Bukefalos 28 år!

Lek&Buslandet i Göteborg

Mynta2

Trådstartare
Kan man tillgodose alla de här ålderskategorierna där ?

13 åring
11 åring
1 1/2 åring
6 månaders

Menar, finns det saker att göra där för så vitt skilda ålderskategorier ? Vi funderar på att ta upp sambons 2 yngre syskon samt sambons brorsdotter. Vi tänkte först Liseberg, men har insett att det är totalt lönlöst att gå dit. Dom får bara trängas och köa samt att det är snooordyrt, och småttingarna blir säkert gnälliga i värmen och så är det ingen hit med barnvagnar där inne. Kom då på Lek&buslandet. Men undrar om det är fjantigt för en 13 åring ? Har liksom aldrig vart dit och hemsidan säger inte sådär jättemycket.
 
Sv: Lek&Buslandet i Göteborg

Gud liseberg är ju det roligaste i världen, då jag varit där har jag absolut inte upplevt det som att man "bara" trängs o köar, det har gått jättefort!

Buslandet låter ju liiite väl tråkigt för en 13 åring, men det kan ju vara en 13-åring som kanske inte gillar så häftiga saker :)
 
Sv: Lek&Buslandet i Göteborg

då måste du vart där innan högsäsongen drog i gång ,). Jag får rysningar varje gång mamma/brosa/stypappa är här å hällsar på. Då ska dom alltid till Liseberg, och snacka om köer. Sen har dom ju ingen skam i kroppen heller där inne på Liseberg vad det gäller priserna. en sunkig hamburgare från Burger king kostar multum !! Åkbandet flera hundra. Nej, tack säger jag. Nog borde dom väl kunna sänka priserna litegranna tycker jag.

Men det absolut värsta med Liseberg är köerna.

Ang lek&buslandet...dom hade klätterväggar och softballkanoner och skridskobana där. Tror du en 13 åring gillar sånt kanske ?! Så himla svårt att veta vad dom gillar i den åldern. Det är på gränsen hela tiden till barnsligt ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Lek&Buslandet i Göteborg

Var där en gång med mina syskonbarn och syrran. Den äldsta var i ungefär samma ålder som 13-åringen och nej hon hade inte kul alls faktiskt. Det var bortkastade pengar. Hade en ganska liten med oss också, under ett år och det fanns inte speciellt mycket, ett bollhav för bebisar men eftersom stora barn envisades att vara där och kasta runt bollar hela tiden så var det livsfarligt mer eller mindre. Självklart sa vi till de stora barnen men det hjälpte inte dessutom kom det nya barn hela tiden. Är nog tveksam till hur mycket 1 1/2-åringen får ut också faktiskt. Men eftersom de är i så olika åldrar så kanske ni kan göra något med 11- och 13-åringen och något annat med de två minsta? Slottskogen och titta på djuren och ha picknick brukar ju gott och väl räcka för de två minsta, det är gratis och stora ytor.
 
Sv: Lek&Buslandet i Göteborg

Ett helt annat förslag är Universeum, det passar i alla åldrar tror jag, småbarnen tycker att det är facinerande att bara se, de äldre finns det mycket att läsa och lära. Kostar visserligen lite i inträde, men vi har lätt kunnat gå där en hel dag!

Och Liseberg brukar oxå vara roligt, och så mycket problem med köer har vi inte heller haft men vi har gått förmiddagar och för och efter säsong. Men visst det är dyrt där inne, det är det! :D
 
Sv: Lek&Buslandet i Göteborg

Jag tror med att dessa lekland inte är så roliga för en "uttråkad" tonåring.

På klätterväggarna mm. hänger det mindre barn så jag tror att bara åsynen av det gör att tonåringen känner sig barnslig.
Men kan mycket väl ha fel där för precis som du säger är det ju så svårt i den åldern.

Jag var på Liseberg senast i fredags (såg BWO :love:) och då slog det mig just vilka korta köer det var.
Det är klart, åker man mitt i högsäsongen mitt på dagen i fint väder så är det ju självklart mer folk.

Därför åker vi alltid in lite senare.
Jag vet inte hur noga du är med att lägga de små barnen men jag har haft med mig mina småttingar med flaskor osv även senare på Liseberg.
Då slipper man hettan med.

Jag har inte med din ekonomi att göra och visst är det dyrt på Liseberg.(:eek:)
Men inte om jag jämför med mycket annat.
Vi var 4 personer som åkte till Fun City i Varberg och det var dyrare än Liseberg.

Inträdet på Liseberg kostar 70:- för alla över 7 år.
Åkpassen 290:- alterntivt ett häfte med 15 åkkuponger för 220:- Jag antar att 11- och 13-åringen kan åka själva?

Ibland har vi, om vi ska vara där länge, faktiskt tagit med oss egen mat, typ pastasallad eller matiga mackor, och dricka med oss in.
Det gör ju att man sparar ett par hundralappar med. Dessutom är det mysigt att sätta sig lite avsides uppe i bergen och fika och kika på allt ljus och alla människor.

Så åker ni in till Liseberg senare på kvällen, bara köper häften till de äldre barnen och tar med er egen mat/fika så behöver det inte bli så dyrt.
MEN det är ju helt upp till ens budget vad man tycker är dyrt eller inte!
Under vissa perioder har jag varit så glad över att ha säsongskortet för att bara cykla dit och kika på folk eller artistuppträdande så det beror ju som sagt på vad man har budgeterat med.

Funderar på vad det finns för billigare aktiviteter som man kan tipsa om..
 
Sv: Lek&Buslandet i Göteborg

kl

Jag har varit på Lek och Buslandet med mina brukare (handikappade unga vuxna i 20-25 års åldern) och de älskar det. Men jag har svårt att tro att en 13-åring skulle tycka att det var speciellt roligt under en längre tid. För små barn är det nog också lite väl rörigt.

Liseberg är udnerbart när det inte är så mycket folk, vilket man ju inte vet i förväg.

Universeum är toppen, men inte heller roligt när det är mycket folk. Det blir varmt och kvavt och man ser ingenting. Är det däremot lite folk så är det underbart! Finns mycket att se på för stora och små, och vill man veta lite mer så finns det roliga guidningar vid olika klockslag (gratis när man väl är inne). När det är soligt ute brukar det vara lite mindre folk på Universeum, men nu när det varit varmt så länge är det ingen garanti. Jag har jobbat på Universeum under fyra år som guide.

Något annat härligt är ju att åka ut till havet en heldag!

//Julia
 
Sv: Lek&Buslandet i Göteborg

Åk och bada istället! Är det kallt i vattnet så åk till åbybadet. Jag badade som en galning och jag är 29. Det finns ett barnområde för de minsta och jätteroliga ruschkanor för er andra. Ta dock gärna med er matsäck, serveringen var usel.
 
Sv: Lek&Buslandet i Göteborg

Ett tips är ju faktiskt att köpa ett sånt där göteborgspass (sånt som alla turister skaffar).

Då kommer man in på både liseberg och Universeum + får åka med spårvagnen under den dagen.

Universeum är riktigt skoj!!!
 
Sv: Lek&Buslandet i Göteborg

BADA ? Är du galen...brrr så kallt. Nä men, jag har nog inte badat på 10 år tror jag. Sambon är lika badkrukig. Så det går tyvärr bort.
 
Sv: Lek&Buslandet i Göteborg

Tacdk för alla svar. Kanske man ska drista sig till universeum då. hur barnvagnsvänligt är det egentligen där ? Har bara varit där ensammen och innan jag fick barn, så jag har liksom aldrig tänkt på det. Hur gör man i regnskogen då ? Eller är det idioti att gå in där...bebben smälter kanske bort ;)
 
Sv: Lek&Buslandet i Göteborg

universeum är väldigt barnvagnsvänligt när jag har varit där iaf det finns hissar och stor plats att gå på det enda som är varmt är ju i regnskogen där är det nog också lite mer svårframkomligt men helt okej..
 
Sv: Lek&Buslandet i Göteborg

I regnskogen finns det barnvagnsspår i första trappan men inte i den andra. Vill man så kan man bära ner barnvagnen vid den andra trappan, men har man ingen lust med det så får man gå ut på tredje plan och ta hissen ner till andra plan och gå in i slussen där. Man missar ingenting förutom själva trappan =)

I övrigt är det barnvagnsvänligt.

//Julia
 
Sv: Lek&Buslandet i Göteborg

kanske brorsdotterns föräldrar kan betala lite av sin dotters utflykt, likaså småsyskonen.. ? Om nu lisan verkar vara för dyrt, vilket jag helt förstår o köper.

Annars är ju det så himla himla loligt!
 
Sv: Lek&Buslandet i Göteborg

Ja, broder med flickvän och dotter betalar för sig själv. Småsyskonen är aningens komplicerat. Dom sitter nämligen på fosterhem. Deras mamma dog när dom var typ 6 och 8 år gammal och ingen kunde ta hand om dom..så därför är dom där. Saken är denna att: fosterföräldrarna stämde möte med alla syskon för ca nån månad sedan och tyckte att syskonkontakt skulle upprätthållas. villket är alldels rätt. Men ALLA syskon inkls mig själv har så himla dåligt ställt, och vi vill ärligt talat INTE be fosterföräldrarna betala det mesta eftersom det känns så B att inte ens kunna ta hit småsyskona utan allmosor från f-föräldrarna. Vi tycker det ser illa ut. Helst när syskonkontakten varit dålig sedan mammas död. Att då kräva av f-föräldrarna att betala nästan allt känns lite som att man inte vill dom ska komma upp. F-föräldrarna är väl snälla, men dom lever i en annan värld. dom skulle faktiskt inte förstå detta med dålig ekonomi alls. Dom skulle se det som att vi försöker undvika plocka hit dom och att vi skyller på dålig ekonomi som en ursäkt.

Givetvis ska dom betala tågresan hit, men resten borde vi kunna lösa. Man vill ju gärna skämma bort dom lite också när dom väl är här. Att broder m flickvän följer med upp har enbart med att göra att dom 2 har mest kontakt med småsyskonen. Min sambo har inte träffat dom på flera år, så det känns lite mer avslappnat för båda parterna om brodern är med också.

Vi får se hur det blir.
 
Sv: Lek&Buslandet i Göteborg

Men kanske är sjöfartsmuseet ett bättre alternativ då? De har ju akvarium och andra intressanta saker också.

http://www.sjofartsmuseum.goteborg.se/

Där har de följande aktiviteter varje lördag:

AKTIVITETER VARJE LÖRDAG
kl 12 Klappa havet
Närkontakt med djur från våra egna vatten - upplev djuren i vår klapptank med alla sinnen.
kl 13 Allmän visning av Akvariet
Följ med bland kantnålar, sjöhästar och tropiska korallrev.
kl 14 I magen på en krabba
Upptäck insidan av en mussla, en torsk och en krabba. Handgjorda kopior av riktiga djur avslöjar vad några av våra vanligaste djur egentligen har i magen…

Det kanske kan tilltala även den äldsta och spännande för de yngre barnen? Upp till 25 år kostar det inget i inträde och vuxna betalar 40 kr för en årsbiljett som då gäller på Stadsmuseeet, Röhsska och och lite andra museer året ut. Så gör ni något roligt utomhus före eller efter också.
 
Sv: Lek&Buslandet i Göteborg

Kallt? Nej det var inte särskilt kallt att bada ute. Loke är bara 8 månader och har redan badat ute.
 
Sv: Lek&Buslandet i Göteborg

Jag var på ett ställe som heter Busfabriken i måndags. 3000 kvm inomhus-lekland-med-ALLT. Min son är snart 2, och hans kusin är snart 3 år. Båda hade jätteskoj, men var beredd på att dom måste ha hjälp med i princip allt.. Men jag och min lillasyster (22 år och 19 år) hade nog roligast av alla där :D

Efter 2½ timmes intensiv lek hade vi nog svettats bort 2 kg överflödigt fett, och idag har jag en grym träningsvärk i hela kroppen..
 
Sv: Lek&Buslandet i Göteborg

Fast jag måste ju säga att jag inte tycker Sjöfartsmuseet är någon höjdare. Inte barnen heller ;) Jag tror det var roligare förr, när de hade mer djur... när en annan var liten.

Liseberg och Universeum är båda bra alternativ, men det blir ju inte så billigt tyvärr. Bada går alldeles utmärkt, sönerna var och badade nu i helgen och det var tydligen riktigt skönt. Det går ju också att ge sig ut med någon skärgårdsbåt, bara det är ett litet äventyr. Slottsskogen är trevligt.

Vad gäller betalningen för entréer osv så tycker jag visst att du skall få betalt från fosterföräldrarna. De får själva betalt för att göra sådana här saker, de får en sk omkostnadsdel för aktiviteter. Klart att de skall betala tex entré och åkpass på Liseberg, i alla fall en större del av det. Oavsett vad ni hittar på så blir det säkert jättemysigt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp