Ledsen hund

Seabaz

Trådstartare
Igår eftermiddag hämtade sambon och jag hunden som vi brukar vara hundvakter åt till och från när dens ägare är iväg på jobb.
Ägaren har vid det här laget redan varit borta i 2 veckor men lämnat hunden med en av sina bästa vänner som också delar boende så allt bra.
Denna vän ringde oss dock och sa att någon annan "dumpat en annan hund hos honom" och frågade om vi kunde ta hund "nr 1". Ja, det kan vi göra och så hämtade vi honom. Vi bor 500m från varandraså vi gick dit, tog hunden och på vägen hem märkte vi inget konstigt.

Nu har vi haft hunden i 24h och det är nåt fel.
Har fått reda på nu i efterhand att hunden var i en attack förra helgen, 8 dagar sedan. Den har träffat veterinär som säger att "skrubbsåren" (inga värre bett) är ok och att hunden, dess kropp, är "banged up" men inga inre skador.

Men nu till det psykologiska. Han är inte ok. Hans kropp verkar fortfarande "mörbultad".men han verkar så ledsen.

Vi hade honom härför 2 veckor sedan och då var han sitt normala glada men gamla (12 år) jag.

Det är som om han plötsligt är 100 årgammal kroppsmässigt men det mentala är vad som oroar mig mest.
Han är ledsen. Deprimerad? Traumatiserad?

Hur kan vi hjälpa hunden med detta?
Rutiner tänker jag och inte för mycket daltande. Men det är svårt att inte tycka synd om honom.

Sambon och jag är överens om att hunden stannar här nu tills ägaren kommer hem (2 veckor till) och inte tillbaka till "partyhuset" där folk kommer och går hela tiden.

Vad som hände är att detta är en 12 år "staffy x" på runt 15kg som blev attackerad av en 1årig grand danois x
 
Varför inte dalta?
Det är en gammal hund som har blivit skadad och traumatiserad och är utan sin vanliga flock.
Jag skulle ha daltat ihjäl mig med stackaren ♥️
Tack. Behövde höra det. Vi har daltat lite lagom med honom so far.
Vill bara hans bästa

Normalt ligger han på sin blå handduk på verandan. Ikväll har vi ett ihopvikt täcke med påslakarn över samt hans 'snuttefilt' som täcke
 

Bifogade filer

  • 20210802_210342.jpg
    20210802_210342.jpg
    227,7 KB · Visningar: 232
12 år, blåslagen och mörbultad + fått stryk av en yngre hund. Självklart är han ur balans både fysiskt och psykiskt.
Vem vet hur mycket han tog åt sig av slagsmålet?
Hur har han blivit omhändertagen efteråt, i "partyhuset"?

Han är gammal och behöver lugn och ro och TLC. Ös på med kärlek så fixar han det :heart
 
Har ni pratat med ägaren så nu är säker att hunden har varit hos veterinären?
Efter en attack som skedde för 8 dagar sedan tycker jag inte hunden fortfarande ska vara "mörbultad"

Mtp att det är en äldre hund skulle jag inte bara anta att det berodde på attacken, utan faktiskt oroa mig att det är något fel på hunden.
Tycker ni ska prata med ägaren om vilka symtom ni märker och fråga om ägaren tycker ni ska ta hunden till veterinär eller inte.

PS: en hund kan aldrig få för mycket kärlek och fjäsk ;)
 
Jag sällar mig till kören som säger dalta på! Hundar förstår och gillar när man gullar och tycker synd om dem lika mycket som ett litet barn när det är ledset. Sen tycker jag ändå att det är på plats att ringa veterinären igen och fråga om det verkligen är ok att hunden är mörbultad så här länge.
 
24hr later....

Ingen direkt förbättring.
Sambon ringde hunden ägare som.visade sig redan vara i distress för hansmamma är på sjukhus för blodpropp efter astra zeneca vaccin 🤦‍♀

Men han sa att vi kan bedöma om hunden behöver se veterinär igen eller ej och vi kan ta hunden till fastlandet veterinär när vi vill om vi tycker så, kosta vad det kosta vill.

Det är sen kväll här nu så vi avvaktar till i morgon fm då jag ska ringa vet och prata, ev skicka video till dom hur hunden rör sig. En av klinikens veterinärer bor 500m från oss och om jag ber tillräckligt kanske hon kan komma hit till oss och göra bedömning...


Det är svårt att veta om hunden "bara" är mörbultad eller om det är nåt mer. Men hans psykologiska status är definitivt i botten även om han viftar på svansen några sekunder i taget när vi gullar med honom
 
Äter han? Kissar, bajsar? Bra att ni kontaktar vet igen. Han kan ju ha ont nånstans och behöva hjälp.
 
Äter han? Kissar, bajsar? Bra att ni kontaktar vet igen. Han kan ju ha ont nånstans och behöva hjälp.
Ja, han kissar och bajsar.
Men han vill inte lämna tomten. Vilket normalt vore det första han vill. Istälket för att vara glad att få halsbandet på och gå till grinden, går han motsatt håll och gör sina behov i rabatten. Detta är helt utanför vad han normalt skulle göra.

När vi väl säger till honom att komma och väl går utanför så trippar han på rätt så normalt i 200m men sedan lägger han av och motvilligt går . Vi har såklart kortat ner promenaderna och låter honom välja nu om han vill vara på tomten eller gå.utanför.

Tyvärr har vårt hus en trappa på 20 steg. Han har senaste året varit sakta och försiktig med trappan men nu är det nästan så att det inte går. Han gör det på ren vilja men jag tror han har ont. Både uppför och nedför. Han zigzagar upp och ner på ett sätt jag aldrig sett förut. Som för att avlasta varenda ben i varje steg.

Han äter. Men det är som att han är rädd för att äta. När vi kommer med mat sätterhan sig 2 meter ifrån med huvudet sänkt och öronen rätt ut, rent underlägsen... detta är inte normalt heller även om han aldrig kastat sig över mat så är han normalt glad och exalterad. Det är som bortblåst...

Han verkar så himla ledsen.
När jag skriver att jag tror att han har ont så vet jag inte. Jag får ta på honom överallt och "klämma" försiktigt men då visar han inget mer än att han verkar gilla att bli klappad på. Inte att han skulle ha ont. Men sen har han svårt att ta sig upp. Han ligger inte utslagen på sidan längre, vilket är väldigt onormalt för honom.....
 
Ja, han kissar och bajsar.
Men han vill inte lämna tomten. Vilket normalt vore det första han vill. Istälket för att vara glad att få halsbandet på och gå till grinden, går han motsatt håll och gör sina behov i rabatten. Detta är helt utanför vad han normalt skulle göra.

När vi väl säger till honom att komma och väl går utanför så trippar han på rätt så normalt i 200m men sedan lägger han av och motvilligt går . Vi har såklart kortat ner promenaderna och låter honom välja nu om han vill vara på tomten eller gå.utanför.

Tyvärr har vårt hus en trappa på 20 steg. Han har senaste året varit sakta och försiktig med trappan men nu är det nästan så att det inte går. Han gör det på ren vilja men jag tror han har ont. Både uppför och nedför. Han zigzagar upp och ner på ett sätt jag aldrig sett förut. Som för att avlasta varenda ben i varje steg.

Han äter. Men det är som att han är rädd för att äta. När vi kommer med mat sätterhan sig 2 meter ifrån med huvudet sänkt och öronen rätt ut, rent underlägsen... detta är inte normalt heller även om han aldrig kastat sig över mat så är han normalt glad och exalterad. Det är som bortblåst...

Han verkar så himla ledsen.
När jag skriver att jag tror att han har ont så vet jag inte. Jag får ta på honom överallt och "klämma" försiktigt men då visar han inget mer än att han verkar gilla att bli klappad på. Inte att han skulle ha ont. Men sen har han svårt att ta sig upp. Han ligger inte utslagen på sidan längre, vilket är väldigt onormalt för honom.....

Jag hade ändå sett som steg 1 att utesluta att det är smärtrelaterat. Har en här hemma som ser ut som sju svåra år och smyger omkring som en panter. Inte halt, men eländig. Jag vet att de busade loss som attan igår, han har ont i varenda muskel och led som finns i hunden.

Med det sagt hade jag absolut velat ha smärtlindring för att börja utesluta att det handlar om något annat.
 
Ja, han kissar och bajsar.
Men han vill inte lämna tomten. Vilket normalt vore det första han vill. Istälket för att vara glad att få halsbandet på och gå till grinden, går han motsatt håll och gör sina behov i rabatten. Detta är helt utanför vad han normalt skulle göra.

När vi väl säger till honom att komma och väl går utanför så trippar han på rätt så normalt i 200m men sedan lägger han av och motvilligt går . Vi har såklart kortat ner promenaderna och låter honom välja nu om han vill vara på tomten eller gå.utanför.

Tyvärr har vårt hus en trappa på 20 steg. Han har senaste året varit sakta och försiktig med trappan men nu är det nästan så att det inte går. Han gör det på ren vilja men jag tror han har ont. Både uppför och nedför. Han zigzagar upp och ner på ett sätt jag aldrig sett förut. Som för att avlasta varenda ben i varje steg.

Han äter. Men det är som att han är rädd för att äta. När vi kommer med mat sätterhan sig 2 meter ifrån med huvudet sänkt och öronen rätt ut, rent underlägsen... detta är inte normalt heller även om han aldrig kastat sig över mat så är han normalt glad och exalterad. Det är som bortblåst...

Han verkar så himla ledsen.
När jag skriver att jag tror att han har ont så vet jag inte. Jag får ta på honom överallt och "klämma" försiktigt men då visar han inget mer än att han verkar gilla att bli klappad på. Inte att han skulle ha ont. Men sen har han svårt att ta sig upp. Han ligger inte utslagen på sidan längre, vilket är väldigt onormalt för honom.....
För mig låter det som att han har riktigt ont tyvärr :(. Ändrat beteende, ovilja att röra sig etc. Att han inte säger ngt när du klämmer ändrar inte min åsikt.
 
Det är något fel och hunden bör undersökas igen. Låter definitivt som skärtorsakat beteende.
Även den mest mentalt skräpiga hund brukar inte vara så där påverkad efter över en vecka, särskilt inte när hunden tagits från både platsen och den andra hunden som hoppade på honom.
 
Det är inget bra det här. Veterinären som bor typ 500m från oss kan inte komma. Jag förstår det med. Skulle hon börja säga ja till en skulle alla börja ringa.

Veterinären här på ön är en skitstövel. Han har ändå ingen utrustning mer än att han kan vaccinera och ev sy ihop ett sår.

Har pratat med ägaren igen för en stund sedan och i detta nu träffar han den som haft hunden tills att vi plockade upp den.


Hunden blir inte bättre. Inte drastiskt sämre men ändå sämre.

Just nu väntar jag på samtal från ägaren efter att han pratat med den andre och sedan hoppas jag att jag får tillstånd att ta hunden till veterinär igen fast på fastlandet.
Då ringer jag min chef direkt och säger tyvärr jag kan inte jobba i morgon.


Jag vet inte ens hur jag ska få in hunden i bilen. Eller ännu värre få ut den ur bilen väl där. Bara färjan går på motsvarande 1000kr men det är ju en piss i havet.

Jag är dock rädd för att hunden inte kommer hem igen... vad gör man då? Ber veterinären att ringa ägaren och förklara läget?
Hålla den vid liv tills ägaren kan komma hem?

Antar att inga svar finns innan den sett en "riktig" veterinär.

Veterinären här på ön har jag inget till övers för men förstår att de tog hunden dit som en första genomgång liksom.......... men det var nog mest " tvätta sår och ge den vila"
 
Det är inget bra det här. Veterinären som bor typ 500m från oss kan inte komma. Jag förstår det med. Skulle hon börja säga ja till en skulle alla börja ringa.

Veterinären här på ön är en skitstövel. Han har ändå ingen utrustning mer än att han kan vaccinera och ev sy ihop ett sår.

Har pratat med ägaren igen för en stund sedan och i detta nu träffar han den som haft hunden tills att vi plockade upp den.


Hunden blir inte bättre. Inte drastiskt sämre men ändå sämre.

Just nu väntar jag på samtal från ägaren efter att han pratat med den andre och sedan hoppas jag att jag får tillstånd att ta hunden till veterinär igen fast på fastlandet.
Då ringer jag min chef direkt och säger tyvärr jag kan inte jobba i morgon.


Jag vet inte ens hur jag ska få in hunden i bilen. Eller ännu värre få ut den ur bilen väl där. Bara färjan går på motsvarande 1000kr men det är ju en piss i havet.

Jag är dock rädd för att hunden inte kommer hem igen... vad gör man då? Ber veterinären att ringa ägaren och förklara läget?
Hålla den vid liv tills ägaren kan komma hem?

Antar att inga svar finns innan den sett en "riktig" veterinär.

Veterinären här på ön har jag inget till övers för men förstår att de tog hunden dit som en första genomgång liksom.......... men det var nog mest " tvätta sår och ge den vila"
Gör upp med ägaren innan du åker vem som står för kostnaderna och vilka åtgärder de godkänner.
 
Det är inget bra det här. Veterinären som bor typ 500m från oss kan inte komma. Jag förstår det med. Skulle hon börja säga ja till en skulle alla börja ringa.

Veterinären här på ön är en skitstövel. Han har ändå ingen utrustning mer än att han kan vaccinera och ev sy ihop ett sår.

Har pratat med ägaren igen för en stund sedan och i detta nu träffar han den som haft hunden tills att vi plockade upp den.


Hunden blir inte bättre. Inte drastiskt sämre men ändå sämre.

Just nu väntar jag på samtal från ägaren efter att han pratat med den andre och sedan hoppas jag att jag får tillstånd att ta hunden till veterinär igen fast på fastlandet.
Då ringer jag min chef direkt och säger tyvärr jag kan inte jobba i morgon.


Jag vet inte ens hur jag ska få in hunden i bilen. Eller ännu värre få ut den ur bilen väl där. Bara färjan går på motsvarande 1000kr men det är ju en piss i havet.

Jag är dock rädd för att hunden inte kommer hem igen... vad gör man då? Ber veterinären att ringa ägaren och förklara läget?
Hålla den vid liv tills ägaren kan komma hem?

Antar att inga svar finns innan den sett en "riktig" veterinär.

Veterinären här på ön har jag inget till övers för men förstår att de tog hunden dit som en första genomgång liksom.......... men det var nog mest " tvätta sår och ge den vila"
När jag var hundvakt åt en hund som blev akut dålig så ringde veterinären från kliniken och pratade med ägaren så ägaren fick ta alla beslut om vad som skulle ske med hunden.
 
Turn to the worst. Ägaren skickade ett sms "I'll be home in a week, just rest the boy, short walks"

Jag är så jävla arg att jag har skickat till honom och sagt att jag har inte hunden här utan vet vård. Antingen kommer du hem nu eller så hittar du någon annan

Tyvärr hittade han en annan.. de kommer och hämtar hunden i morgon

Jag vet vilka dessa är, all heder till dom... men jag tycker så jävla synd om hunden just nu.

Jag kan fatta den första verterinären som sa att den är mörbultad. Men klart är väl att den borde sagt "blir det inte bättre inom..."

Och ingen har gjort en andra vet check för nu kommer det börja kosta pengar.... hunden har ingen försäkring.....
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 640
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 470
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Igår föddes min lilla valp som vi ska åka till Tyskland och hämta om 8-12 veckor! Detta har varit planerat en tid då hennes ägare är...
Svar
7
· Visningar
1 560
Senast: bambi82
·
Y
Hundhälsa För att göra en lång histori kort:Min bekant jobbade som extrainsatt väktare på en soc.kontor.En kvinna kommer in som blivit vräkt.Med...
Svar
17
· Visningar
2 239
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp