Letar sadel till fjording

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare buspoona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 6 148
B

buspoona

Hejsan!!! ngn som har bra tips på en sadel som ska passa en fjording?? Kort manke rak rygg och ganska kort rygg!! Hon är ca 135 i mankhöjd.. Jag tar tacksammt emot alla tips:laugh: Kollat lite både på börjes och hööks men det är ju jättesvårt att veta så det blir bra!!!

Sv: Letar sadel till fjording

Kolla med en sadelprovare så du får möjlighet att prova många olika sadlar. Kollar man med ett företag så har de oftast bara några få olika modeller, och det tar tid och är svårt att hitta en som passar.
Genom att ta hjälp av en sadelprovare får du förhoppningsvis konpetent hjälp att hitta en som passar riktigt bra, och de har oftast många olika märken att välja mellan. Många säljer även begagnade sadlar, så du har möjlighet att hitta en bra sadel till lägre pris.

Sen kostar provningen oftast några hundralappar, en del tar inte betalt om man köper en sadel. Men jag tycker definitivt att det är värt det, speciellt om man inte är helt säker själv på hur man ska passa in sadeln.
Om det är svårt att hitta en som passar riktigt så har många sadelprovare samarbete med sadelmakare och kan se till att få stoppningen ändrad så den ligger bra.

Att det är en fjording på 135 spelar absolut ingen roll. Jag har en liten islänning på 128 och han kunde ha samma sadel som stallkompisens varmblodstravare på 165. Det som spelar in är hur lång, hur svängd och hur bred ryggen är.

Neh neh att det inte spelar ngn roll med mankhöjd vet jag men det blev ett extra tillägg som info om hästen..Tycker att det verkar som sadelutprovare har oftast de dyrare sadlarna.. över 5000 kr, jag letar efter ngt billigare då jag just nu inte riktigt har de pengarna att lägga på sadel

Hur rider du? Rider ni ut i skogen, dressyr, hoppar ni mycket?

Om du inte hoppar så mycket eller står allt för mycket i stigbyglarna så kanske en bomlös hade varit något?
Det finns många bättre begagnade runt 3-4000. Jag sålde min Karlslund som är en stabil bomlös i den prisklassen.

Har du en häst som går upp lite på sommaren så kan det vara ett bra alternativ, annars kan du riskera att få byta sadel varje sommar eller ha två att byta mellan.
Har hon ingen hög manke så brukar det inte vara allt för svårt att hitta en som passar.
En bomlös måste fortarande passas in, men eftersom de inte finns någon hård bom i så är de lite mer förlåtande och kan forma sig lite efter hästen, vilket en bomsadel inte kan göra på riktigt samma sätt.

Jag tror att du tjänar på att leta efter en bättre begagnad istället för att köpa en ny sadel. En ny sadel för 3000 har generellt sett ingen vidare kvalitet. Kan du hitta en begagnad sadel som är välvårdad men ett par år gammal så kan du få den för 3000 även om den kostat 10 000 i nypris. Då får du oftsat bättre kvalitet.

Jag tror fortfarande att du ska försöka ta hjälp av någon som kan hjälpa dig prova ut sadeln så du inte slänger ut massa pengar i onödan på en sadel som du sen måste byta för att den inte passar. En del hästar visar direkt att den inte passar, en del kan gå och tiga och få ont i ryggen osv.

Lycka till

Hej igen!!

Vi rider lite blandat dressyr hoppning och skogsturer.. Bomlös är väl inte det bästa vid hoppning.. Jo det är väl förmodligen en bra ide´att ta hjälp utav en sadelutprovare.. Är det ngn som provat thorowgood t4 om det är en bra sadel som skulle kunna passa?? Vi köpte våran fjording för 1 månad se´n så det är lite svårt att veta om hon har lätt att lägga på sig men det är väl ganska troligt eftersom fjordingar oftast är lättfödda.. En sadel med ubytbara järn är väl därför inte fel..

Tack för tips och svar!!

Griffinen gled fram och på sidan på min fjording men fö en alldeles utmärkt sadel ,om din inte är jätterund och bred som min dam så kanske maxam kan passa ,den är ju en budget variant av Griffinsadeln. Wintec ochWintec wide är ju ganska långa så det kan ju bli problem om din är väldigt kort i ryggen. Tyvärr är utbutet för tunnliknande hästar inte så stort. Knights lady hawk är det också många fjordingar som har.Har du möjlighet stå ta hjälp av en utprovare som har flera sadlar att välja mellan. Det är inte så lätt att hitta begagnade sadlar till breda hästar men det går.

Sorry, halvt OT.

Bara för att den är lättfödd behöver den inte bli fet. Jag har själv en lättfödd islänning som varit FET. Jag har valt att ha honom på magert bete och i lite mindre hage de värsta sommarmånaderna. Det funkar bra för honom.

Det är ju bara att testa sig fram, märker man att hästen börjar gå upp i vikt så får man ju antingen begränsa betet (finns ju "munkorgar" också om man inte kan ändra hagen) eller låta hästen bli fet och inse att den löper större risk att bli sjuk, tex. är ju fång ett av de vanligare hälsoproblemen som ofta är kopplat till övervikt)

För mig är det inte ok att hästen blir fet, han har varit det förr och jag vill aldrig se honom så igen. Han har blivit en helt annan häst sen han gick ner i vikt och jag vill inte låta honom lida på det sättet.

Jag har hoppat en del med min bomlösa, men då var det max 20-30 cm och bara ett par hopp i veckan i veckan max. Så det tror jag inte påverkade honom.
Vill man däremot hoppa högre eller oftare och många hoppa många hinder/banor så bör man ha bomsadel.

Wintec och Albion passar raka ryggar.

Wintec blir dock svängd när man sätter de bredare järnen.

Knapplån
Jag har en wellington Elite och en Thorowgood T4 till min fjording. Han har tidigare haft Griffin (äldre modell) och Passier.

Det är ju dock ingen garanti för att de sadlarna passar din häst.

Kompisens fjord har Ideal/crown.

Hej!!

Är det du som även är matte till kisen??!! har ni en wintec wide som vi skulle kunna prova, är det utbytbara järn på din??

Senast ändrad av en moderator:

Wintec blir dock svängd när man sätter de bredare järnen.

Nu har jag visserligen bara haft en Wintec Islandssadel och en hopp vad den nu heter den som är rakare än den andra iaf och de har då behållt bomformen trots det vidaste järnet i.

Enligt min sadelmakare är sadlar med utbytbara koppjärn och även sadlar man kan värma vidare bara en sanning med modifikation att de skulle bli mer svängda i bommen.
Visst något svängdare kan de bli men knappast märkbart...
Jag har provat både att vidga en Prestige Hippos och även de vidaste järnen på Wintecs sadlar och jag har då inte upplevt att de skulle bli mer svängda och det borde märkts annars framförallt på de hästarna som är spikraka i ryggen...

Det är jättesvårt att säga vad som passar med bara den informationen. Jag lovar dig att det blir mycket bättre om du tar ut en sadelprovare på plats som kan hjälpa dig.

Japp det är jag det:D
Yes det har vi och det är 3el 4 olika järn till den?
Vi kan ju höras!

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
547
Senast: warg
·
Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
321
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 290
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
980
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka