Ledade stigbyglar?

Russis

Trådstartare
Är de bra? Skonar de ryttarens knä och leder, eller är det mest av allt en "modegrej"?

Om nu ledade stigbyglar är bra, är det viktigt att de är kvalitetsstigbyglar (typ Sprenger)? Är det nån skillnad mellan de dyrare och de billigare i hur skonsamma de är mot lederna o s v?

Såg att det fanns en annan tråd om detta, men vill gärna ha lite mer svar på framförallt min första fråga... Lite mer åsikter helt enkelt! :banana:

Senast ändrad:
Sv: Ledade stigbyglar?

Jag som har problem med ett knä (broskskada) får MER ont av ledade stigbyglar.

Jag får mest ont av skritt, där benet sas hänger avslappnat, då strejkar vänster knä SNABBT. Med ledade stigbyglar (som jag pårovade för att SKONA knäet) så strejkade knäet efter bra anågra min, och även i trav och galopp.

Är säkert olika för olika, men de jag hört har erf är endera SUPERnöjda eller inte nöjda alls på en enda punkt. Så det är nog bara att prova sig fram.

Är jättenöjd med min sprenger-stigbyglar, har haft de i ca 2 år, har problem med båda mina knän. Förut tog jag "spjärn" med benen framåt och var tvungen att ha ett till två hål längre stigläder men inte nu längre.

/Pia

Jag har ett par billiga från börjes. om dom är bra eller inte. tja ajg får inte ont av dom. men har inte ont i benen annars heller ;)

men det känns faktiskt lite bekvämare. men däremot skulle jag aldrig ge en massa pengar för sådana. Tycker inte man känner någon skillnad på dom billiga och dyra varianterna. inte om man känner med händerna iaf.

Jag har Shires ledade stigbyglar o trivs jättebra med dom (har opererat menisken i ena knäet) har inte ont längre när jag rider.
Kostade strax under 300 på Eko och jag tycker inte det är nån skillnad mellan dom o sprenger när man känner på dom.

jag trivs hur bra som med mina sprenger (: (:
rekommenderar.

Jag använder mina Sprengerstigbyglar bara när jag rider ut, vilket tyvärr blir alltför sällan numera. :crazy:

Men visst märker jag skillnad, efter en långtur har jag aldrig ont i knäna numera.

Immer

jag märker oxå stor skillnad på vanliga och ledade stigbyglar.
älskar mina sprenger
jag tror original är till 99% bäst ;)

*knapplån*
Nån som skadat korsbandet som numera rider med ledade stigbyglar?
Funkar det?
Vars hittar man dom?

Har sprenger och har haft problem med knäna i 20 år, problemen försvann när jag köpte dessa stigbyglar (otroligt men sant), har inte provat de billigare modellerna så där kan jag inte uttala mig.

För mig har dom då funkat jättebra (har sprenger) Jag har haft problem med vristerna men känner nästan ingenting när jag har ledade stigbyglar. Sprengers är väl mer ledade och flexibla än kopiorna, har inte provat så många men upplever kopiorna som styvare och hårdare, kan ju knappast vara lika säkra om man skulle fastna.

Jag har ett par Sprenger!
Har emellean åt ont i knäna och jag vet faktiskt inte om jag märker någon skillnad..men jag tror det :confused:
Men ialla fall så fick jag tidigare alltid kramp uppe i högra höften förut då jag red, som jag inte får längre!

Jag har en "Henke Larsson skada" Dvs, inget korsband på höger ben. Sedan jag bytte till Sprengers 4-ledade stigbyglar tycker jag att allting blev mkt lättare, och jag kan rida längre med mindre problem faktiskt !
Så ja, jag tycker att de är kanon ! Hur det är med de billigare märkena vet jag inte. Jag håller mig till Sprenger. Jag vet att de har bra kvalitét.
//Helena

bollen__ skrev:
*knapplån*
Nån som skadat korsbandet som numera rider med ledade stigbyglar?
Funkar det?
Vars hittar man dom?

Läs mitt inlägg nedan. Sök på svenska häst-internet-shoppar. Många som har dem, och till lite olika priset. Lönar sig att jämföra..

Veschgoo !! De brukar kosta runt en tusenlapp.

Liknande trådar

Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
571
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 445
Fritid Jag är i stort behov av ett par nya skor då mina (som synes) är sönder. Jag har tyvärr en tendens att mina skor går sönder ganska fort...
Svar
10
· Visningar
608
Senast: Derivata
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 246
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur