leveransrapport + amningsfundering..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: leveransrapport + amningsfundering..

Grattis!! Vilken sötnos! :love:
Skönt att allt fungerade bra den här gången!

Ang ammning/flaskmatning så finns det en "napp" till nappflaskan som är väldigt lik bröstet, Nam är det som har den och är supermjuk och massa små hål. Finns att köpa på närmsta ICA eller likn förhoppningsvis...
Och som sagt det finns riskt att ungarna blir bekvämma av sig och väljer hellre flaskan. Elin fick ersättning från tre-fyra veckors ålder och vägrade sedan bröstet vid fem månader... Men försök att pumpa ur mer när grabben precis har ätit klart så ska man kunna öka produktionen, sa de till mig ialla fall... Men jag hade aldrig så det blev något att frysa utan enbart att "spä" ut ersättningen med till nästa måltid...

Lycka till och se till att hinna med att njuta oxå! :love:
 
Sv: leveransrapport + amningsfundering..

Tack för alla gratulationer! :)
Och för alla tips!

Vad gäller smärtan så är det just när han tar tag ordentligt och börjar suga som det gör så förb****t ont. Och den smärtan känner jag ju igen från när jag har pumpat också. Skillnaden där är ju bara att pumpen kan man ställa in så att den suger "mjukare" i början, tills smärtan ger med sig... :p Bäbis har ju tyvärr inga inställningsmöjligheter. :smirk: Han HAR verkligen en riktigt bra sugteknik. Den är kollad av erfarna tanter på BB och dem litar jag på. Och, som någon nämnde, man ser på bröstvårtan efteråt också att det varit rätt. Och nej, inga sår än så länge - men det kommer väl antar jag.. :crazy: (KAN man slippa sånt?)

Så här har jag väl tänkt mig själv, angående amning/flaskmatning: Amma helt de första veckorna, för att befästa tekniken ordentligt för både mig och bäbis. Sen kanske börja med flaska - jag har ju en massa dinappar redan efter de två första (silikonnappar åldras ju inte, påstås det), de är anatomiska och har fungerat jätebra till de andra barnen i alla fall. Det jag funderat på var just det där med tuttförvirring, som någon nämnde. Nån som bättre kan förklara det för mig, vad det innebär och om det går att förebygga?
När det gäller pumpning och mjölkmängd och sånt... Jag har för avsikt att pumpa ur och tömma brösten när bäbis har ätit färdigt. Vet ju av erfarenhet sen tidigare att jag har ungefär dubbelt så mycket som det går åt vid varje måltid - det var ju lätt att se när man flaskmatade... (jag frös in nästan 1 liter om dagen :eek: när tillgången var som bäst). Och tömmer jag båda brösten vid varje amningstillfälle så anpassas ju produktionen efter det. DET ser jag ingen nackdel med.

När det gäller minskning av tillgången som skett de tidigare gångerna så har jag faktiskt väldigt svårt att se att pumpning eller amning gör så stor skillnad. Jag HAR verkligen gjort allt jag kunnat för att hålla tillgången uppe, intensivpumpat även nattetid (dvs gått upp och pumpat oftare än barnet vaknat och velat äta), med både tätare intervall och längre stunder. Druckit "amningste" som säjs stimulera produktionen (trots att jag verkligen HATAR te... :smirk: ) Osv. Allt för att efterlikna verklig amning. Men jag tror faktiskt att det FINNS tjejer som helt enkelt inte har de långa laktationsperioderna som man kanske vill ha. Och eftersom min mamma haft precis likadant med både mig och min bror så känner jag mig inte så förvånad. Så DÄRFÖR lägger jag gärna ner lite mer möda nu och fyller på frysen, för att vara förberedd på att kunna förlänga bröstmjölksperioden. För jag tänker verkligen inte utgå ifrån att bara för att jag lyckas amma den här gången så kommer mjölkmängden låta bli att minska.

I övrigt är han ett mycket beskedligt barn, som gärna sover både mycket och länge.. Jag menar, hur många nyblivna mammor får 5-6 timmars ostörd sömn redan tredje natten? :angel: (och likaså både första och andra natten) På BB var de nästan oroliga att han sover för mkt och inte ska hinna äta det han behöver. Så jag har lovat dem att jag matar honom med sked (urpumpad mjölk då) om jag tycker att han får i sig för lite mat... Han fick ett skedmål i går kväll, sen har han bå¨de sovit och ätit väldigt bra. Så jag är inte alls orolig! :) Han ska ju dessutom in och vägas och ta PKU-prov på tisdag så då får jag ju visa dem att vi fixar det här bra! :) (och skulle det visa sig att det strular med amningen så är jag inte alls främmande för att hyra mig en pump och pumpa och flaskmata igen...)
 
Sv: leveransrapport + amningsfundering..

GRATTIS Ameo, och familjen förstås!!!

Det var en rejäl guldklimp du förvarade i magen...

Vad gäller amningen så tror jag också att det är individuellt plus att man nog iallafall måste anpassa sig till vad som fungerar bäst till den lille. Så din taktik låter helt ok tycker jag. Jag ammade båda mina i tio månader (helt i sex månader) innan DE beslutade sig för att det var dags att sluta.
Vad gäller silikonnapparna så tycker nog jag att du ska köpa en ny omgång till Lillebror, även om de nu inte skulle åldras så så kan ju systrarna ha bitit små hål i napparna som inte syns.

/Adrian
 
Sv: leveransrapport + amningsfundering..

Grattis! Vilken godbit! :love: Han ser ut som en Gustav tycker jag. Vad skont att allt gick bra! Och amningen, jadu, det dar med ooont kan man fa dras med tyvarr. Sa var det for mig iaf. Vissa har val kanske bara superkansliga brostvartor helt enkelt. BVC skoterskan som kom pa hembesok gav mig radet att lagga vitkalsblad i bh:n mellan amningarna och det hjalpte faktiskt hur konstigt det an later!Jag ammade 100% i tre veckor och borjade sedan med flaska en eller tva ganger om dygnet. Det gick hur bra som helst, ingen tuttforvirring alls och hon fortsatte amma tills hon var 9 manader.

Vad sager flickorna om sin lillebror?
 
Sv: leveransrapport + amningsfundering..

Jätte grattis, sa ju att det skulle bli en grabb den här gången ju. ;)
 
Sv: leveransrapport + amningsfundering..

Grattis till "lille bebben"
jag är också snittad tre ggr, med två jätte bebisar och trean liten o söt
//millus
 
Sv: leveransrapport + amningsfundering..

Prova amningsnapp för att minska slitaget ibland, det gör jag nu. Man måste ju inte ha den hela tiden om man är rädd att bröstet inte töms (det har jag dock aldrig haft problem med). Sedan är det väldigt lindrande att sätta på jellonet på bröstvårtorna. Finns påapotek, blev rekommenderad det på BB. Barnläkaren tyckte att jag skulle äta Alvedon el liknande som inte påverkar barnet enligt henne. Kanske bättre än att ha jävulskt ont i alla fall. Jag har tagit några tabletter.
Min son suger också väldigt hårt och det blir bättre efter ca en vecka, då har bröstvårtorna hunnit härdas.
 
Sv: leveransrapport + amningsfundering..

ameo skrev:
När det gäller minskning av tillgången som skett de tidigare gångerna så har jag faktiskt väldigt svårt att se att pumpning eller amning gör så stor skillnad.
Det gör en enorm skillnad.
Det finns ingen pump i världen som är lika effektiv som en välsugande 2-månaders bebis.

Jag brukade pumpa först, när det rann lätt, och sedan låta barnet äta efteråt.
Det är märkligt hur väldigt tomt bröstet kan bli då.
 
Sv: leveransrapport + amningsfundering..

Sällar mig till alla gratulanter. Ett jättegrattis till killen.
 
Sv: leveransrapport + amningsfundering..

Först och främst GRATTIS !

Vad härligt att han är ute - och hade jag fått ge en gissning hade jag gissat på pojke denna gång !

Jag har ju ammat och flaskat alla mina tre barn. Tvillingarna från första stund och min stora pojke från 2 månaders ålder. Mina barn har aldrig haft problem att både ammas och få flaska. (De har även varit nappomaner!). Jag gjorde så att jag ammade först och sen fick de äta sig ännu mättare med flaska med ersättning. Min mjölkproduktion och mjölkkvalite räckte inte för två (första gången) och grabben var såpass stor att han behövde lite extra. Antaligen hade jag väl kunnat amma livet ur mig för att få mjölken att räcka, men det fungerade såpass bra som det var så det var inte nödvändigt.
 
Sv: leveransrapport + amningsfundering..

Grattis Ameo!!! :banana:

En sån fiin "liten" pojke! :love:

Jag har både ammat och "flaskat" båda mina barn och det har funkat jättebra. Introducerade flaskan vid 1 månads ålder och när de åt flaska fick de ligga själva, på så vis var ammningen fortfarande attraktiv pga. av närheten de fick då.
 
Sv: leveransrapport + amningsfundering..

Nej men gud så underbart söt :love:
Nu blev jag avis :crazy: :)

Alla mina lyckoönskningar till er!
Många kramar till er alla :)
 
Sv: leveransrapport + amningsfundering..

vilken vacker liten buke-bebis :love: :love: :love:

Grattis ameo :D
 
Sv: leveransrapport + amningsfundering..

Grattis!

Jag slapp mina såriga brösvårtor när jag lärde mig att det var "tomsugandet" jag inte tålde. Direkt de börjar äta finns det ju alltid lite "framme" i bröstet, men sedan kan det ju gå en liten stund innan det rinner till ordentligt, så jag fick helt enkelt springa in på toa och handmjölka igång innan bebisen fick komma åt. Sedan kan det ju göra gruvligt ont när det rinner till också, oavsett det är någon som äter eller inte, speciellt från början...

Skillnaden mellan pump och amning är oxytocinet. Du får se till att gosa in dig och bebben ordentligt när du ammar, så att "myshormonet" får göra sitt jobb, utan det - sämre mjölkproduktion. Och vila! Lycka till!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp