Lejonkanin

E

Emmizen85

Är det någon här inne som har en sådan ?

vilken är den vanligaste färgen ? Mina är kolabruna med lite gråa tecken på ryggen.. Har hört rykten om att dom skall räknas som egen ras snart.. men vad är det för blandning igentligen ? :confused:
 
Min mamma föder upp Löwen.
Jag vet inte vilken färg som är vanligast,
men jag tycker att det är kul att de kan
ha vilken färg som helst och inte är så
styrda av teckning.
 
från och med 1 oktober är lejonhuvad kanin (tidigare löwen )godkänd i nordisk kaninstandard.
ingen vet hur lejonhuvad kanin kommit fram men det rör sig om någon slags mutation eftersom den skiljer sig från övriga långhårsraser.
rasen har troligen framkommit under 1980-talet.
för att få djur med enbart lejonman (för enbart lejonman är godkänt, inte 'kjolar') korsar man in hermelin i var 5-6 generation.
rasen är godkänd i de flesta färger (och teckningar), vad jag vet, plus vit rödögd och vit blåögd.

läs mer om rasen i detta numret av kaninuppfödaren! :bump:
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Det har flyttat in nya kor i byn och jag har fullständigt kärat ner mig i dessa underbart vackra skapelser :love: Jag kan väldigt lite...
2
Svar
37
· Visningar
4 104
Senast: Luff
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 637
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp