leker ni med era åringar

Sv: leker ni med era åringar

Jag bara undrar, blir inte hästen mer stressad och uppspelt om man skäller på den? Finns det inget annat sätt att visa att den gör fel, utan att ta till skarpa ord, ryck i grimskaft, slag och andra bestraffningar?
Hur i så fall? Hur berättar man för hästen när den gör fel? :)

varför skulle en korrigering behöva innebära höjda röster eller slag eller ryck eller ö.h.t våld undrar jag?
är hästen rätt och konsekvent uppfostrad från början behövs inget sånt. det räcker med kontrasten i rösten eller kroppsspråket, för att den skall tydligt skilja på vad som är önskvärt beteende och vad som inte är det.

Jag höjer aldrig rösten mot min häst rent generellt, haft honom sen unghäst, han är 10 år idag. De få gånger jag vill korrigera, säger jag ett tydligt NEJ. Han fryser nästan fast i rörelsen, bara pga ordet och betoningen. Det räcker.

uppfostrar man konsekvent och med en tanke är det sällan några problem. Det viktiga för hästen är tydligheten, inte kraften. Det är ju allmänt etablerat sen länge, att den mest effektiva träningsmetoden av djur är att uppmuntra önskvärda beteenden, och "tona ner" mindre önskvärda. Då behövs inga hugg eller slag, utan det kan som sagt räcka med tydligheten mellan vad som är bra och vad som inte är det.
 
Sv: leker ni med era åringar

Jag busar nästan varje dag med mitt föl, men jag ser alltid till att han håller avstånd och inte kommer för nära. Jag ser detta som en väldigt bra dominans övning att kunna stanna och backa hästen då den är helt lös och busig/upphetsad:laugh:).
 
Sv: leker ni med era åringar

varför skulle en korrigering behöva innebära höjda röster eller slag eller ryck eller ö.h.t våld undrar jag?
är hästen rätt och konsekvent uppfostrad från början behövs inget sånt. det räcker med kontrasten i rösten eller kroppsspråket, för att den skall tydligt skilja på vad som är önskvärt beteende och vad som inte är det.

Jag höjer aldrig rösten mot min häst rent generellt, haft honom sen unghäst, han är 10 år idag. De få gånger jag vill korrigera, säger jag ett tydligt NEJ. Han fryser nästan fast i rörelsen, bara pga ordet och betoningen. Det räcker.

uppfostrar man konsekvent och med en tanke är det sällan några problem. Det viktiga för hästen är tydligheten, inte kraften. Det är ju allmänt etablerat sen länge, att den mest effektiva träningsmetoden av djur är att uppmuntra önskvärda beteenden, och "tona ner" mindre önskvärda. Då behövs inga hugg eller slag, utan det kan som sagt räcka med tydligheten mellan vad som är bra och vad som inte är det.

Okej men det var ju precis det jag menade med frågan! Har alltid tyckt att det känns fel när man ser någon ryta åt sin häst eller uppmanas själv att göra det..
 
Sv: leker ni med era åringar

Okej men det var ju precis det jag menade med frågan! Har alltid tyckt att det känns fel när man ser någon ryta åt sin häst eller uppmanas själv att göra det..

Det beror väl på vad hästen gör? Jag kan ryta till både mot hästar och hundar om jag vill bryta ett beteende.

Jag kan inte se att ett skarpt "NEJ" eller "LÄGG AV" skulle vara värre än att göra som hästar gör mot varandra i sådana situationer; ett bett eller en spark.
 
Sv: leker ni med era åringar

Om man inte har naturlig pondus som hästarna accepterar? Det tar några år att få tillräcklig erfarenhet och kunskap för det. Dominansövningar kan man lära sig på en veckoslutskurs. Eller av en video.:devil:
 
Sv: leker ni med era åringar

Jag leker med mina 3 åringar då och då, vilket de verkar uppskatta.
Har gjort så från att de var kanske ett år.
Men jag skiljer på när de har sin privata/lediga tid som innehåller lek och när jag sen hanterar dem. Så fort grimman är på är det ett korrekt uppförande som gäller.
Har aldrig haft problem med det faktiskt vad jag kan minnas...
 
Sv: leker ni med era åringar

Om man inte har naturlig pondus som hästarna accepterar? Det tar några år att få tillräcklig erfarenhet och kunskap för det. Dominansövningar kan man lära sig på en veckoslutskurs. Eller av en video.:devil:

jag tror det blir mycket svårt att lära sig att dominera om man inte har en naturlig pondus. det är de exempel man sen ser trådar på här på forumet, där folk är rädda i grunden men tror att ett visst språk, agerande eller metod skall råda bot på.

hästar är inte dumma, de läser av folk : )
 
Sv: leker ni med era åringar

Jag brukar säga att hästar är dumsnälla, som ställer upp på allt ohästigt vi människor hittar på. ;)

Att lära sig hantera hästar tar tid och arbete. Det finns inga genvägar, och man blir aldrig fullärd. Det är det som är så fascinerande med att samarbeta med djur!
 
Sv: leker ni med era åringar

Ja fast de är inte ett dugg dumma när det handlar om att läsa av folk.

det är därför som det inte funkar att gå en kurs bara för att lära sig hur man viftar, om man är rädd i grund och botten.
 
Sv: leker ni med era åringar

Just det, och jag känner mig alltid trygg ihop med djur, och dom ihop med mig och det gäller alla djur jag hittills varit i kontakt med. Är du trygg i dig själv så lek gärna med hästarna för det stärker banden och det som Martha nämnde, det om att få en kram av fölis har hänt mig flera gånger, och även av vuxna hästar MEN, dom hästarna visste precis vad dom gjorde.

Att få en häst att sitta i knät kanske låter tungt, men dom är inte så tunga i gumpen som man kan befara och min Madam har gjort det flera gånger varav bara en på kommando.;)
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 117
Senast: AbCdE
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 330
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 899
Senast: Fraegd
·
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 595
Senast: Lampan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp