• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Milli90
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 931
M

Milli90

finns det något att göra om en häst tappat suget för hoppning?kan man låta den vila från det i några månader för att sedan pröva hoppa små naturhinder och sedan om det går bra hoppa låga hinder i ridhus?

Sv: ledsnat

Det tycker jag oxå. Glöm inte att berömma i mängder och hoppa bara ett par skutt per gång!

lägg ner hoppningen ett tag, förutom i skogen där det ska komma från egen bjudning, nån låg stock då och då. börja sedan på låg nivå och jobba sedan långsamt uppåt. annars är det lätt att hästen tappar självförtroende.

ja, men jag förutsatte att hästen var frisk?
annars är det ju såklart vet. som gäller i första hand.

Om hästen brukar vara positivt inställd till hoppning, tycker jag att du borde kolla upp den på ATG. Har du däremot tävlat och tränat aktivt, är det inte konstigt att hästen ledsnat lite. Vila låter som en alldeles utmärkt lösning, och så småningom börja hoppa lite smått, och få hästen att tycka att det är kul igen. Jag tycker det är bra att du är lyhörd för din häst. Det kommer man långt på.

Fundera på varför den tröttnat på att hoppa!

- Har den ont?
- Hoppar du för ofta?
- Hoppar du för högt?
- Hoppar du för svåra övningar?
- Hoppar du för mycket när du hoppar så den blir trött?
- Tycker den att det är obehagligt? Tex om ryttaren blir kvar i handen eller inte är följsam med sin kropp?
- Har den fått hoppa i dåliga lägen för många gånger?

Lycka till!

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men... 2
Svar
34
· Visningar
3 336
Senast: Edla
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: Elo
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 598
Senast: Mirtai
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Tandfen utan kontanter

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Gps-halsband