Leriga hovar!!

P

pysen13

Nu när det börjar bli vått och lerigt ute i hagarna då är det väl viktigt att rengöra hovarna varje dag?
Kan det inte börja ruttna mm i hovarna om dom alltid går med leriga och blöta hovar?
Dom hästar som går ute åretrunt händer det nåt med deras hovar?
På min ridskola så går dom alltid i leriga hagar dygnet runt då dom är många i en och samma hage.:crazy:


Vet inte vart ja skulle lägga in denna tråd det fick bli här!
 
Sv: Leriga hovar!!

Jag har också funderat på detta. Stallägaren till där jag står påstår att det kan förvärra hovarna att blöta dem/"rengöra" med vatten för att ta bort leran, då hovarna tar otroligt lång tid på sig för att torka, kan det istället bli röta m.m. för att man håller på att "rengöra" hela tiden. Jag har dock inte lyssnat på detta, dels för att min häst älskar när man håller på med ben/hovar på honom, och dels för att jag inte kan med att ställa in en häst med leriga ben och hovar i en box över natten! Gör jag fel då? :confused:
 
Sv: Leriga hovar!!

Jag är inte hundra, men jag tror inte att en häst med friska hovar tar någon större skada av att vistas i leriga hagar. Om inte annat får ju hoven stå i torrt underlag över natten i boxen/spiltan. Privathästarna i stallet jag visstas i har en relativt geggig vinterhage på vintern. Ingen har tagit skada än. En häst fick hovröta, men det beror antagligen på en gammal hovböld i den hoven. Dessutom hade den utvecklats under lång tid, antagligen under sommaren då det varit torrt i hagen. MEN har man en "sjuk hov" är den känslig mot smuts och lera.

Ibland är leran bra. På hästar med strålröta brukar man rekomendera att man låter ren lera sitta kvar i hoven när man ställer in den så att inte skit och kiss ska trampas in i hoven och gynna bakteritillväxten. Brukar försöka köra den varianten på medisen, då hon har problem med strålröta. Har inte upplevt några problem med hovarna. (strålrötan kommer bara om vi inte sköter den allmäna skötseln, tjärar och kratsar ut äckel ur den, inte pga av leran)
 
Sv: Leriga hovar!!

Ren lera är bra för hästarnas hovar och skyddar mot urin och avföring inomhus...jag tar aldrig bort lera ur hovarna.
 
Sv: Leriga hovar!!

*lån*

Vad jag har fått lära mig så är lera bra för hovarna.
Jag brukar spola av mina hästs ben, när det är lerigt, och torka lite med handuk, så torkar benen fortare och risken för mugg/rasp minskar. Sen beror det ju på hur mycket hovskägg hästen har såklart!
Ibland har det gått nån vecka(!) utan att jag har kratsat hovarna (när han har vilat då), men har lika bra hovkvalitet för det :)
 
Sv: Leriga hovar!!

Lera är bra för hovarna. Det blir som en lerinpackning och håller fukten kvar. Jag kratsar aldrig hovarna när hästen kommer in med leriga fötter. Däremot när den stått inne och skall gå ut. Urin är superfarligt för hovarna.
 
Sv: Leriga hovar!!

Lera är INTE bra för hovarna!! Visst kan den ge ett skydd mot urin men därmed betyder det inte att lera är bra för hoven.. En hov ska vara ren så mycket som möjligt inget annat.
 
Sv: Leriga hovar!!

Lera är bra för hovarna så länge den är "fuktig". När den torkar torkas även hoven ut.

För mycket tvättande av hovarna med vatten kan torka ut dom. Test att smörja fuktiga hovar med vanlig matolja. Det stänger in vattnet och återfuktar.

Att låta leran sitta kvar i hovarna när man ställer in hästen i boxen skyddar hoven mot urin och spånet som även torkar ut hovarna.

/mvh Myran
 
Sv: Leriga hovar!!

Knapplån.

Men om man bara träffar hästen på em/kväll då. Hovarna måste ju någon gång göras rent. Själv brukar jag använda en svamp och torka rent från lera vid karlederna, och smörja med salva (hon har lite mugg) sedan så kratsar jag hovarna innan ridturen Borstar även bort den lera som hamnat på hovarnas utsida. Kanske jag skulle pensla med olja emellanåt också. Efteråt kollar jag bara så det inte fastnat någon sten, isåfall tar jag bort den.
 
Sv: Leriga hovar!!

Pinge skrev:
Lera är INTE bra för hovarna!! Visst kan den ge ett skydd mot urin men därmed betyder det inte att lera är bra för hoven.. En hov ska vara ren så mycket som möjligt inget annat.

Förklara gärna varför lera inte är bra.
 
Sv: Leriga hovar!!

När leran torkar så suger den åt sig fukten från hoven. Vilket gjör att hoven torkar ut.:angel:
 
Sv: Leriga hovar!!

Lill Hovis skrev:
När leran torkar så suger den åt sig fukten från hoven. Vilket gjör att hoven torkar ut.:angel:


Lill Hovis har rätt! Att låta hästen stå med torkad lera över hela hovarna gör att hoven torkar ut. vår och höst när hagarna är extra leriga är det en bra ide att skölja av leran inför natten/uppstallningen.
som någon annan sa: vegetablisk olja ngra gånger i veckan i kombination med avlägsnande av lera förbättrar hovkvaliteten, och skyddar även mot utorkning av hoven.

det är stor skillnad på att ha lera/jord osv INNE i hoven, dvs inte kratsa ur - då kan den skydda mot tex sur box underlag/götsel osv som kan orsaka röta. Men lera utanpå hela hoven som torkat, gör att hovens naturliga fukt sugs ur av leran.
 
Sv: Leriga hovar!!

pysen13 skrev:
Nu när det börjar bli vått och lerigt ute i hagarna då är det väl viktigt att rengöra hovarna varje dag?
Kan det inte börja ruttna mm i hovarna om dom alltid går med leriga och blöta hovar?
Dom hästar som går ute åretrunt händer det nåt med deras hovar?
På min ridskola så går dom alltid i leriga hagar dygnet runt då dom är många i en och samma hage.:crazy:


Vet inte vart ja skulle lägga in denna tråd det fick bli här!

Fukt på hovarna är bara bra. Antingen den kommer från lera eller är bara rent vatten (för den som vill tvätta hovarna rena från lera) eller kommer från morgondaggen i gräset så är det mycket bra med fukt. Däremot är torra spånbäddar och folk som oljar hovarna inte bra. Så för en häst att vistas ute så mycket som möjligt är det bästa.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 171
Senast: super
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 121
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 246
Senast: Twihard
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 475
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp