Bukefalos 28 år!

ledsen och besviken, kommer bli straffad.

Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

Ett utdrag ur belastningsregistret drar inte igång några utredningar, och i det registret finns ej heller misstankar med, utan endast fällande domar. Det är alltså två helt olika avdelningar som sysslar med belastningsregister och anmälningar.

Att du är anmäld för stöld behöver inte heller betyda att du faktiskt har gjort någonting. Om du inte har stulit någonting där (om vi räknar bort dricksen) så är du ju oskyldig och behöver således inte heller oroa dig.
Om du stulit någonting så borde du ju veta vad det handlar om.
Att det gäller dricksen verkar ej troligt med tanke på att ingen vet om den. Plus att jag har svårt att få det till stöld.. Tror inte det är mer lagligt att din dricks går till chefen än att den går i egen ficka.

Är det någon på din gamla arbetsplats som har agg emot dig? Någon som kanske fått nys om att du ansökt och vill förstöra?
 
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

Har du fått besked från Försvarsmakten att du inte får delta i utbildningen pga detta? (Eller målar du bara fan på väggen i förtid? :).)
 
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

Om du inte är straffad sedan tidigare så är det lugnt för dig. Belastningsregistret innehåller enbart utdömda domar, din anmälan stöld ligger förmodlingen bara i mistankeregistret och det brukar man normalt sett inte få utdrag från. Så i ditt belastningsregister är det tomt. Du har ju inte blivit åtalad för något.

Och är det så att det skulle gå till åtal och du blir dömd för stöld, vilket kommer ta lång tid, och du hamnar i belastningsregistret så är det ju bara förklara vad som hände. Du har inte direkt stulit i den bemärkelsen att jag ser dig som kriminell och opålitlig.
 
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

Som sagt i belastningsregistret finns det inte med nu, men om din anställning däremot kräver en registerkontroll så kollas även Misstankesregistret, och där kan det väl finnas med.
 
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

Det är inom restaurangbranschen. Ingen fick ta dricks, utan det skulle gå till chefen när vi stängde. När jag sökte till försvaret så fick jag skriva under att jag godkände ett utdrag ur registret, kanske det har något med det att göra? Eftersom polisen hör av sig nu när jag ska åka.

Alltså jag kan vara helt fel ute, men är det lagligt för chefen att ta de anställdas dricks?
 
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

Kl*


Jobbar själv inom FM. Att göra GMU med saker i belastningsregistret brukar inte vara ngra problem i sej, beror självklart på vad det är för ngt med generellt så brukar det inte vara ngra problem. Dock är det svårare att få en anställning efter GMU med saker i registren. Även här görs skillnad på vad som har hänt, när det hände och liknande. Men Ja, skulle du DÖMMAS för denna stöld är det ganska svårt att få anställning, men som det set ut nu, i dagens läge, ska du inte måla fan på väggen, för loppet är inte helt kört än!
 
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

ofta så kräver dom bara belastningsregistret och då får man inget urdrag ur MR om man inte specifikt begär det. Så har dom inte begärt det så får dom inget urdrag på det.
 
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

ofta så kräver dom bara belastningsregistret och då får man inget urdrag ur MR om man inte specifikt begär det. Så har dom inte begärt det så får dom inget urdrag på det.

Det jag skrev om var anställningar som är säkerhetsklassade och då kontrolleras belastning-, misstanke- och säporegister löpande, vilket är troligt att det gäller många anställningar hos Försvarsmakten (men antagligen inte TS GMU då eftersom de bara begärt belastningsutdrag).
 
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

Bara en random tanke, när du skriver om förhör angående stöld - är du säker på att du inte bara ska höras som vittne? För som sagt, att chefen skulle anmäla utebliven dricks efter 3,5 år känns märkligt.
 
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

Det jag skrev om var anställningar som är säkerhetsklassade och då kontrolleras belastning-, misstanke- och säporegister löpande, vilket är troligt att det gäller många anställningar hos Försvarsmakten (men antagligen inte TS GMU då eftersom de bara begärt belastningsutdrag).

Kan man själv få veta vad som finns i misstankeregistret?

Det är ju också skillnad på att bara vara utpekad och att vara misstänkt på riktigt.
 
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

Kan man själv få veta vad som finns i misstankeregistret?

Det är ju också skillnad på att bara vara utpekad och att vara misstänkt på riktigt.

Jajamen, bara begära utdrag.

MEN - det är ingen risk att du är i misstankeregistret helt ovetandes. Det handlar alltså inte om typ "polisen misstänker att jag si och så" i det tysta som hamnar i det. Vi fick lämna sådana på jobbet, utdrag ur både belastnings- och misstankeregistret alltså och jag fick lite noja - jag har ju ingen aning om vad polisen kan tänkas misstänkt/misstänka mig för liksom? Men det var alltså ingen risk det fanns en notering i det och man inte var underrättad om misstanken.

(Spaningsregistret däremot kan ju sånt finnas i, men det är ju ett helt annat register)

Men du kan kostnadsfritt begära utdrag om dig själv ur polisens register
http://www.polisen.se/Gavleborg/Service/Blanketter/Blanketter-belastningsregistret/
 
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

Kan man själv få veta vad som finns i misstankeregistret?

Det är ju också skillnad på att bara vara utpekad och att vara misstänkt på riktigt.

Jag vet faktiskt inte, alla blanketter verkar bara gälla belastningsregistret.

Och som du säger, det ska ju vara en skälig misstanke om brott, och om TS situation ens är i närheten av det vet vi ju inte.
 
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

Jag vet inte, antar att jag inbillar mig. Efter 3,5 år hör polisen av sig precis innan jag ska åka iväg.. Jag antar att det är en slump.

Jag får se vad polisen säger under förhöret. Polisen sa till mig att det gäller stöld från mitt gamla företag, tog för givet att det är dricksen.

Sen är man inte tvungen att säga ett jota i ett förhör. Det är inget brott. Om det nu är du som är misstänkt.
 
Sv: ledsen och besviken, kommer bli straffad.

Jag vet faktiskt inte, alla blanketter verkar bara gälla belastningsregistret.

Och som du säger, det ska ju vara en skälig misstanke om brott, och om TS situation ens är i närheten av det vet vi ju inte.

Kolla på länken jag la in, näst sista länken på den sidan tror jag det var, där har du misstankeregistret med. Man får med det på någon av de andra med, men enklast om man bara vill titta för egen del är den. Den som är utmärkt med extra lång handläggningstid och där man får utdrag från passregistret, belastningsregistret osv med - samt misstankeregistret.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 743
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
986
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 609
Senast: Blyger
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 259
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp