Bukefalos 28 år!

Ledsam Stallgranne

D

daphnegoy

jag tror jag inte orkar vara snäll längre... ska försöka göra en lång historia kort.
det börja redan när vi flytta hit. i juni. 2 hästar hade vi då o grannen började gnälla att dom var ute på natten.. sedan blev de att vi aldrig tog in dom, vilket vi såklart gjorde men inte när hon var där. sedan kom en häst till, då hade dom bus i hagen o staketet gick sönder. (unga hästar 4-6 år) dom smet ut på en åker men fick in dom efter ca 5 min. grannen skrek o gapa om hur oansvariga vi var. markägaren sa bara att sånt händer ingen fara. jag svarade grannen att be om ursäkt till henne ( mest för lugnets skull) det kom en liten shettis på 2,5 år hit. o jag vet inte men tror de är ganska vanligt att dom smiter ibland? återigen var jag oansvarig o fick skäll. tog emot igen o bad om ursäkt. gav hennes hästar vatten o hon svarade med att fnysa. allt eftersom fick vi iaf några fler hästar... en ung flock som höll på att lära känna varandra, mig o omgivningarna. grannens dotter går igenom hagen med sin hund o "glömmer" stänga staketet efter sig. hästar på rymmen igen. o jag får skäll. blir lite sur o säger att hon inte ska bry sig så mycke. fortfarande så är markägaren lugn. tydligen så flyttar hon iaf en dag. hux flux. jag andas ut o tänker nu blir de lugnt. men icke! det knackar på dörren där står djurskyddsmyndigheten. jag blev inte rädd för att dom skulle ha ngt att klaga på o dom gav mig mycket väl godkänt på stall hagar hästar o foder. däremot "hennes" del var ej godkänd. vinst till mig kände jag. hon har smygit i vårt stall på nätter o fotograferat saker o skickat till en av hästarnas ägare för o "varna" henne för mig. dock blev hon idiotförklarad av detta. alla har vart här o sett hur deras häst har de. hon härjar om allt möjligt. vår hund smet o dom hitta den. fick inte veta att dom hade den förrän efter 1 1/2 dygn. mycket jobbigt.... återigen så är jag lugn o tackar för att han lever. hon kollar upp våra bilar o vilka som kommer till oss. hon ringde polisen eftersom vi inte betalt skatten på en bil (dock gjorde vi de någon dag efter vi upptäckt de) men hon hann ringa polisen ändå. jag kan fortsätta hur länge som helst med allt hon sagt o gjort.... men nu får jag nog. hon har flyttat o är inte välkommen på gården av ägarna längre men smyger hit när vi sover eller jobbar. hur gör man för att få stopp på de? prata med henne har vi alla försökt o de funkar inte... tips snälla!
 
Sv: Ledsam Stallgranne

Jag förstår att din situation är jobbig. Har blivit utsatt för liknande. Har du konkreta bevis på att hon t ex går in i ditt stall? Då kanske en polisanmälan för olaga intrång kan vara på sin plats.
Det finns så mycket konstigt folk i världen, och de som är jobbigast är dessa som har ont av vad andra gör och inte gör. Självutnämnda poliser som oftast tyvärr lider av någon sjukdom... Det är ledsamt och jobbigt att bli utsatt för detta.
Har människan flyttat därifrån så har hon väl inget att göra där? Kan du prata med markägare, som verkar vara på "din sida", om vad som kan göras?

Jag håller tummarna att allt ordnar sej och du blir av med obehaget. :)
 
Sv: Ledsam Stallgranne

Jag säger det samma, men skit i skyltarna och sätt den i stallet för inomhus får du "gödsla" med kameror utan att skylta. Då får ni ju både tidsstämpel och bevis och kan anmäla henne för olaga intrång. Här gäller det att statuera exempel och det ganska kvickt för ingen vet ju vad människan kan ta sig till annars. Det har ju hänt att "någon" anmält folk för att ha en skadad häst i hagen, skador som denne "någon" själv gjort på djuren bara för att kunna anmäla.
 
Sv: Ledsam Stallgranne

Alltid beklagligt om man inte kompar bra med sina grannar :(

Men jag kan förstå om man inte vill ha djur lösa som springer hit & dit på lägdor eller tomter. Vi har en granne som inte tycker det är så farligt att dennes 30 kor springer över grannarnas trädgård :mad: så stängel anser jag man ska ha som är bra, det är INTE ok att ha lösa djur titt som tätt tycker jag. :cool:

Sedan är det trist om man inte kan prata med varandra utan måste anmäla varandra, smyga omkring i stallar och på gården nattetid & när man jobbar. Då skulle jag göra en polisanmälan om intrång, hemfridsbrott eller nåt annat. :devil: För det är inte heller ok tycker jag.

Sedan finns det alltid "svåra" grannar mer eller mindre :crazy: hoppas det löser sig :)
 
Sv: Ledsam Stallgranne

Ja våran granne skiter i om hans 40 kossor rymmer en kväll.. "hämtar de kmon bittk" ja fast de springer ju inte sakta för de sprang till mig på några sekunder o van bor inte 10m bort utan 250m umgefär. Ungdjur mest och några tjurar- inte människorvänliga. Kunde inte gå ut med hunden och kunde inte gå ut till bilen eller åka till jobbet på morgonen.
Men han hann ju inte ta in de för han skulle sova..

Händer flera gånger i veckan sommartid och det är sååå äckligt att han inte kan hlpa till att ta upp all gödsel för 40 kor som gått i trådgården min i 12 timmar!!

Oså ska han ha betalt när hästen betade 2-3 minuter på hans gräsmatta när den slängde av mig för några år sen då han gasade med traktorn...
 
Sv: Ledsam Stallgranne

Man riggar övervakningskameror och sen anmäler man henne för olaga intrång.
 
Sv: Ledsam Stallgranne

Om ni helt enkelt säger åt henne att ni misstänker att hon smugit runt när ni varit borta och nu kommer sätta upp övervakningskameror så tror jag det kommer att hjälpa.

Sen om man inte sätter upp dom, det vet dom ju inte.
Blir hon upprörd över dessa anklagelser så spela med och be om ursäkt och säg att då måste det vara någon annan och nu ska ni sätta upp kameror så ni kan anmäla för polisen nästa gång det händer.

Sen ang hur hästarna smiter så är det ju svårt när man inte sett hur det ser ut och varför de smiter. Men jag tycker det är självklart att se över staketet en gång till då det händer. Kanske behövs starkare ström, högre staket för stora hästar och en extra låg tråd för shettisen (som inte alls varit svårare att ha i hage om man bara har rätt anpassade stängsel enligt min erfarenhet). Men jag hade för min egen skull gjort allt för att inte hästarna skulle komma ut och skada sig och om givningen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 244
Senast: nullo-modo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 497
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp