Leriga hagar.

T

Tjalfe

Det finns säkert 100 sånna här trådar, men jag hittar inga hur jag än söker.
jag vet inte vad jag ska ta mej till!
Vi har två hagar här runt stallet en liten och en stor, båda är leriga så in i *******. To.m den stora hagen består av endast lera! Det enda stället mina hästar kan stå på där dom inte har lera upp till knäna är en liten plutt-inhägnad precis utanför stalldörren som är grusad. Dom har också en skogshage som ser ok ut. Men dit kan vi bara ta dom på helgerna när vi har gått om tid då det är långt dit.
Vi ska stängsla ny större hage men pappa vill vänta tills det är torrare annars tror han att dom kommer trampa upp den på nolltid iaf och då blir den som dom andra, och då vi inte har speciellt mycket mark kan det ju vara bra att spara på betet.

vad kan man göra?
Vad säger lagarna om att ha hästar i sånna här bedrövliga hagar?
Någon mer som är i samma situation som mej?

Sv: Leriga hagar.

Tror att vi snart är många som är i samma situation. I helgen ska det bli 10 grader så då letar sig leran fram. Det töar så mkt nu att våran brunn på gården svämmar över. Har bildats en flod ner till vattnet. Bävar för när leran kommer och alla problemen de innebär. Har tyvärr inga tips vad man ska göra åt det. Grusa runt ingången. Om du är miljonär kan du ju grusa hela ;)

Det finns säkert 100 sånna här trådar, men jag hittar inga hur jag än söker.
jag vet inte vad jag ska ta mej till!
Vi har två hagar här runt stallet en liten och en stor, båda är leriga så in i *******. To.m den stora hagen består av endast lera! Det enda stället mina hästar kan stå på där dom inte har lera upp till knäna är en liten plutt-inhägnad precis utanför stalldörren som är grusad. Dom har också en skogshage som ser ok ut. Men dit kan vi bara ta dom på helgerna när vi har gått om tid då det är långt dit.
Vi ska stängsla ny större hage men pappa vill vänta tills det är torrare annars tror han att dom kommer trampa upp den på nolltid iaf och då blir den som dom andra, och då vi inte har speciellt mycket mark kan det ju vara bra att spara på betet.

vad kan man göra?
Vad säger lagarna om att ha hästar i sånna här bedrövliga hagar?
Någon mer som är i samma situation som mej?

Jaa jag är i samma situation som dig!! det är för jä*ligt! vi har delat av våran vinterhage så att hästarna inte skulle trampa upp hela hagen, men vi ska to bort stängslet emellan nu så dom ska få börja gå på den andra delen också...det är ju inte lite lera där diom går nu usch :crazy:

Ja fy f*n vilket elände det är :(
Tycker så synd om hästarna där de står med hovarna dolda i slask...de kan ju knappt röra sig alls i hagen. Som resultat blir det tokenergi när man rider istället :crazy:

Har inga tips att ge dig tyvärr...har tjatat hela hösten på stallägarna om att grusa åtminstone kring grindarna, men de tycker det blir för dyrt. Annars är det nog det enda som finns att göra: gräva bort värsta leran och så på med grus. Eftersom problemet återkommer varje år och höst kan man ju se det som en investering.

Jag tror nog de flesta har det så.. :crazy:

Det bästa man kan göra (om man har möjlighet) är att skifta hagar.
Om man ex har 2 hagar, som är lagom stora för de hästar man har hemma, så byter man hage när den ena har "torkat upp" lite.
Sen kommer självklart den bli lerig såsmåning om, men då brukar den andra hagen ha torkat upp relativt bra.
Alltså, byt aldrig hage förren nästa hage har blivit hyfsad i marken.
Om man byter hela tiden så det är lerigt i båda, så kommer det inte bli bra underlag fören man skickar hästarna till en beteshage.

Man måste på nått sätt lära sig se när man kan byta hage.
Lite svårt att förklara, men jag hoppas du förstår någelunda vad jag menar :p

Om man ex har 2 hagar, som är lagom stora för de hästar man har hemma, så byter man hage när den ena har "torkat upp" lite.
Sen kommer självklart den bli lerig såsmåning om, men då brukar den andra hagen ha torkat upp relativt bra.
Mmmm, om det ändå hade varit så väl... Att hagarna skall torka upp för att man inte använder dem finns inte som alternativ här iallafall.
Iår har det legat vatten i hagarna sedan i november...
Att de skall bli brukbara känns långt bort.

Myyyycket glad över att det grusades smårutor annars hade det varit risk för att hästarna hade haft lera upp till magarna nu.

Jag räknade inte med "sjöhagarna" ;)

Vi har också en sån hage. Eller ja, alla hagar får översvämning iom att de släpper ut så mkt vatten i ån här så fort det stiger en mm i sjön.. :crazy:
Men i stora hagar brukar det ändå inte bli vattenfyllt i hela hagen, så då kollar man helt enkelt på de "torra" ställena.

Vår hage är mest jord och nedtrampat gräs, ganska förståeligt (3 hästar, en hel vinter), men som tur är torkar den fort så det är åtminstone inte lerigt när det inte regnar, och blir det lerigt när det har regnat t.ex är det inte mer än över hovarna på dem och där är alltid någon torr plats att stå på.

Den är som en stor krater ungefär ;) Nej men det ser ut så för där är som en grund "damm" i mitten, så kanterna sluttar svaagt neråt mot den så allt vatten samlas där. Då blir det automatiskt torrt på kanterna och torrt vid vatten o matplatsen (ganska stort område).
Bor t.om två stora gäss i pölen nu, de går och käkar hörester på nätterna :D :rofl:

Samma elände här! Häromdagen hade en av hästarna fastnat i leran så vi fick hjälpa honom loss.
Har nu gjort flera mindre hagar på de minst leriga ställena. Lite jobbigt när det är 6 hästar som skall ut men de går 2 o 2. Väntar på sol och vind!

Vi har också det problemet, om jag vore du skulle jag försöka grusa eller göra en sk. "sandlåda" precis innan för ingången vid hagen så att hästarna åtminstone har en torr plätt att stå på.

Tycker själv att det är jätte jobbigt att det är så lerigt i hästarnas hage men det finns inte så mycket man kan göra åt det. Jag har ju dessutom min inackorderad. Annars hade jag dränerat hagen, det är ju dyrt men säkerligen värt det. Men jag känner inte för att lägga ner så mycket pengar och dränera hage när det är annans mark..

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 605
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 975
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag måste bara få vräka ut mig min irritation idag, och fråga om råd. Hästen går i grushage med en kompis, hagen lutar lite lätt nedåt... 2
Svar
20
· Visningar
3 414
Senast: Bison
·
Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
4 253
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Somna in hemma