Ledsna gäster av kaffelös värd?

Blir du en ledsen gäst om du inte bjuds på kaffe?

  • Ja. Kaffe är en gästlig rättighet.

    Röster: 45 16,6%
  • Nej, jag skulle inte sakna det om det inte bjöds.

    Röster: 160 59,0%
  • Ja, men bara om det är fika.

    Röster: 66 24,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    271
Måste nästan lägga till att en gång i tiden var jag kaffenördig. Tränade för att få perfekt tigrerad crema osv.

Sedan bodde jag i Indien och vi fick milky coffee på (de lyxigaste) söndagsmorgnarna som var pulvermjölk i vatten med kopiösa mängder socker, eventuellt också innehållande spår av snabbkaffe. I perioder när vi jobbade sjukt mycket hade alltid stammisgästerna med sig portionspåsar snabbkaffe som vi - i brist på möjlighet att värma vatten - blandade i det extremt söta teet vid tedags. :arghh: Vi kallade det choffee (chai coffee). Det var ganska horribelt men funktionellt.

Efter det är jag inte så kinkig på kaffefronten. :rofl:Referenspunkterna ändras.


För övrigt läste jag nyss rubriken som ”ledsna gäster av kaffelös värld?”. Tacka tusan för det! ☕❌🌍 :cry:

Jag läser "lealösa" istället för "ledsna" och det kan ju stämma rätt bra om det inte finns kaffe :p :D
 
Inte kafferast men "nu är det kaffe"😃

Varför skulle jag säga så? Alla dricker inte kaffe. Jag och flera kollegor föredrar te. Då är fika ett bra ord som är en samling för vad man nu vill dricka/äta. På förmiddagsfikat är det en del som äter sin frukost, andra tar en frukt och några bara en kopp kaffe/te.
 
Varför skulle jag säga så? Alla dricker inte kaffe. Jag och flera kollegor föredrar te. Då är fika ett bra ord som är en samling för vad man nu vill dricka/äta. På förmiddagsfikat är det en del som äter sin frukost, andra tar en frukt och några bara en kopp kaffe/te.
Man får såklart säga precis som man vill? Och anpassar det med all troligen så att det passar I det aktuella sällskapet.
 
Blir jag bjuden vill jag nog i första hand dela den matupplevelse värden tänkt sig (under förutsättning att hen inte tänkt servera något jag tycker är oätligt..). Nybakade bullar och ett glas mjölk, scones och te, småkakor och saft, en stor kopp varm choklad med vispgrädde, semlor och het mjölk, smörgåstårta och kaffe är alla exempel på kombinationer som skulle få mig att känna mig bortskämd som fikagäst.

(blir jag uttryckligen hembjuden på fika förväntar jag mig dock en söt och onyttig komponent)
 
Apropå mjölk; finns det vettig pulverväxtmjölk?
Jag har alltid lite (laktosfri) torrmjölk hemma ifall det skulle råka ta slut vid något kritiskt tillfälle, och eftersom jag själv inte dricker någon plantmjölk till vardags hade jag gärna haft pulver hemma om det finns. :confused:
Vet inte om pulver men de flesta plantmjölkar (plural?) håller ju fantastiskt länge så pulver känns lite onödigt?
 
Här blir det inget kaffe. Dricker inte det själv och tycker jag har för litet kök för att en kaffekokare som jag inte använder ska stå och ta plats.

För mig är fika inte kaffe utan närmare ligger saft och bulle.
 
Fast nu är ju inte den allmänna uppfattningen att fika=kaffe. Fika kan lika gärna vara te. Plus något att äta, kan vara sött och det kan vara smörgåsar/frallor.
A7E49D21-A87E-4A42-8FB6-6FA3F7052F58.png
 
Fast nu är ju inte den allmänna uppfattningen att fika=kaffe. Fika kan lika gärna vara te. Plus något att äta, kan vara sött och det kan vara smörgåsar/frallor.
Håller med. Vi sade även "fika" om frukost när jag växte upp, liksom kvällsfika om det var en smörgås eller liknande efter middag. Hos både farmor och gammelmormor kunde det lika gärna vara digestivekex med pålägg, eller limpmackor som bulle och kaka med kaffe, te eller oboy. :)
Som barn var fikat en helst ville ha saft och bullar.
 
Är inte kaffedrickare själv så som gäst hade jag högst troligen inte reflekterat över kaffets vara eller icke vara. Är också tillräckligt ung för att det ska vara socialt acceptabelt att inte dricka kaffe, brukar be om vanligt vatten men dricker te om det är vad de andra tar.

Är uppvuxen med en icke kaffedrickande förälder, dock med vanan inne att alltid fråga gäster om de vill ha kaffe. Pulverkaffe hade vi men främst bjöds de på bönor i frysen som maldes i en rätt gammal kaffemalarmaskin och sedan bryggdes med ett simpelt pappersfilter. Verkade uppskattat av de kaffedrickande gäster vi hade men vad vet jag, det är väl möjligt att de bara var artiga.

Nu i egen boning har jag något/några teer och ett pulverkaffe som jag inte har en aning om det anses drickbart eller ej, det var ovan nämnda icke kaffedrickande förälder som valde det... men det funkar fint vid bakning vilket är när jag använder kaffe. Även en kaffebryggare bor här och har gjort sen innan jag flyttade in, hur den brukas får eventuell gäst gärna ta reda på om denne önskar det, kan dock inte garantera att jag har grejer till att använda den. Har inte alls mycket till gäster och skulle antagligen fråga om något var planerat. Känns mer sannolikt att folk i min åldersgrupp skulle ifrågasätta avsaknaden läsk men det får de ta med själva om de får för sig att komma hit :p
 
Jag dricker mycket energidryck med massa koffein. Har dock inga problem att vara utan, dricker mest för att det är gott 😋
Blir du inte för van vid koffeinet? Är nyfiken då jag tycker att om jag dricker energidrycker "ofta" utan en längre period av paus så slutar jag få den där koffeinkicken som jag söker efter :cautious:

Vilket gäller iofs med typ alla drycker/snacks som jag upptäckt och använt hittills, de funkar ett tag men slutar sedan ge effekt :arghh: (Det enda som inte funkade var en koffeintablett, kände ingenting :meh:)

/ej kaffedrickare
 
Jag kan inte förstå att man kan vilja vara beroende av något som i det här fallet koffein. Ja, det är harmlöst men bara känslan att min kropp skriker efter något på det sättet som den gör när man vant sig vid att dricka kaffe tycker jag är oerhört obehaglig. Kaffe kan vara gott (med socker, mjölk och choklad). Men jag gillar inte känslan av beroendet man får av det. Så jag slutade dricka det. Jag föredrar te. Det ger ett lugn i kroppen som jag föredrar framför att låna energi från framtiden som var känslan jag fick av kaffet.
 
Varför skulle jag säga så? Alla dricker inte kaffe. Jag och flera kollegor föredrar te. Då är fika ett bra ord som är en samling för vad man nu vill dricka/äta. På förmiddagsfikat är det en del som äter sin frukost, andra tar en frukt och några bara en kopp kaffe/te.
Därför att kaffet är klart och klockan är tre :) en person sätter på kaffet i kaffebryggaren hos oss och säger sedan att nu är det kaffe.

Jag är också tedrickare i grunden men har svårt att se problemet. Också iofs svårt att se problemet med att en kaffedrickare inte har Darjeeling first flush i en stor kopp till mig utan har lite Earl Grey i ngt slags mugg istället, de flesta tedrickare brukar ändå inte heller leverera precis mitt favoritte. Mitt kaffepaket är ju ändå lite bedagat onekligen (och de får det kaffe de får Zoegas presso, om de hellre hade velat ha Löfbergs lila får de lida helt enkelt).
 
Jag kan inte förstå att man kan vilja vara beroende av något som i det här fallet koffein. Ja, det är harmlöst men bara känslan att min kropp skriker efter något på det sättet som den gör när man vant sig vid att dricka kaffe tycker jag är oerhört obehaglig. Kaffe kan vara gott (med socker, mjölk och choklad). Men jag gillar inte känslan av beroendet man får av det. Så jag slutade dricka det. Jag föredrar te. Det ger ett lugn i kroppen som jag föredrar framför att låna energi från framtiden som var känslan jag fick av kaffet.
Jag är totalt beroende av te :D så jag ser ingen som helst skillnad faktiskt.

Jag får dock ingen energi eller lugn känsla av endera tyvärr vad det verkar. Dricker båda ilsvart och starkt.
Men jag erkänner att jag lärt mig dricka kaffe eftersom vissa serverar så förfärligt te, speciellt caféer har horribelt te och ljummet vatten ibland. Iofs är deras kaffe ofta förfärligt men jaja.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp