Less på lösskit

mkh

Trådstartare
Min hund är väldigt "svajig" i magen.

Hon åt Eukanuba när jag fick henne, men bytte till Standardt i somras nångång, och första tiden efter bytet var hon jättebra i magen. Fin avföring, kanske 2-3 ggr/dag (tror jag iaf, hade henne lös på gården hela sommaren så jag har inte hundra koll, men det jag såg var bra). Men nu i höst har det varit väldigt mycket upp och ner, ena dagen bra, andra lite mindre bra. Dock alltid "upp-plockningsbart". Jag tänkte nog att hon ätit nåt dumt de gånger hon var sämre, hon är en fenomenal tjuv och äter även diverse bär och grejer ute på promenad.

Men nu sen några veckor tillbaka har det varit mycket värre...:crazy: Hon har haft diarreé flera gånger, men alltid med några dagars mellanrum. Hon kan vara jättefin i magen ena dagen, för att nästa ha diarreé. Vissa dagar slemmigt, andra vattnigt. Hon kan också vara bra i magen direkt när vi kommer ut på morgonen, men ju längre promenaden går desto sämre blir det.

Vad jag kan se finns det ingen gemensam nämnare för de dagar hon är dålig, dvs kan inte komma på nåt hon skulle ätit de dagarna som hon inte äter annars. Hon är inte allmänpåverkad, förutom första gången hon var riktigt dålig, då åt hon inte ordentligt på ett par dar. Annars är hon som vanligt. Jag har inte heller upplevt att hon har känslig mage tidigare, hon brukar kunna sätta i sig både det ena och det andra utan att bli dålig.

Känns som att skulle det vara fodret så borde hon vara dålig mer hela tiden? Och när hon väl är bra i magen så är hon verkligen BRA, så jag tror eg att hon funkar bra på fodret. Det måste vara nåt annat.

Vafan kan det vara? :confused:
 
Sv: Less på lösskit

Min ena hund klarade inte Standardt, det var för kraftigt för honom, det fungerade bra ett tag men sen blev han dålig i magen, inte så att det blev riktig diarré men korvarna var porösa och luktade illa, han luktade också illa, ungefär som spritpenna el. aceton från rumpan och han verkade ha ont i magen emellanåt då han väldigt gärna gick ner i "böneställning" och stod så ett tag, dessutom tyckte jag att han bajsade ofta och mycket. Bestämde mig för att byta foder men det var då lättare sagt än gjort, tydligen var magen såpass uppretad så han "tålde" ingenting och blev inte bättre. Tillslut bytte jag tillbaka till det foder han fick med sig från uppfödaren när han var valp, det fodret han åt hos mig i ett par månader innan jag började ge honom Standardt, ett RC juniorfoder, och det fungerade :D Han fick fastare avföring som inte luktade lika illa och han bajsade mer sällan, han äter det fortfarande fastän han är 2 år och jag har inga planer på att försöka byta till ett vuxenfoder, han får äta det här så länge han mår bra...
 
Sv: Less på lösskit

Har man en hund med "orolig" mage är det jätteviktigt att ALDRIG ge något annat än just mat. Kan tänka mej att din hund har någon rubbning i tarmen som gör att den reagerar.

Min ena har varit likadan på morgonen hårda fasta korvar men sen lite lösare o lösare. Numera inte diaree. Kan vara så att när den sovit så är magen lugn o sen när den börjar röra på sej börjar magen jobba o då blir det löst.

Bytte foder till färskfoder o då blev den jättebra i magen. Ett annat tips är att ge någon form av veterinär foder typ Royal Canins intestinel som stabilicerar tarmen o sen när den är ok kan man smyga in det fodret som man vill den ska äta.

Sen finns det även tabletter i djuraffärerna/veterinär som man kan ge. Vet ej om det är bra eller vad dom heter men fick det på förslag när min var dålig.
 
Sv: Less på lösskit

Tabletterna heter Canikur. Är toppen om de är köriga i magen. :) Ska åka och köpa på mig sånt idag då vovvarna verkar ha drabbats av akut magsjuka båda två.
 
Sv: Less på lösskit

Kan vara bra att ge hunden Probiosa magbakterier eller sempers magdroppar i en långkur för att stabilisera magbakterierna, de goda alltså.
 
Sv: Less på lösskit

Har man en hund med "orolig" mage är det jätteviktigt att ALDRIG ge något annat än just mat. Kan tänka mej att din hund har någon rubbning i tarmen som gör att den reagerar.

Det är ju det, jag har inte upplevt att hon har känslig mage alls tidigare... Fast jag får väl erkänna att just nu har hon ju det :o Ska köra en period där hon BARA får sitt foder, så får vi se om hon blir bättre av det.

När du säger rubbning i tarmen, menar du en "permanent" rubbning eller kan det vara nåt tillfälligt?

Saybia: Ja jag har tänkt tanken att Standardt skulle vara för kraftigt för henne, men tänkt att då borde hon ju vara dålig mer hela tiden. Men det kanske inte behöver vara så? Är lite rädd för att det ska vara så, verkar ju som att har hunden problem med Standardt så kan det bli som med din, att det är väldigt svårt att komma tillrätta med :crazy:

Klarar en hund som inte funkar på Standardt (för att det är för kraftigt) färskfoder? Är inte det också ganska kraftig? Skulle gärna gå över på färskt, ska bara lösa förvaringsfrågan först :p
 
Sv: Less på lösskit

Hur funkar dom? Är det för akuta besvär (som magsjuka) eller kan man ge det som stabiliserande till jojo-magar?
 
Sv: Less på lösskit

Låter intressant, man kanske kan ge det inför ev foderbyte (om det nu är så att Standardten har pajjat hennes mage :devil:)? Vart får man tag i det? Är det människopreparat eg?
 
Sv: Less på lösskit

De är väl mest tänkta för akuta magåkommor. Magarna på mina rasar väl någon gång per år när de fått i sig något skit eller smittats med magsjuka. Tabletterna verkar mums i alla fall enligt hundarna (tuggtabletter som de äter som godis nästan).
 
Sv: Less på lösskit

Min hund har samma problem. Superkvalité på morgonen och på kvällen, men under mellanpromenaderna och när han är ute och rejsar så blir han lösare och ibland superlös i magen. Uppfödaren sa att det var helt normalt för rasen (whippet). Det plus att hans allmäntillstånd är helt friskt och hullet är kanon, så är jag inte så oroad. Han går på färskfoder och standart nu. Ju mer färskfoder det är i maten, desto bättre ser skitarna ut. Han blev bättre med standart än han var med Purina.

Har också funderat på magtabletter, men iom att det är perfekt kvalité på morgon/kväll när promenaderna är lugna, så jag vet inte om det verkligen är obalans i magen, eller om bara magen kastar ut onödig last när det ska springas snabbt.
 
Sv: Less på lösskit

Klarar en hund som inte funkar på Standardt (för att det är för kraftigt) färskfoder? Är inte det också ganska kraftig? Skulle gärna gå över på färskt, ska bara lösa förvaringsfrågan först :p

Det är nog individuellt, min vovve klarade inte Fodax, inte James Wellbeloved och inte Hills i/d (vet.foder), de två sistnämnda ska ju i allafall vara rätt snälla mot magen. Det är möjligt att han kanske skulle fungera på nåt av ovanstående i dag, nu när han ätit RC's juniorfoder och varit bra och stabil i magen över ett år men jag vill inte chansa. Anledningen till att just RC junior fungerade på honom är nog att det är ganska lättsmälta ingredienser i det, ett valp eller juniorfoder ska ju vara lätt och skonsamt för en valp/unghundsmage att ta hand om.
 
Sv: Less på lösskit

Ah ok, då kanske det inte funkar så bra just nu. Men tack för tipset, ska komma ihåg det om hon blir riktigt dålig igen!
 
Sv: Less på lösskit

Ja det där kan nog stämma för Glimma i vanliga fall tror jag, men nu är det liksom alldeles FÖR löst för att det ska vara bra. Plus att hon kan vara lös direkt på morgonen, eller på kvällen, också. Och vi går tyvärr rätt mycket koppelpromenader nu, så det borde inte vara "rejs-mage" heller tycker jag. Iofs kan det ju fortfarande vara så att bara det att röra på sig + bli lite upphetsad över alla goda dofter i skogen (bor i ett extremt hundtätt område) kan ju göra att hon skiter lösare.

Men det är skönt att veta att fler whippar har lite samma grej för sig, kanske helt enkelt inte ska förvänta sig att hon ska skita perfekt 3ggr/dag :cool:
 
Sv: Less på lösskit

Alla klarar helt enkelt inte Standardt, så är det bara.

En av mina var precis som din - dålig i magen till och från. Jag bytte innan det blev sådär slemmigt och dannt som på din. Jag provade t o m att tillsätta Standardt Mage (eller vad den heter) men utan vettigt resultat.
Vet flera som gett Standardt/Orijen som tyvärr pajat magen på sina hundar eftersom de inte tålt den höga proteinhalten.

Jag skulle nog byta till något väldigt milt om jag vore du - typ JWB eller Precept Sensicare och se om det blir bättre.
 
Sv: Less på lösskit

Det kanske får bli ett foderbyte ändå då (ska ge henne enbart hennes foder ett tag först, bara för att se att det verkligen är det som är boven). Suck. Jag gillar ju Standardt!
 
Sv: Less på lösskit

En annan fråga: hur lång tid efter att hunden har satt i sig nåt olämpligt kan man tänka att det märks på avföringen?
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
643
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 189
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
991
Senast: Viva
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 275
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp