Lekar på fest/Tillställning

Bukefalos 30 år!

Fd Diabetikern

Trådstartare
Ok alla behöver er hjälp med att hitta enkla roliga lekar för vuxna i åldrar 17-82 där de flesta är mellan 40-50

Jag står still och det är jag som fått i uppdrag att komma på :rofl:

Än så länge står en enkel musicquiz på listan uppdelade i lag. Men sen?

Och innan jag får påhopp om att alla inte gillar detta så är detta en tillställning där alla känner varandra och gillar sådana här upptåg.

ca 35p totalt kommer vi att vara. Möjlighet till både inne och ute men en fördel om man kan vara inne om vädret är dåligt

1 jag funderar på är en lek där vi har ett bord med massa olika saker på såsom leksakspistol, kortlek osv och dela upp oss i 2 lag runtom. Låt spelas och man får dra en sak på bordet för att komma på kopplingen. (Som t.ex Spader Äss till låten Ace och spades som exempel)

Men alla tips mottages tacksamt. :)

Förra veckan blev jag introducerad till byggmästarbiljard. Du behöver ett bord och en tumstock. Du ska skjuta iväg tumstocken över bordsytan och försöka att änden sticker ut så mycket som möjligt utanför bordskanten utan att den tippar över, den som vinner är den som har störst summa.

Med andra ord, charader och max tre ord är rätt kul. Dela in personerna i lag. Ha lappar med olika saker nedskrivna. Kan till exempel vara namn på städer, beskrivningar som en citron, namn på kända personer eller liknande. Lägg lapparna ihopvikta i en skål.

I omgång ett drar en person i varje lag en lapp och ska beskriva det som står med andra ord. De övriga deltagarna i laget gissar sen. Eventuellt kan man ha att de ska skriva ner vad de gissar , normalt sett är det egentligen två personer i varje lag men eftersom ni är så många får ni vänta länge om ni bara har två personer i varje lag.

I omgång två drar en ny person från varje lag en lapp. Då ska man beskriva vad som står på lappen med max tre ord. Eventuellt kan man hjälpa till hör och lagen får veta vilken kategori dom står på lapoen till exempel stad.

I omgång tre drar en ny person en lapp och visar med charader vad som står på lappen.

På spåret är också kul. Jag brukar utan några samvetskval sno beskrivningar av städer och frågor på städerna från på spåret bloggen

https://pasparetbloggen.blogspot.com/?m=1

Förövrigt låter det som en vöädigt kul fest hoppas ni får trevligt!😀

Tillägg krävs ju såklart för på spåret att någon är lekledare och ställer frpgorna. Vsrje lag får skriva ner svaren och gör en notering om vilken poäng de gissade på respektive stad. Bra också att kolla upp vilka städer nan vill ha innan. När jag gjorde detta för arbetskamraterna läste jag direkt från bloggen och skulle helt plötsligt visa ett kort på två hockeyspelare på en följdfråga 😄 Så visst mått av förberedelse är bra.

Nu känner ni redan varandra men namnbytarleken kan vara kul ändå. Alla deltagares namn skrivs på lappar och lottas ut så att alla nu har ett nytt namn. Leken går ut på att hitta sitt riktiga namn igen genom att skaka hand och byta namn med de andra deltagarna. Har jag fått namnet Kalle och skakar hand med någon som fått namnet Lisa så heter jag nu Lisa och hen Kalle. Jag fortsätter att byta namn med folk tills jag skakar hand med någon med mitt riktiga namn. Gör det snäppet svårare genom att ha med både för- och efternamn (varje deltagare drar ett förnamn och ett efternamn).

Skattjakter/bingo med olika uppdrag. Tex ta ett foto med minst X antal personer i, gissa hur många legobitar det finns i lådan, hitta två personer som fyller år på samma datum/månad. Kan göras hur enkelt/avancerat som helst. Jag var på ett midsommarfirande ett år där värden hade gjort en skattjakt som också fungerade som sightseeing-runda i staden vi var i.

1 X 2

Man förbereder i förväg ett antal små utmaningar och varje utmaning ska göras av tre personer (olika tre personer för varje). Sen ska övriga innan utmaningarna genomförs gissa vem som vinner. 1 X 2.

T.ex. limbo, äta ett knäckebröd och sen vissla, äta en gräddbulle utan att använda händerna snabbast utan att slicka sig om munnen, visa dem ett papper med ett antal ord i en minut och så vinner den som minns flest.

Man väljer ju personer så de passar till utmaningen. Har man tre fotbollsälskare så kan de få tävla i vem som kan trixa flest gånger med en fotboll. Blir väldigt roligt i rätt sällskap!

1 X 2

Man förbereder i förväg ett antal små utmaningar och varje utmaning ska göras av tre personer (olika tre personer för varje). Sen ska övriga innan utmaningarna genomförs gissa vem som vinner. 1 X 2.

T.ex. limbo, äta ett knäckebröd och sen vissla, äta en gräddbulle utan att använda händerna snabbast utan att slicka sig om munnen, visa dem ett papper med ett antal ord i en minut och så vinner den som minns flest.

Man väljer ju personer så de passar till utmaningen. Har man tre fotbollsälskare så kan de få tävla i vem som kan trixa flest gånger med en fotboll. Blir väldigt roligt i rätt sällskap!

Den här var jag inne på också. Körde det på midsommar med olika utmaningar. Hade redan glömt den TACK!

Jag har varit på en fest där man skulle gå en tipsslinga och frågorna var i stil med "vem sitter längst" och svaren var tre deltagare på festen. De tre fick sedan tävla i sin gren, som i det här fallet var jägarvila. Eftersom det var en hästrelaterad fest var andra grenar att sätta ihop ett träns fortast möjligt eller att kunna flest hästraser. Det gäller att hitta kluriga frågor så att det inte riktigt går att gissa vad de ska tävla i.

Det blev väldigt roligt eftersom det dels blev rolig tipspromenad och roliga lekar där alla hejjade på den de tippat skulle vinna :)

Förutsatt att folk inte blir typ kränkta av den typen av lekar, men vi körde en tipspromenad till midsommar ett år, som är en tvåstegsraket. Först går alla tipspromenaden. Frågorna är typ "vem suger bäst" och "vem är störst i käften" och så är alla svarsalternativen bland de som deltar.

Steg 2 är att man sen ska göra utmaningarna. Vem suger bäst är helt enkelt att de tre alternativen ska suga upp något ur ett glas med sugrör, vem gör det snabbast (kan ju absolut vara vatten eller läsk, behöver inte vara alkohohl!) och vem är störst i käften typ att trycka in så många geléhallon eller kex i munnen som möjligt.

Så man kan dels få rätt på hur många rätt man faktiskt hade i tipspromenaden och hur många rätt man fick i utmaningarna, den som arrangerar får ju se till så det är ganska jämn fördelning. Vi gjorde detta i en ganska mixad grupp med både vuxna och yngre tonåringar, även om frågorna är lite.... halvsnuskiga kan ju alla vara med för utmaningarna är snälla.

Just eftersom vi haft yngre tonåringar med som vill göra lite aktiviteter har vi haft lite lekar. Lite inspirerat från typ Robinson och Farmen, vem ligger närmast tiden att man typ ska räkna till tre minuter och den som kommer närmast vinner eller den där tävlingen i Farmen där de ska slå ner spikar så nära ett utritat kryss eller ring som möjligt när de måste vända på plankan och inte ser markeringen?

Vi brukar också köra klassikerna kubb och krocket.

Vi körde en lek på midsommar i år där det fanns en stor plansch med 100 bilder numrerade där man skulle springa en från varje lag åt gången. Försöka komma tillbaka till sitt lag så nästa får springa dit och sedan ska man skriva rätt bild till rätt nummer. Lagom tid är ca 10 min.

Har även varit på ett fest där man hade köpt in någon app där det fanns typ 100 uppgifter man skulle lösa för att samla poäng. Både svara på frågor, ta bilder och spela in filmer. Många sjuka lösningar fick man se 🤣

Jag tycker 5 kamps leker är kul. Exempel på lekar:
  • Penna i flaska. Penna sitter i ett snöre fäst i ett skärp. Personen sättet på sig skärpet, pennan ska hänga på baksidan och sen ska man pricka flaksan. Respektive lag ställer upp sig på en linje, flaska, penna etc är några meter fram. Sen kör man en i taget i varje lag och det lag som är klara först vinner
  • Norsk fylla (i alla fall vad vi kallar den): Respektive lag ställer upp sig i led. Första personen springer fram till en kon eller pinne och ska sen snurra med panan mot konen/pinnen (som i sin tur ska vara mot marken) 10 varv. Sen ska man ta sig tillbaka till sitt lag och nästa person får inte springa iväg förrän personen har kommit tillbaka. Risk att man behöver krypa tillbaka är stor :rofl: . Men kanske inte den bästa lekem om man är plus 80 år då risken är stor att man ramlar.
  • Springa med en sked i mumen eller handen med ett ägg på (håller man skeden i handen så får handen ändå aldrig röra ägget). Tappar man ägget eller rör det med handen eller så så får man börja om från början. Laget som är klar först vinner.
  • Slå in en spik i tex en stock. Två varianter: 1) Varje lag har var sin stock med en spik. Varje person i laget ska försöka slå ned spiken med ett slag vardera, sen börjar turen igen. Det lag som blir klart först vinner. Spiken får inte bli böjd utan ska vara rakt nedslagen. 2) Man är 2 lag på varje stock med spik och respektive lag får slå varannan gång (man måste rotera lagmedlemarna och inte välja en som slår alla slag). Det lag som slår det slag som gör att spiken är helt nere vinner.

Andra lekar där man kan sitta vid bord är:
  • Charader (alla kan få skriva tre lappar på vad man ska göra, som sen blandas. Man kan ha tema såsom kända personer, behöver inte vara verkliga personer, utan trx jultomten funkar också)
  • Gissa vilken låt som nynas (alla skriver tex 3 lampar med var sin låt)
  • Rita (likt charader men istället för att visa med kroppen ska man rota det som står på lappen Igen, alla kan få skriva 3 förslag). Är man många så blir det bäst om man har något större ark att rita på som står uppställd.
Istället för att alla ska skriva förslag så kan man ju köpa färdig lappar för ovan.

Ok alla behöver er hjälp med att hitta enkla roliga lekar för vuxna i åldrar 17-82 där de flesta är mellan 40-50

Jag står still och det är jag som fått i uppdrag att komma på :rofl:

Än så länge står en enkel musicquiz på listan uppdelade i lag. Men sen?

Och innan jag får påhopp om att alla inte gillar detta så är detta en tillställning där alla känner varandra och gillar sådana här upptåg.

ca 35p totalt kommer vi att vara. Möjlighet till både inne och ute men en fördel om man kan vara inne om vädret är dåligt

1 jag funderar på är en lek där vi har ett bord med massa olika saker på såsom leksakspistol, kortlek osv och dela upp oss i 2 lag runtom. Låt spelas och man får dra en sak på bordet för att komma på kopplingen. (Som t.ex Spader Äss till låten Ace och spades som exempel)

Men alla tips mottages tacksamt. :)
Marsmallows och sugrör, bygg högsta tornet hade jag precis en, som var uppskattad. Men det behövs väldigt mycket marsmallows.

Clas Ohlsson har ngt spel med kasta påsar i ett hål.

Balansera bricka med plastglas (eller ngt) i en bana.

Vänd på en pressenning medan gruppen står på den, med ögonbindel, en står bredvid och ger order.

Jag kom och tänka på en lek vi ibland lekte i skolan, som hela klassen tyckte var väldigt kul. Hos oss kallades den Parlamentarism. Jag bad chatGPT hjälpa mig rekonstruera reglerna och jag tror vi kom väldigt nära. Man börjar med att skriva alla namn på lappar, blanda och sen dela ut. Man har alltså en lapp med ett namn, som högst sannolikt inte är sitt eget när man börjar.
  • Klassen satt kvar på sina vanliga platser, två och två.
  • Längst fram stod fyra stolar som utgjorde parlamentet eller regeringen.
  • En av de fyra platserna var tom.
  • Den som satt bredvid den tomma platsen hade initiativet och fick kalla på ett namn.
  • Man fick inte kalla på namnet man själv representerade.
  • Den som representerade det uppropade namnet flyttade till den tomma platsen.
  • De två spelarna bytte därefter identiteter (lappar).
  • Den tomma platsen flyttade då till den plats som just lämnats.
  • Målet var att få alla fyra platser i parlamentet besatta av personer från det egna laget (t.ex. tjejer eller killar).

Liknande trådar

• Förändrat beteende?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar