Bukefalos 28 år!

T

Timo

Någon som har ett bra tips på hur jag ska få min hästs man ren igen? Just nu ser den ut att ha en lerinpackning med tovor som "extra utsmyckning". Han har ganska lång man och bara borsta den funkar inte. Schamponera kan jag inte, vi har lösdrift + kallstall och minusgrader ute. Funkar torrschampo? Jag har svårt att tro det. Hur blir det om jag sprayar på glansspray först? Fungerar det eller blir det kaka på kaka?
/Timo
 
Jag brukar använda bara pälsglans. Låt det sitta ett tag och kamma sedan. Spraya på mer om det inte blir rent.

Fungerar utmärkt på min Norsvensk.

mvh Jessica
 
du får helt enkelt borsta ett strå i taget.. som ja alltid gör(med svansen) men anledningen till att jag gör det är för att ja är rädd om de få strån han har.. o ja misstänker att din totto inte har bara ngra strån...=)

men du får väl försöka med pälsgland(av den bättre sorten) o sen borsta försiktigt o börja i topparna... :D
 
Jag brukar smula sönder leran mellan fingrarna och försiktigt trassla ut man och svans med fingrarna innan jag borstar bort resten.
 
Massor av pälsglans! Har samma problem med shettisarna den här tiden. Sprayar på ordentligt när jag rett ut manen så fasnar det inte lika mycket nästa gång men helt klart, det är en del pyssel... :)
 
Tack för tipsen! Ska genast prova och se om pälsglansen underlätter :). Funkar det på nordsvensk och shettisar så borde det definitivt fungera på min häst som inte har lika tjock man som dom två raserna.
Jag erkänner att manvård inte är det roligaste jag och min häst vet så att stå och kamma ett strå i taget, ledsen, men sånt tålamod har vi inte.
/Timo (som när manen väl är ren igen ska klippa ner den mycket kortare, hua, på en hingst och allt.... Tur att vi bor långt ut på landet så inga som ser min "hädelse" ;)
 
Fläta grova flätor när du fixat den ren!!!!! Du slipper att klippa den och den håller sig renare och trasslas inte, min häst har förtillfället (leeeeerig hage :D) både man och svans flätade, flätar doch upp svansen när vi vistas bland "folk". :rofl:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 296
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
20 428
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 135
Senast: Qelina
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 950
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp