"Ledade" stigbyglar?

Red_Chili

Trådstartare
Jag har ett tag funderat över om det skulle fungera bra att rida dressyr med ledade stigbyglar och om det skulle göra någon skillnad.
Sedan upptäckte jag precis att på fotot i dressyrkalendern på väggen så rider ryttaren med just ledade stigbyglar.

Så nu undrar jag om någon här på buke har ridit med ledade stigbyglar och vad ni tyckte om det.

vet inte vilket forum det här ska ligga på egentligen, så jag testar här...

Sv: "Ledade" stigbyglar?

Det ska nog igentligen ligga på utrustning, tror jag.

Jag vet inte ens vad ledade stidbyglar är, bild?

okay... :angel:

här kommer bild iallafall ;)
510107.jpg

Det tycker jag med att dom verkar vara, men har bara sett hoppryttare med sådana stigbyglar tidigare.. :crazy:

Jag rider dressyr med ett par sprenger som är ledade. Jätteskönt för knäna då jag oftast har ganska korta läder. Funkar kanon.

undrar samma, ska väl egentligen inte spela någon roll om de är ledade eller inte? om du dessutom rider dress. så har amn väl ändå rätt långa läder och rätt mkt "frihet" för benen? eller är jag helt ute och cyklar? alltså, varför är det sån himla skillnad mellan tex. vanliga stigbyglar eller sådana med gummisnodd jämfört med dessa? :confused:

Lord Owen skrev:
undrar samma, ska väl egentligen inte spela någon roll om de är ledade eller inte? om du dessutom rider dress. så har amn väl ändå rätt långa läder och rätt mkt "frihet" för benen? eller är jag helt ute och cyklar? alltså, varför är det sån himla skillnad mellan tex. vanliga stigbyglar eller sådana med gummisnodd jämfört med dessa? :confused:

Det som är skillnaden mellan ledade stigbyglar och "vanliga" är att dom ledade "böjer" sig om du förstår vad jag menar. Och vad jag har hört så ska det fungera som någon extra "stötdämpare".
Det svarta gummit som är på sidorna av stigbyglarna är för att det inte ska komma in smuts där.
Hoppas du förstår vad jag menar....
Jag har problem med att ibland spänna mej i knäna, och tror det skulle fungera bättre med såna här stigbyglar, men det är lite för mkt pengar att slänga ut utan att veta om det verkligen blir bättre.

Har vid flera tillfällen varit med om att sk säkerhets stigbyglar ( med gummisnodd på sidan) brutits av eller helt deformerats , det har varit nyare stigbyglar men inte dom dyraste .Sådana köper jag inte fler gr. Dom ledade verkar bättre ska minska risken för att fastna o dessutom bättre svikt . Finns billiga på Börjes .Tycker själv inte att det är någon större skillnad mot vanliga.

ok, men om man nu vill köpa sådana. är det då smartast att köpa billiga från hööks eller börjes eller ska man satsa på typ sprengers direkt? hur bra kval. är det på börjes och hööks när det gäller dessa?

Har 2 kompisar i stallet som har köpt varsitt par, ena tjejen köpte på Hööks, den andra på Börjes. Båda är lika nöjda. Så det är nog ingen större skillnad, ska du ha sprenger så betalar du för märket också...! Jag köpte ett par på Eko från Hansbo, bara själva plattan är "vickande", tycker de funkar ok, kostade "bara" 200 kr!

Jag har bara för några dagar sedan fått hem ett par ledade stigbyglar som jag beställde från börjes. Jag beställde därifrån pga. ekonomin, men jag red ganska tufft med dom igår när jag red ut och jag tyckte dom kändes kanon! Jag har problem med knäna och dom kändes väldigt sviktande när jag travade. Jag tycker dom än så länge är kanon! :banana: (får väl se hur länge dom håller).

Jag har ett par kopior som jag köpt på Eko, kostade typ 250-300 kr och jag är jättenöjd med dom då jag haft problem med ena knäet. Numera känner jag inte av problemet när jag rider..

Jag köpte ett par Sprenger för några år sedan, och de är en av de bästa investeringar jag någonsin gjort.

Tidigare fick jag alltid ont i knäna när jag red med kortare stigläder, med Sprengerstigbyglarna slipper jag knäont.

Immer

Jag har provat både Sprenger och kopiorna som finns hos Hööks, jag tycker båda delarna är lika läskiga :crazy:
Jag tyckte att jag helt tappade stabiliteten för foten, möjligtvis att det hade kunnat funka i dressyren men till hoppning blev det bara jobbigt att spänna vaderna hela tiden för att undvika att tynga för mycket i stigbygeln.
Men majoriteten verkar ju vara nöjda med den typen av stigbyglar, så antagligen är det bara jag som är udda som vanligt.

jag har hört om folk som haft dåliga knän som blivit dåligare av ledade stigbyglar :smirk: så du är nog inte udda. skulle tro att det varierar rätt mkt från person till person.

Rider dressyr och annvänder ledade stigbyglar. Jag tycker dom är bra. Köpte mina vid Hööks.

Jag har ett par ledade stigbyglar av budget-variant. Mina knän älskar dem - tidigare kunde jag knappt gå efter längre ridturer, nu får jag väldigt sällan ont i knäna över huvud taget. Däremot kan jag känna av spänningar i nedre delen av vaderna och fotlederna om jag rider lätt eller står i lätt sits längre stunder, eftersom de ledade stigbyglarna inte är lika stabila som vanliga. Har dock hellre lite småont där än rent helvetiskt ont i knäna, så jag skulle inte vilja vara utan mina stigbyglar.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
667
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 212
Senast: Capybara
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
882
Senast: TinyWiny
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
2 180
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023