@Lillapigan hade det funkat bättre för dig att ni tog en vuxen hund istället? En som redan var rumsren, ensamhetstänad och hyffsat uppfostrad. Du kanske inte hade känt samma panik och så låst då? Du verkade trivas med att passa vuxna hundar.

Det kanske är bättre att lämna tillbaka valpen och i stället ta en vuxen hund, som en gyllene medelväg?
Ja vi valde att lämna tillbaka valpen idag. Vuxen hund skulle kännas bättre men för nu får vi nog lägga det på is ett tag.. Sambon är ledsen och jag blir ledsen. Men detta är nog det bästa, tills dess att sambon är hemma mer och kan ta hand om en valp.
 
Ja vi kom fram till att vi lämnar tillbaka henne till uppfödaren, jag är nog inte redo för att ha en valp. Känns jätte hemskt men samtidigt så är det så att ska jag ha huvudansvaret så måste jag verkligen vilja och ha orken till 100%. Vuxen hund tror jag skulle funka bättre men för nu får vi lägga det hela på is. Sambon är väldigt nere just nu... Men i slutändan är det nog bäst för både oss och valpen. 💜
Jag förstår att ni är ledsna..
Men- det är väldigt bra gjort av dig! Försök tänka så istället!
Och om din sambo vill ha en valp så behöver han vara beredd att ta huvudansvaret..
 
Jag förstår att ni är ledsna..
Men- det är väldigt bra gjort av dig! Försök tänka så istället!
Och om din sambo vill ha en valp så behöver han vara beredd att ta huvudansvaret..
Ja det känns som att vi gjort rätt val, men man kanske är ledsen någon dag framöver. Förstår att sambon väldigt gärna ville detta men någon gång i framtiden när han har mer tid och jag kanske vill mer 🐶
 
Ja det känns som att vi gjort rätt val, men man kanske är ledsen någon dag framöver. Förstår att sambon väldigt gärna ville detta men någon gång i framtiden när han har mer tid och jag kanske vill mer 🐶
Jag tror det var bra även för sambon att inse, att man kan inte få precis allt man önskar här i livet vid vilken tidpunkt som helst. Skaffa hund är en jättestor grej som måste övervägas noga och alla i familjen måste vara med på noterna om det ska fungera. Jag tycker ni fattade ett riktigt klokt beslut. Och klokt att ni fattade beslutet så snabbt - en valp är alltid lättare för uppfödaren att sälja än en halvvuxen slyngel. Ångra ingenting, ni gjorde rätt! Valpar kommer alltid att finnas tillgängliga!
 
Ja vi valde att lämna tillbaka valpen idag. Vuxen hund skulle kännas bättre men för nu får vi nog lägga det på is ett tag.. Sambon är ledsen och jag blir ledsen. Men detta är nog det bästa, tills dess att sambon är hemma mer och kan ta hand om en valp.

Ett klokt beslut ni fattade. Hundar är duktiga på att känna av våran sinnesstämning och det ska givetvis inte kännas ledsamt och "fel" med en valp även om det inte är superfräsigt kul alla gånger.

Lycka till med ett eventuellt nytt köp :)
 
Jag tror det var bra även för sambon att inse, att man kan inte få precis allt man önskar här i livet vid vilken tidpunkt som helst. Skaffa hund är en jättestor grej som måste övervägas noga och alla i familjen måste vara med på noterna om det ska fungera. Jag tycker ni fattade ett riktigt klokt beslut. Och klokt att ni fattade beslutet så snabbt - en valp är alltid lättare för uppfödaren att sälja än en halvvuxen slyngel. Ångra ingenting, ni gjorde rätt! Valpar kommer alltid att finnas tillgängliga!
Tack för fina ord 💜 uppfödaren var jätte snäll och förstående så det var också skönt
 
@Lillapigan Vilket starkt och bra beslut av er :heartValp är jobbigt och ett stort ansvar. Jag är helt ensam med min valp men det var också helt mitt beslut och min vilja, trots det är det jobbigt ibland med valp och unghund. Jag skulle aldrig lägga över det på någon annan, är även av den anledningen jag inte anlitar hundvakt så ofta när hon är ung. Det är jobbigare än folk tror, och det är inte bra för valpen att tas omhand av folk som inte är insatta i hur en ung hund fungerar. Därför passar ofta en vuxen hund bättre hos många och det är inget fel i det. Kanske kommer tid för er framöver :)
 
Ja vi valde att lämna tillbaka valpen idag. Vuxen hund skulle kännas bättre men för nu får vi nog lägga det på is ett tag.. Sambon är ledsen och jag blir ledsen. Men detta är nog det bästa, tills dess att sambon är hemma mer och kan ta hand om en valp.

Väldigt klokt beslut, låter som det var helt rätt tänkt! Förstår att det känns ledsamt dock. :(
 
Jag tycker att TS gjorde rätt som lämnade tillbaks valpen – det är verkligen ett jättejobb att ha en valp. Det känns som en vuxen omplacering är ett bättre alternativ – men se till att ni inte skaffar en problemhund.

Jag tog över en vuxen omplacering med en hel del problembeteenden. Och det har varit slitigt, och jag har lagt ner betydligt mer jobb på än vad jag hade gjort om jag tagit en valp.
 
Hej! Måste få prata ur mig lite grann.. min sambo har lyckats övertala mig till en valp efter några månaders tjat, jag är hemma å pluggar 3 år framåt så perfekt läge att skaffa valp. Han jobbar just nu borta mån-fre men vet inte hur länge då han byter jobb/plats titt som tätt.
Vi har nu hämtat valpen och jag känner genast bara ångest och stress. Om 1v blir jag själv med hunden hemmet och plugget och blir väldigt låst. Detta visste jag ju såklart innan att det skulle hända,men jag trodde jag ändå skulle känna lite glädje till att ha en valp hemma. Jag vill bara gråta för det är så mycket jobb och passning, vill inte säga något till sambon heller då jag själv gick med på att skaffa en valp.. usch blir så ledsen,när sambon är hemma funkar det okej. Men känns som att hela livet vänts, vi kan inte sova i samma säng då vi bestämde att katterna skulle få ha sovrummet ifred. Katterna känns deppade dem också, dem är inte lika keliga å pratiga. Dessutom morrar valpen åt dem så dem blir rädda. Det kanske blir bättre, är det någon som känt lika som mig? Har ni tips hur man ska känna lite glädje för valpen? Jag har ju liksom sagt ja till detta så får stå mitt kast å ta hand om hunden.men får sätta mycket annat åt sidan som jag inte var beredd på..Trevlig kväll på er

Jag har precis adopterat en 11 månaders valpig vovve, något jag verkligen längtat efter. Ändå har jag tyckt att vår första vecka tillsammans varit sjukt jobbig - var också bara stressad och hade ångest de första dagarna - då ingenting funkade. När vi har stunder då vi 'förstår' varandra känns det mycket bättre, då känns det som att det ändå är värt det. Hade också försökt lära den något enkelt, och ge det lite tid så kanske ni finner varandra. Lycka till :heart
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 648
Senast: Whoever
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 250
Senast: Migo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 264
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 470
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp