Ledarskap mellan häst-ryttare?

M

marieandersson

Har en ganska nyligen inköpt hbl-valack som inte är helt lätt att tas med. Har tidigare bara haft fd travare som trots sitt rykte om att vara "dåliga" ridhästar, är helt underbara att hantera.Så nu fick jag plötsligt en riktig utmaning m den här killen.(Jag har absolut inget imot travare-anledningen att jag har ett hbl är att det funkade inge bra att utvecklas vidare m min tidigare(travare).
Denna ser mig absolut icke mig som ngn ledare. Han är inte dum på nå vis, men han har ingen större repekt f mig.
Är det en bra början att läsa "Boken om horsemanship"av Lisbeth Johnson till att börja med? Är det ok att använda sig av de övningarna, även för en "nybörjare på NH"?
Tidigare har jag använt mig av "sunt förnuft", men jag behöver konkreta lösningar för mitt tålamod börjar tryta snart. Tacksam för alla svar!! Mvh Marie
 
Sök här i forumet på seven games. Det är bra lekövningar som blir en bra grund att stå på. (eller sök på Eniro eller liknande)
 
Respekt växer med tiden.
En del hästar kräver enormt mycket av dig som ledare för att de skall godta dig som ledare.
Din häst är ju inte elak, så är du bara konsekvent, stabil (en ledare att lita på) och snäll så kan det lösa sig med tiden.
 
Visst är det bra att läsa böcker, läs alla du kan. Det är dock väldigt svårt att lära sig praktiskt det man behöver kunna. Jag skulle lagt mer av mina pengar på en bra NH-Tränare istället.
Mvh / Niklas
 
Det enda sättet att vinna respekt och ledarskap i en flock är genom att visa sin duglighet och vilja att ta ansvaret för flocken.
En ledare är ingen "bestämmare" på något sätt utan en guide.

Det som är viktigast när man vill få ledarskapet är att kunna berätta för hästen vad man vill. Annars kan den ju inte veta och avgöra om du är en bra ledare. Och då måste du ju använda det språk som hästen använder.
Jag tycker att du ska släppa din häst på ett inhägnat område(kanske en mindre ridbana eller liknande) och sedan betrakta hästen. Prova att använda kroppen och se hur hästen reagerar. På så sätt lär du dig hur din häst tänker och talar.

När det kommer till "seven games" är detta nog bra övningar, men det är väldigt viktigt att man vet varför man gör det man gör. För hästar reagerar ju olika.
 
Dansa med hästar skriven av Klaus Ferdinand Hempfling tycker jag är en helt suverän bok. Står mycket vettigt i den! :rofl:

Lycka till!

Faust
 
Jag märker stor skillnad på de hästar som är bra präglade från början. Min valack, ohanterad travare som gått och skruttat i nån hage och hingst tills han var fem saknar viss grundläggande respekt, som verkar sitta i ryggmärgen på hästar som har blivit mkt hanterade från början. Å andra sidan är han charmig och nyfiken. Å andra sidan kanske det hänger på andra saker ibland, hästens grundpsyke. Vet inte riktigt. Kanske måste man vara striktare med vissa hästar? Jag är superkonsekvent med honom, men inte tillräckligt tuff, tror jag. Har kommit så himla långt med tålamod och att vänta ut, men är osäker på om det räcker. Just nu är han krånglig, men jag tycker att jag ofta kan vända situationerna och att han coolar ner. Men han har också attitude liksom och tror att den kan bli till nytta om jag klarar av honom. För då är han ganska tuff och modig och gillar att visa hur duktig han är, men det vill jag ju inte att han ska vända MOT mig. Så det jobbar jag på, att dra nytta av hans sinnelag liksom.
Personligen tycker jag att det finns rätt mkt bra engelsk litteratur. Parelli med flera. Kolla på biblan, där har dom en del böcker. Fast inte engelska förstås, de kan man köpa på nätet. Lisbeth-boken som du nämner kanske är en bra introduktion till ämnet, men jag tror att det finns böcker som går djupare om det är så att du har väldigt mkt hästerfarenhet och kunskap innan.
Jag tror att du gör helt rätt i att titta dig omkring efter andra lösningar än de du känner står till buds. Just med hästar som inte är så lätthanterade är det kanske extra viktigt. Kolla biblan! Om du läser engelska finns det massor av bra, att beställa på nätet, och även en del sajter.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 047
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 126
Senast: Mia_R
·
Träning Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt. Vi tar det från början. Jag började rida ett...
Svar
13
· Visningar
2 831
Senast: pulkaskurk
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 147
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp