Lifta i Sverige

Jag läser av situationen... men känner jag mig trygg med den som liftar tar jag gärna upp liftare. Om något hänt med en bil längs vägen stannar jag givetvis och frågar om jag kan hjälpa till, speciellt på vintern och när jag kör i Norrland.

Aldrig att jag skulle göra det söderöver dock, speciellt längs västkusten... för många vägpirater.

En gång plockade jag upp en tjej vid lokala busshållplatsen... jag såg hur hon precis missade bussen (en buss som gymnasieeleverna ofta åker) och det spöregnade. Jag sa åt henne att jag förstod om hon var tveksam att åka med någon okänd men berättade vem jag var och var jag bor och då visste hon vem jag var (eller iaf vem pappa var :D) så då tordes hon åka med. Hon blev väldigt glad när jag skjutsade henne till hennes skola och inte bara in till centrum. Jag har skjutsat granntjejen några gånger också, hon var lite tidsoptimist under gymnasietiden :rofl:
 
Som ung liftade jag en del och blev även erbjuden lift av folk i byn där jag bodde då.

Minns ibland när jag väntade på bussen så kunde någon bil stanna och fråga om man ville åka med istället.

Nuförtiden sker väl samåkning nästan bara genom Facebook?
 
Några gånger har jag plockat upp liftare. En av dem hade gjort en väska av en bensindunk, smart drag för att få folk att stanna.
 
Har aldrig liftat själv men har mga gånger plockat upp liftare, både kvinnor och män, ensamma eller flera. En gång var det en tysk kille som uttryckte att han blev lite förvånad att jag plockade upp honom men att han uppskattade det mkt. Men jag gör det inte om jag har dottern med i bilen.
 
Inte liftare men... En morgon när jag skulle till jobbet såg jag en ensam kille promenera förbi ute på vägen. Hoppar i bilen och frågar vart han ska? Visarsig att han tagit fel buss på väg till svenskaundervisningen på folkhögskolan. Bad honom hoppa in och skjutsade honom. Annars skulle ha ha haft närmare en mils promenad eftersom den bussen han tog gick åt fel håll Blev lite sen till jobbet:)
 
Jag har skjutsas okända vid ett tillfälle.
Jag var påväg hem efter att ha jobbat när det knackar på rutan när jag är på parkeringen. Är 3 personer som varit på samma ställe på evenemang, som undra om vilket håll jag skulle åka.
Vi skulle åt samma håll i princip, så det skulle inte bli någon jättestor omväg för min del så dom fick åka med.

Vet inte riktigt hur det gick till. Jag måste ha varit på väldigt bra humör och haft en bra känsla för normalt brukar jag tom försöka undvika grannarna i trapphuset. :angel:

Gick bra den gången. Men tror inte jag skulle göra om det igen. Spec inte när jag åker själv.

Sen har jag vid ett tillfälle "liftat" med en taxi. Hade det inte varit en taxi hade jag nog inte åkt med.
Kom från tåget och hade lite packning. Orkade dock inte vänta på bussen som inte skulle gå förrens om 1 timme, då jag precis missat den som gick pga försening.

Så jag började min vandring hemåt.
Antar att han tyckte synd om mig som gick där på kvällningen. I mörker och det var kallt och det började snöa när jag gick.
 
För några år sen åkte jag motorvägen mellan Knivsta och Märsta en sen, mörk kväll, och såg någon som gick längs vägkanten. "Där kan han ju inte gå, han kan ju bli påkörd" tyckte jag och stannade. Det var en kille som inte kunde vare sig svenska eller engelska mer än några ord, men han fick fram att han bodde på en flyktingförläggning i Sollentuna eller nåt. Jag tyckte att jag inte tänkte skjutsa honom hela vägen, men han fick åka med till Märsta station och kunde ta pendeln därifrån. Jag är nog principiellt rätt snäll med att ta upp folk i den mån jag ser några, men det är sällan.

När jag var ung (gymnasieålder och strax efter) liftade jag några gånger, ensam, och det gick bra. Mest "mot alla regler" var nog när jag under en tågluff var mitt ute på landet utanför Köln, hade besökt ett ställe jag var nyfiken på (sidospår: Eberhard Trumlers anläggning, för den som vet vem det var) och skulle ta mig tillbaks till bebodda trakter. Jag (ensam ung tjej i ett land där jag inte kunde språket) fick skjuts med en ensam man, som la min ryggsäck (uppenbarligen innehållande dela min packning just då) i bagageutrymmet. Men han var trevlig, och skjutsade mig till en tågstation så jag kunde åka vidare. I set stora hela tror jag gott om världen.
 
Jag har ungefär noll självbevarelsedrift när det gäller andra människor så jag plockat absolut upp folk om jag har möjlighet. Men jag ser kanske en om året och har sällan plats då bilen är tvåsitsig.

Jag har liftat som tonåring. Det var lite spännande och kul. Och fram kom vi.
 
Jag tror också att det var lättare att lifta förr för att vägarna gick genom städerna, och man fick stanna på dem. Nu är det bara motorväg och påfarter, svårt att hitta bra ställen att stå på. (Om man nu inte är så fräck att man frågar folk på mackar och så, men det vågade jag aldrig göra.)
 
Jag liftade runt i Europa 2009, och plockar upp några liftare per sommar. Vi har rätt mycket turister och jag bor nära E4. Jag blir lika glad som dom varje gång jag får skjutsa en liftare en liten bit :). Oftast tar jag med dom till bensinmacken i min by, för det är bättre liftarläge från den macken än påfarterna från stan.

Man ser rätt tydligt vem som är "äkta liftare man kan lita på" eller inte, tycker jag iaf :).
 

Liknande trådar

Äldre Nu startar jag en väldigt känsligt ämne men jag har på sistone blivit väldigt involverad i detta på alla håll och kanter och känner att...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
16 829
Senast: Bison
·
P
Övr. Barn Skriver det här under anonynt nick, det kommer vara ganska lätt för er som brukar läsa här att lista ut vem jag är, men det känns...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 066
Senast: Thomasine
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 636
Senast: Elina8
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
3 997
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp