Leverproblem!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare cetonia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 327
C

cetonia

Hejsan!

Min ena häst [20-årig ponny, korsn. russ-fjording]har varit dålig ett par veckor nu. Började med att hon var hängig, stod mest i vindskyddet och hängde. Ett par dar senare upptäckte jag en knöl vid armbågen som varade. Hon hade även feber. Vet. var ute å ordinerade sulfa [hippotrim]. Men febern blev inte just bättre, utan det fortsatte att gå upp å ner. [Som lägst nu de här två veckorna har tempen varit nere på 38.1 och som högst 40.5] Det är lång tid med så hög feber ju! :cry:
Knölen minskade dock i takt med att varet kom ut även om den ännu inte försvunnit.
Detta är en ponny som i vanliga fall ÄTER ALLT! Inte ett strå får ligga kvar! Å hö totalratar hon nu å plockar endst lite i kraft å luzernblandningen. :confused: Men hon dricker iallafall..
Vet. nya teori var nu att det var fästingorsakat, erlischias.
Så han sprutade henne mot det, men febern kvarstod. Han bytte preparat.. och febern kvarstod. :confused: Då beslutade han att sluta spruta henne fram tills vi fått svaren på blodproven. Så i två dagar nu har hon bara fått magnecyl.

Idag kom provsvaren.. leverproblem!
* Alkalisk fosfatat 26,3 [Normalt upp till 7.4]
* Gamma GT 1.4 [Normalt upp till 0.9]
Plus att hon har nedsatt mängd vita blodkroppar.

Kan tillägga oxå att hon inte riktigt fällt sin vinterpäls heller.. vilket ju oxå kan tyda på att hon 'haft nåt i kroppen ett tag'..

SUPERTACKSAM FÖR ALLA TANKAR & IDEER OM VAD DETTA KAN VARA Å BERO PÅ!!

Sv: Leverproblem!!

Har du kollat axels tråd om mugg eller allergi? Där nämns lite om leverproblem.

Japp! Det såg jag precis att du hade sett den ja.... :)

sara

Senast ändrad:

Fick den inte Finadyne?

38 grader är inom ramen för normaltemp.

Vad gjordes med såret?
Inga andra symptom?

Vet inte vad det kan vara, men jag vill trösta dig med att när djur är sjuka så slutar de att äta (även människor tappar aptiten). Detta är naturligt. Anledningen är att all energi som djuret har kvar går åt till att läka sjukdomen. Att smälta och ta hand om mat kräver energi. Sjukdomen är alltså högprioritet. Om hon gått o burit på sjukdomen under en längre tid, kan hon "själv" satt igång sjukdomsprocessen och på köpet blivit jätte sjuk.

Jätte bra att hon dricker vatten, speciellt vid febern. Hoppas ni får ordning på er lilla dam.

Kram, kram

Jag skulle fortfarande vilja veta om det ar vanlig magnecyl du givit din hast !

Hej fran hambo

Jepp! Det är vanlig hederlig människomagnecyl hon får! Köpt på apoteket! Brus, så jag löser dom i lite vatten och ger med spruta!

Hej Axel!
Nä, hon fick inte finadyne.
Minns inte nu vad de två olika preparaten hette som skulle hjälpa mot erlichias..

Vi såg till att klämma ut så mycket var som möjligt ur såret och tvättade med jodopax..
Å nä, inga andra symtom än de jag nämnt..

Och jo, jag vet att 38.1 inte direkt räknas som feber [fast hennes normaltemp-morgon ligger på 37.3] men det var som sagt det lägsta vi mätt upp, oftast har den ju varit betydligt högre..

Jo jag vet! Det är bara så sorgligt att se henne så här..!
Tack för din omtanke!

De flesta såren behandlas bäst genom att skrubba med oparfymerad tvål o vatten, sen gärna ett alsolspitförband som drar ut bakterier o torkar upp såret.
kleta helst inte på salva av ngt slag, utan spraya på sårplast som inte bränns av solen.

Ingen som känner igen detta??
Ingen som har haft liknande värden vad gäller Gamma GT och Alkalisk fosfatat??
:confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka