Ja jag pratade med min sambo om att jag har ångest över att ta hand om hunden själv då han är borta på jobb. Vi ska ge det lite tid Annars sa jag att han får ta med sig hunden då han jobbar. Och går inte det får han försöka lösa det, men somsagt jag kanske finner glädje i hunden så småningom..
Vilken ras är hunden? Många mer aktiva raser kräver enormt mycket i form av aktivering och träning etc och det är inget man vill syssla med om man inte är verkligt intresserad av det. Du kan mycket väl upptäcka att det är roligt med hundträning, i bästa fall. I värsta fall blir bördan allt annat än rolig och det är en dålig situation för både hunden och dig. Slyngelåldern inte minst kan vara en prövning även för den mest passionerade hundägare.

Men förhoppningsvis blir det inte ett worst case scenario...! Även om jag tytcker det var galet av din sambo att övertala dig och sen inte ens vara närvarande på dagarna.
 
Vilken ras är hunden? Många mer aktiva raser kräver enormt mycket i form av aktivering och träning etc och det är inget man vill syssla med om man inte är verkligt intresserad av det. Du kan mycket väl upptäcka att det är roligt med hundträning, i bästa fall. I värsta fall blir bördan allt annat än rolig och det är en dålig situation för både hunden och dig. Slyngelåldern inte minst kan vara en prövning även för den mest passionerade hundägare.

Men förhoppningsvis blir det inte ett worst case scenario...! Även om jag tytcker det var galet av din sambo att övertala dig och sen inte ens vara närvarande på dagarna.
Ja jag kanske gav med mig lite för lätt, insåg nog inte själv vilket jobb det faktiskt är med en valp. Jag ska ge det någon vecka och försöka iallafall.. känner mig så dum också som känner såhär, sambon vill ju verkligen ha en hund.. trodde jag skulle känna att det är roligt att ha valp/hund men nu känner jag bara ångest och stress.
 
Små valpar är jävligt jobbiga, så är det bara. Ska passas hela tiden, ska inte motioneras, kan inte lämnas själva, kissar och bajsar inne osv. Tror du kommer tycka det är trevligt att gå promenader och sånt med den när den blir äldre men just nu är den i en period när det bara är passning som gäller och inte så mycket mer.

Vad är det för ras?
 
Små valpar är jävligt jobbiga, så är det bara. Ska passas hela tiden, ska inte motioneras, kan inte lämnas själva, kissar och bajsar inne osv. Tror du kommer tycka det är trevligt att gå promenader och sånt med den när den blir äldre men just nu är den i en period när det bara är passning som gäller och inte så mycket mer.

Vad är det för ras?
Ja det är det.Jag kanske är gnällig jag vet inte.. det är en lapphund.
 
Min första lapphund var en riktig pain in the ass som liten. Kissade precis överallt, åt inte, ägnade mig inte en blick varken ute eller inne och hängde i min arm hela valpkursen. :banghead: Jag höll på att gå in i väggen och var såå nära att lämna tillbaks henne trots att jag verkligen ville ha henne och hade väntat så länge! :arghh:

Men det blev hund av henne med och nu är hon världens bästa! :love:
 
Ja jag kanske gav med mig lite för lätt, insåg nog inte själv vilket jobb det faktiskt är med en valp. Jag ska ge det någon vecka och försöka iallafall.. känner mig så dum också som känner såhär, sambon vill ju verkligen ha en hund.. trodde jag skulle känna att det är roligt att ha valp/hund men nu känner jag bara ångest och stress.
När det är sambon som har hundkunskapen så kan jag tycka det ligger ganska mycket på honom att ha berättat tillräckligt för att du ska förstå vad det innebär innan beslutet.
 
@Lillapigan: Jag hoppas verkligen det ordnar sig för dig men jag kan säga att personligen hade jag varit skogstokig på min partner. Vill han ha hund får han banne mig ta ansvaret för den. Det är en sak om ni båda verkligen hade velat ha hund men så här? Det känns faktiskt riktigt, riktigt fult.
Ja jag hoppas att löser sig, svår sits att sitta i, känns som att vad jag än gör kommer det bli fel eller att någon av oss kommer må dåligt. Hoppas innerligt att jag ska börja tycka det är roligt.
 
Tycker helt klart du har rätt i att vara gnällig. Vill din sambo ha hund så är det hans ansvar även om ni är familj så kan han inte dumpa över hunden 5 dagar i veckan på dig.
Men eftersom du sitter i sitsens redan:
Som tidigare sagt försök begränsa ytan för valpen så katterna får känna att de har ställen att fly till, korrigera valpen när den "jagar" katterna.
Ta tillbaka ert sovrum (sover katterna i sängen, lär valpen sova på golvet)
Försök gå en valpkurs med valpen, läs på om hur det är att skaffa valp allt så du känner dig trygg i hur du ska lära in och uppfostra valpen.
Lycka till!
 
Tycker helt klart du har rätt i att vara gnällig. Vill din sambo ha hund så är det hans ansvar även om ni är familj så kan han inte dumpa över hunden 5 dagar i veckan på dig.
Men eftersom du sitter i sitsens redan:
Som tidigare sagt försök begränsa ytan för valpen så katterna får känna att de har ställen att fly till, korrigera valpen när den "jagar" katterna.
Ta tillbaka ert sovrum (sover katterna i sängen, lär valpen sova på golvet)
Försök gå en valpkurs med valpen, läs på om hur det är att skaffa valp allt så du känner dig trygg i hur du ska lära in och uppfostra valpen.
Lycka till!
Ja jag hade inte tänkt det skulle ta så mycket tid men en valp, känns så taskigt mot valpen också att jag ska uppfostra den när jag inte är 100% insatt. Vi får testa helt enkelt,fast precis just nu känns det inte alls kul utan mest bara ta tid. Har nära och kära som sagt dem kan ställa upp men känns som det inte är deras ansvar heller att hjälpa mig med sambons hund.
 
Ingen lösning på din situation men lite tröst kanske att du inte är ensam om att uppleva det jättejobbigt med valp.

Att ha valp för första gången var hemskt för mig och min sambo. Vi var väldigt uppgivna ibland (jag ringde uppfödaren och nästan grät någon gång). Men runt 4 månaders ålder så blev det så mycket bättre. Han blev rumsren och gick att kommunicera med och valptänderna började trilla ut.

Jag skulle inte mer än korta stunder lämpa över en valp på under 4 månader till någon som inte väldigt tydligt är med på det just för att de ofta är just asdryga (när de inte sover). Med andra valpen såg vi till att vår hundvakt inte behövde ha honom innan 4 månaders ålder även om de säkert gått med på det så ville jag inte utsätta dem för det. Då var vi mycket tryggare i vår "valpuppfostran" också vilket var skönt.

Prata med din sambo om vilka situationer som är jobbigast och kom överens om hur de ska hanteras så ni båda gör hyffsat lika. Se till att din sambo inte överlämnar ansvaret på dig bara för att du är mest med valpen, är det hans hund ska han leta fram lösningarna sen kan du använda dem vid behov såklart.

Försök hitta enkla sätt att få valpen trött. Mina fick exempelvis börja spåra tidigt. 50-100 m spår sen sov valpen i många timmar. Har valpen svår att koppla av (blir övertrött), ta hjälp av någon duktig för att hitta hur ni kan hjälpa valpen att varva ner. Det var guld värt när vi lärde oss att hålla valpen på ett sätt så den somnade inom några minuter, samma sätt fungerade dock inte alls bra på nästa valp. Han fick man hålla i koppel istället.
 
Ja det är det.Jag kanske är gnällig jag vet inte.. det är en lapphund.
Vet inte om det hjälper men de lapphundar jag har träffat har varit skitjobbiga som valp och ungund men helt underbara som vuxna. Har du möjlighet att gå en valpkurs under veckorna? Både för att bonda med hunden, för att få verktyg för att komma igenom unghundsperioden och så att den blir rejält aktiverad under de dagar du är ensam med den. Alternativt att du och sambon kan gå en kurs tillsammans.
 
Hej! Måste få prata ur mig lite grann.. min sambo har lyckats övertala mig till en valp efter några månaders tjat, jag är hemma å pluggar 3 år framåt så perfekt läge att skaffa valp. Han jobbar just nu borta mån-fre men vet inte hur länge då han byter jobb/plats titt som tätt.
Vi har nu hämtat valpen och jag känner genast bara ångest och stress. Om 1v blir jag själv med hunden hemmet och plugget och blir väldigt låst. Detta visste jag ju såklart innan att det skulle hända,men jag trodde jag ändå skulle känna lite glädje till att ha en valp hemma. Jag vill bara gråta för det är så mycket jobb och passning, vill inte säga något till sambon heller då jag själv gick med på att skaffa en valp.. usch blir så ledsen,när sambon är hemma funkar det okej. Men känns som att hela livet vänts, vi kan inte sova i samma säng då vi bestämde att katterna skulle få ha sovrummet ifred. Katterna känns deppade dem också, dem är inte lika keliga å pratiga. Dessutom morrar valpen åt dem så dem blir rädda. Det kanske blir bättre, är det någon som känt lika som mig? Har ni tips hur man ska känna lite glädje för valpen? Jag har ju liksom sagt ja till detta så får stå mitt kast å ta hand om hunden.men får sätta mycket annat åt sidan som jag inte var beredd på..Trevlig kväll på er
Vill du ens ha hund ? Tänker på att du blev övertalad ?
 
@Lillapigan hade det funkat bättre för dig att ni tog en vuxen hund istället? En som redan var rumsren, ensamhetstänad och hyffsat uppfostrad. Du kanske inte hade känt samma panik och så låst då? Du verkade trivas med att passa vuxna hundar.

Det kanske är bättre att lämna tillbaka valpen och i stället ta en vuxen hund, som en gyllene medelväg?
 
Först så ska du inte alls skämmas för att det är jobbigt. Valpar är jobbiga.
Sen har du pratat med sambon om hur jobbigt det är? För jag tycker ni måste prata om hur ni ska göra dvs det kanske inte är lämpligt att ha valp nu. Och om det ska vara sambons hund- så tycker jag inte du ska behöva ta huvudansvaret. Om du ska ta hand om hunden mest så tycker jag det främst ska vara din hund och då kanske en vuxen hund passar bättre?
 
@Lillapigan hade det funkat bättre för dig att ni tog en vuxen hund istället? En som redan var rumsren, ensamhetstänad och hyffsat uppfostrad. Du kanske inte hade känt samma panik och så låst då? Du verkade trivas med att passa vuxna hundar.

Det kanske är bättre att lämna tillbaka valpen och i stället ta en vuxen hund, som en gyllene medelväg?
Eller så vill ts inte ha hund bara ? Låter inte så om ts blivit övertalad.
 
Först så ska du inte alls skämmas för att det är jobbigt. Valpar är jobbiga.
Sen har du pratat med sambon om hur jobbigt det är? För jag tycker ni måste prata om hur ni ska göra dvs det kanske inte är lämpligt att ha valp nu. Och om det ska vara sambons hund- så tycker jag inte du ska behöva ta huvudansvaret. Om du ska ta hand om hunden mest så tycker jag det främst ska vara din hund och då kanske en vuxen hund passar bättre?
Ja vi kom fram till att vi lämnar tillbaka henne till uppfödaren, jag är nog inte redo för att ha en valp. Känns jätte hemskt men samtidigt så är det så att ska jag ha huvudansvaret så måste jag verkligen vilja och ha orken till 100%. Vuxen hund tror jag skulle funka bättre men för nu får vi lägga det hela på is. Sambon är väldigt nere just nu... Men i slutändan är det nog bäst för både oss och valpen. 💜
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 662
Senast: Whoever
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 250
Senast: Migo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 269
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 470
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp