Ledsna gäster av kaffelös värd?

Blir du en ledsen gäst om du inte bjuds på kaffe?

  • Ja. Kaffe är en gästlig rättighet.

    Röster: 45 16,6%
  • Nej, jag skulle inte sakna det om det inte bjöds.

    Röster: 160 59,0%
  • Ja, men bara om det är fika.

    Röster: 66 24,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    271
@Nytant jag är kaffedrickare av rang, och blir absolut besviken om det inte finns kaffe ifall jag är bortbjuden på middag eller fika. Men rättighet? Nej det är det verkligen inte, och jag skulle inte andas en stavelse om att jag saknar något!

Finns det inte kaffe så kan dock ett gott SVART te vara ett utmärkt substitut, och är ibland till och med att föredra! Älskar t.ex. äkta brittiskt afternoon tea!

Vad gäller sorter är jag inte så petig med varken kaffe eller te - det går utmärkt med både Gevalia och Lipton Yellow Label. I båda fallen vill jag dock att respektive dryck är VARM och STARK. 😊 Att bli bjuden på fika utan vare sig kaffe eller te hade jag tyckt var väldigt märkligt!
 
När jag började på mitt jobb (flera år sen) så första dagen deklarerades det glatt att nu var det fiiiiika. Nämen vad trevligt tänkte jag och hoppades på typ en kanelbulle. Det var INGENTING!!! Nån drack kaffe och alla andra bara satt där!?! Kände mig lurad 😂
Jag hade känt samma. Betydligt större katastrof än inget te/annan dricka! :laugh:
 
Om vi får spontanbesök kan folk få köpa att vi inte har mjölk, grädde etc hemma att ha i kaffet.
Men bjuder vi hit folk som jag antingen inte vet vad de vill dricka/ha sitt kaffe etc eller som jag vet vill ha mjölk tex så fixar jag gärna det. Jag tycker det är kul att ha folk över och vill gärna göra det så trevligt som möjligt för dem.
 
När jag började på mitt jobb (flera år sen) så första dagen deklarerades det glatt att nu var det fiiiiika. Nämen vad trevligt tänkte jag och hoppades på typ en kanelbulle. Det var INGENTING!!! Nån drack kaffe och alla andra bara satt där!?! Kände mig lurad 😂

Fika är ju också samma som rast på jobbet. Vi säger också så här. "Ska vi fika?" Betyder helt enkelt att man vill ta rast samtidigt som personen man frågar. Sen får var och en dricka/äta vad de vill på sin rast. Men vi kallar det definitivt för fika. Morgonfika och eftermiddagsfika.
 
Bjuder någon hem mig på fika så förväntar jag mig just kaffe.
Bjuder nån hem mig på te, så förväntar jag mig just te.

Jag blir varken sur eller besviken men tycker det vore konstigt att bjuda hem på en sak och servera nåt annat.

Fast nu är ju inte den allmänna uppfattningen att fika=kaffe. Fika kan lika gärna vara te. Plus något att äta, kan vara sött och det kan vara smörgåsar/frallor.
 
Jag tycker väldigt mycket om kaffe och skulle nog bli lite besviken om det inte fanns vid en fikabjudning, men eftersom jag inte har något problem med varken te eller andra drycker (inom rimlig mån) så skulle det vara ganska enkelt att hitta ett alternativ. Är det just fika jag blivit bjuden på är det dock kaffe jag helst vill ha, vid andra sorters bjudningar är det inte alls lika viktigt.

Den enda gången det blir problem "på riktigt" är, som någon nämnde tidigare, om jag bor över hos någon och det inte finns kaffe på morgonen. Då blir det lite jobbigt faktiskt. Det hände när jag hälsade på vänner i Stockholm i våras och jag skämdes lite över frenesin med vilken jag, likt en polishund under en sökinsats, gick och spanade efter första bästa Pressbyrån när vi lämnade hemmet efter frukost :o
 
Jag kunde inte välja svar.
För även om jag är en kaffe-drickare, så blir jag inte besviken på att inte få just kaffe.
Av artighet så tar man det man bjuds *punkt*.

Däremot så är jag "svensk nog" att bli besviken på inte bli erbjuden något alls när man hälsar på hos någon - "vad som helst" när man umgås.
Men att glas kall saft en varm sommardag :d likväl som rykande te en kall vinterdag :d

- men en kopp kaffe går alltid ner ;)
Precis samma som för mig, tar tacksamt emot vad som bjuds. Hade frågan istället varit om jag erbjudit mina gäster kaffe hade svaret varit, ja, absolut, alltid! :)
 
Älskar kaffe! Skulle bli vansinnigt kaffenödig om någon sa fika och sedan blir det saft :confused: Eller middag utan kaffe på maten..

Allra värsta brottet inom fikakulturen är att säga fika och sedan servera nyttig frukt och typ vatten med gurka i :rage: Fika är kaffe och te och något onyttigt!

Helt ok dock om värden messar och säger ”glömde att köpa kaffe till dig” för då kan jag ta med lite.
 
Fika är ju också samma som rast på jobbet. Vi säger också så här. "Ska vi fika?" Betyder helt enkelt att man vill ta rast samtidigt som personen man frågar. Sen får var och en dricka/äta vad de vill på sin rast. Men vi kallar det definitivt för fika. Morgonfika och eftermiddagsfika.
Här heter det kafferast... Säger någon fika på jobbet förväntar jag mig kakor 😍. Hade absolut blivit lite besviken om fika var BARA kaffe.
Däremot kan man absolut bjuda på bara kaffe men då heter det kaffe och dessutom ursäktar man att det inte finns någon kaka...
 
Lät bara som att du antog att hon kunde ha brutit sig in hemma hos dig utan din vetskap och typ hade inget emot det 🤷‍♀️
:rofl:
@Anna är alltid välkommen att bryta sig in hemma hos mig utan min vetskap :D Men jag har faktiskt stått och skämts som en hund en gång eller flera, det vågar jag inte erkänna, för att jag inte har kaffe hemma när gäster kommer. Jag har tänkt på kakor och tårta till kalas och så kommer gästerna och man pratar om kaffe och så står jag där och inser att jag glömt! Oupsi!
 
@Anna är alltid välkommen att bryta sig in hemma hos mig utan min vetskap :D Men jag har faktiskt stått och skämts som en hund en gång eller flera, det vågar jag inte erkänna, för att jag inte har kaffe hemma när gäster kommer. Jag har tänkt på kakor och tårta till kalas och så kommer gästerna och man pratar om kaffe och så står jag där och inser att jag glömt! Oupsi!

Tack för inbrottsinbjudan! :D :heart
 
Här heter det kafferast... Säger någon fika på jobbet förväntar jag mig kakor 😍. Hade absolut blivit lite besviken om fika var BARA kaffe.
Däremot kan man absolut bjuda på bara kaffe men då heter det kaffe och dessutom ursäktar man att det inte finns någon kaka...

Kafferast säger ingen här. Här kallas det fika.
 
Måste nästan lägga till att en gång i tiden var jag kaffenördig. Tränade för att få perfekt tigrerad crema osv.

Sedan bodde jag i Indien och vi fick milky coffee på (de lyxigaste) söndagsmorgnarna som var pulvermjölk i vatten med kopiösa mängder socker, eventuellt också innehållande spår av snabbkaffe. I perioder när vi jobbade sjukt mycket hade alltid stammisgästerna med sig portionspåsar snabbkaffe som vi - i brist på möjlighet att värma vatten - blandade i det extremt söta teet vid tedags. :arghh: Vi kallade det choffee (chai coffee). Det var ganska horribelt men funktionellt.

Efter det är jag inte så kinkig på kaffefronten. :rofl:Referenspunkterna ändras.


För övrigt läste jag nyss rubriken som ”ledsna gäster av kaffelös värld?”. Tacka tusan för det! ☕❌🌍 :cry:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp