Letar helskodda ridbyxor

E

eiwo

Som sagt så letar jag efter ett par nya helskodda ridbyxor med mjuk skoning. Har några sen tidigare men där är skoningen stel och obekväm och det tål jag inte. De jag hade sist, och som nu tackat för sej, hade en skoning som kändes mer som tyg än som läder, var jättesmidigt och tunt, mycket bekvämt.

Har tyvärr inte tid, ork eller lust att åka runt och känna på massa ridbyxor så ni får gärna tipsa om vilka ridbyxor ni vet som har smidig skoning och vilka ni tycker är bekväma, så kan jag sålla lite iaf :) Har hört mycket gott om Pikeur men aldrig hittat några helskodda att klämma på. Vilken slags skoning har de?

Tack på förhand :)
 
Sv: Letar helskodda ridbyxor

det är väldigt få ridbyxor som har den gamla stela helskoningen nu, är säker på att om du åker till första bästa ridsports affär så hittar du ett par med mjuk skoning.
annars så tycker jag att kyras ridbyxor är super bra ^_^ mjuk och hållbar skoning. vet inte så mycket om pikeur.
 
Sv: Letar helskodda ridbyxor

Vad konstigt, jag tycker alla jag hittat har stel och obekväm skoning :o Kanske ligger våra affärer lite efter? ;) Ska kolla upp Kyras!
 
Sv: Letar helskodda ridbyxor

Kyra.K är Gersemi idag. ;)

Pikeur har ett tyg som heter Prestige-Micro 2000 plus (brukar vara ca 64% bomull, 29% polyamid, 7% elastan) och skoningen görs av McCrown, vet tyvärr inte mer ingående om skoningen men den är mjuk enligt mig.
En modell från Pikeur som har blivit en riktig hit är Pikeur Lucinda.

(tror nog att Sorbe kommer rätta mig om jag har fel).
 
Senast ändrad:
Sv: Letar helskodda ridbyxor

RTS-ridbyxorna har en mycket bekväm skoning som ger ett jättebra grepp i sadeln. När man väl har ridit i ett par sådana vill man inte ha några andra helskodda ridbyxor. Nackdelen är att de bara har en återförsäljare i Sverige. Utöver dem gillar jag skoningen på Pikeur och Eurostar, men min figur och Pikeur trivs tyvärr inte ihop.
 
Sv: Letar helskodda ridbyxor

Jag vet precis vad du menar, är exakt likadan!!

Jag hade ett par supergamla som började falla sönder och som var precis så att jag fick på mig dem :angel: Det var i juniorstorlek så de slutade mitt på vaden :angel:

I alla fall, förra året fick jag ge mig ut på en panikjakt eftersom de gick sönder när jag tvättade dem. Då åkte jag bara och köpte första och billigaste möjliga och tyckte att de dög bra. Sen när jag har fortsatt leta för att ha några "bättre" så har jag faktiskt inte lyckats hitta några som är lika sköna. Har varit och provat massa olika märkesbyxor och ändå inte varit helt nöjd, det har alltid varit något som inte passar eller känns bra.


I alla fall, de jag hittade förra året är i alla fall Börjes egna, Domino tror jag de heter. Jag fick prova 3 par, och det skillde en del mellan de olika (som det ju så ofta gör, speciellt bland billiga märken) men 2 av dem var helt perfekta! Jättemjuka och smidiga, tunna och sköna. Känns ändå stadiga trots att de är så mjuka, känns inte som leggins eller nåt som en del tunna gör enligt mig.


Kan absolut rekommendera dig att kolla på dem, prova några olika av samma modell, för det skiljer en del från byxa till byxa. Men de är definitivt prisvärda! Jag har haft dem i över ett år nu och det enda som hänt är att de blivit lite solblekta, men jag tycker faktiskt färgen blivit snyggare :p
Gillar verkligen att resoren sitter annorlunda också, känder helst avigt i början, men nu känns det helt rätt och bra! :D
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst som av okänd anledning har fått känsliga sulor. Det visade sig tidigt i höstas. Först misstänktes fång men när det...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 053
Senast: Soffan74
·
Utrustning Någon som kan tipsa mig om bra vinterridbyxor? :) De ska såklart vara varma, mjuka/smidiga och helst ha helskoning i silikon, inte...
Svar
14
· Visningar
1 780
Senast: Novali01
·
Dressyr Letar nya ridbyxor, vita till tävling. Vill ha dem helskodda och inte med för låg midja. Gillar Pikeur Lugana, så den typen. Men finns...
Svar
9
· Visningar
3 276
Senast: Mitrolle
·
Utrustning Jag börjar bli trött på mitt eviga slitage på ridbyxor! :mad: Det känns som om jag får köpa nya hela tiden, vilket inte är så kul då...
Svar
18
· Visningar
1 288
Senast: ULN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp