Bukefalos 28 år!

Ledinfektion, vilken prognos för tillfrisknande?

cutty

Trådstartare
Min häst blev i måndags behandlad i 2 leder på knät med kortison. I går morse rejält svullen och halt. Matglad och pigg och ingen feber. Kontaktar vet som ber mig avvakta till idag.
Idag mindre svullen, pigg och feberfri. Något mindre halt. Vet kom i morse och hjälpte mig att lasta. Diagnosen ännu oklar.

Nu är hästen under operation för ledinfektion!!! Vilken prognos?
Vad beror prognosen på?

Kan det vara till nackdel att han totalt fick 4 leder behandlade med kortison?

Tacksam för svar!
 
Sv: Ledinfektion, vilken prognos för tillfrisknande?

Hejsan!

Vi har alldeles nyss gått igenom samma sak...
Ledbehandling med cortizon i båda framkotorna - en tid efteråt blev hästen rejält svullen båda fram, ingen feber och lika matglad som vanligt.

Efter tre besök hos vet med "sköljning" av lederna, samt ett återbesök där hästen bedömdes frisk är vi hemma igen.
Hästen är inte lika glasklar som tidigare i frambenen, men verkar dock bli bättre allteftersom tiden går.
Vi har ännu inte börjat arbeta hästen, men enligt vet ska det inte vara några bekymmer framöver.

Tydligen tålde inte hästen behandlingen med cortizon?
Om det blir nödvändigt med ytterligare behandling bör kanske annat preparat användas...

Det finns olyckskorpar som kraxar att "antingen blir dom helt återställda, eller så blir de aldrig bra..." (tja, vad vet man?)

Håller tummarna för dig och din häst!
 
Sv: Ledinfektion, vilken prognos för tillfrisknande?

Det händer med jämna mellanrum att hästar får infektion i samband med intraartikulära injektioner, oawsett wilket preparat som anwänds. Det sker helt enkelt en kontaminering med bakterier - oawsett hur steril man twättar så är hästar och den miljö de wistas i - äwen på klinik - ganska nerlusade med bakterier.

Att hästen fått kortison i flera leder spelar i sammanhanget ingen roll. Att det just är kortison är både bra och dåligt - dåligt därför att ledens förmåga att reagera och bekämpa infektionen försämras, positiw för att ledens egen förmåga att reagera är begränsad... mindre skadewerkningar aw inflammationskaskadens produkter.!

Prognosen beror på hur snabbt behandlingen sätts in. I ert fall ska det allt kunna gå wägen. Iatrogena infektioner (orsakade aw behandling) har ofta bättre prognos än där orsaken är en perforation aw leden aw pinne el dylikt wid en olycka.

Lycka till!


eka: en infektion orsakas alltid aw en mikroorganism; bakterier, wirus, swamp osw - det handlar alltså inte om att hästen inte "tål" kortison.
 
Sv: Ledinfektion, vilken prognos för tillfrisknande?

Leden skulle sköljas idag. Vet lovade att ringa efter op. Ännu har de ej ringt och hästen gick till op 11.15...

Alltså på gott och ont med kortison i leden.

Lymfangit bör det varit då svullnaden spridit sig så högt.
 
Sv: Ledinfektion, vilken prognos för tillfrisknande?

Det händer med jämna mellanrum att hästar får infektion i samband med intraartikulära injektioner, oawsett wilket preparat som anwänds. Det sker helt enkelt en kontaminering med bakterier - oawsett hur steril man twättar så är hästar och den miljö de wistas i - äwen på klinik - ganska nerlusade med bakterier.

Att hästen fått kortison i flera leder spelar i sammanhanget ingen roll. Att det just är kortison är både bra och dåligt - dåligt därför att ledens förmåga att reagera och bekämpa infektionen försämras, positiw för att ledens egen förmåga att reagera är begränsad... mindre skadewerkningar aw inflammationskaskadens produkter.!

Prognosen beror på hur snabbt behandlingen sätts in. I ert fall ska det allt kunna gå wägen. Iatrogena infektioner (orsakade aw behandling) har ofta bättre prognos än där orsaken är en perforation aw leden aw pinne el dylikt wid en olycka.

Lycka till!


eka: en infektion orsakas alltid aw en mikroorganism; bakterier, wirus, swamp osw - det handlar alltså inte om att hästen inte "tål" kortison.

Tack för lärorikt och informativt svar!:bow:

...det var faktiskt vet som antydde att hästen kanske inte "tålde" cortizonbehandlingen och att annat preparat kanske vore lämpligare om den skulle behandlas igen...:eek:
 
Sv: Ledinfektion, vilken prognos för tillfrisknande?

Intressant tråd, undrar hur det gått för hästen?

Kan tillägga att min häst som behandlades i höstas, fick septisk artrit och spolades flera gånger inte blev bra. Triangelmärkt nu. Har lovat mig själv att aldrig behandla leder mer. Finns andra metoder, dyrare men det tar jag gärna!
 

Liknande trådar

Katthälsa Min älskade älskade katt började plötsligt kräkas och få minskad aptit för två veckor sen. Efter jagande av veterinärer lyckades vi få...
Svar
12
· Visningar
1 965
Senast: cambodia
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 773
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 535
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 978
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp