. Men det leder jag också i ibland.

Snart kommer repgrimman med vassa piggar på knutarna.:cool:

o kedja. Det är därför som folk upplever att den "funkar" så bra.
:eek::eek::eek: skämtar du, eller finns det? är väl lite samma princip som att sätta vassa spikar på hindret för att hästen ska hoppa högre...:o

Till er som vill ha era hästar lösa på promenad! Seriöst, tänk på säkerheten!! :S Köp en Grand Danois istället då!
lite halvdåligt exempel, en GD är också ett levande djur;) skulle snarare säga "gå med en människokompis!"
:D

Senast ändrad:

Du får gärna komma och se i vilka situationer och vilken omgivning jag har min häst lös. Och jag visar gärna hur jag "tränat". Som jag sa innan, allt beror på situation hur jag handskas med min häst.

Varför inte lära hästen att respektera sin ryttare och inte springa förbi? Jag tycker att man ska sträva efter att slippa ha någonting alls på hästen, att den bara ska följa efter helt lös för att den vill, det är väl ändå det allra bästa?
hatar alla dessa stigbett och kedjor! Dem är så onödiga när det enda som behövs är att träna lite nh! Både hästen och människan blir mycket gladare av det!

Respekt kan man hålla på och tjata om till leda! Hästar är flyktdjur!

Min kompis har en fruktansvärt snäll häst som är van vid det mesta, men när dom en dag var ute och gick med hästen i grimma + grimskaft så blev hästen rädd för en självgående gräsklippare och ställde sig rätt upp och slog omkull hon som var med och promenerade och slet sig och sprang hem.
Självklart sa hon efteråt att det var dumt att inte ha träns och längre grimskaft eller lina på hästen. Men den brukar ju vara så snäll.

Detta är precis vad alla tror och säger om sina hästar men olyckan är lätt framme och hästar tänker inte som vi människor gör. Så sluta lita blint på era hästar för den snällaste häst kan bli rädd!

Då får du både som ett delta och du leder med grimskaft samt att kedjan är något skarpare än ett vanligt grimskaft ifall din häst skulle slita sig.

När hästen väl har slitit sig är det inte så jäkla party med en kedja. (Men jag antar att du menade försöker slita sig.)
Jag leder väldigt ogärna med kedja av den anledningen.

Då skulle jag hellre envända en longerdelta. (Värdelösa vid longering, värdefulla i så mycket annat.)

:eek::eek::eek: skämtar du, eller finns det? är väl lite samma princip som att sätta vassa spikar på hindret för att hästen ska hoppa högre...:o

lite halvdåligt exempel, en GD är också ett levande djur;) skulle snarare säga "gå med en människokompis!"
:D

Ja men nu tänkte jag typ att om man gärna vill ha en häst lös kan man ju köpa en GD itsället, lika stor som en shettlandsponny men förmodligen betydligt lättare och säkrare att ha lös :)

När hästen väl har slitit sig är det inte så jäkla party med en kedja. (Men jag antar att du menade försöker slita sig.)
Jag leder väldigt ogärna med kedja av den anledningen.

Då skulle jag hellre envända en longerdelta. (Värdelösa vid longering, värdefulla i så mycket annat.)

Det är av den anledningen som jag helst inte vill använda varesig repgrimma eller bett på hästar som jag i 99 % av fallen vet att jag kan hålla i grimma.

Hästar jag är osäker på använder jag SJÄLVKLART så skarpa medel som krävs, innan jag hanterat hästen i fråga såpass mycket att den lyssnar lika bra i grimma. Oftas räcker det dock att sätta grimskaftet i sidoringen på grimman, då får man mycket mer kraft om hästen drar rakt fram. Och det är ju egentligen det enda som är "svårt" att lösa om den har vant sig att komma loss.

Liknande trådar

Hemmet Vi har haft vår stuga första den här vintern och framförallt har det under påsken blivit uppenbart att många kör skoter in på vår tomt... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 088
Senast: Marita73
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
611
Senast: Lavinia
·
IT & mobiler Jag drunknar i skärmtid; jobbar framför en skärm hela dagarna, slösurfar ledig tid på jobb och hemma. Nu känner jag att det räcker...
Svar
5
· Visningar
437
Senast: nullo-modo
·
Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka