Ligamentskada mellanband & ambulerande stötvåg.

Bukefalos 30 år!

Klistar in en länk till en GAMMAL tråd om skador på knäligament till mig själv 😇

Tråd 'Ligamentskada' https://www.bukefalos.se/threads/ligamentskada.1285430/

Tycker ändå det finns lite hopp i den tråden vilket behövds idag.
Hade så många tvivel idag. Inte vet jag varför, men kanske mest för att jag är sliten efter 6 dagars morgonjobb där jag gått upp runt 4.30.

Han är så snäl och skötsam min älskade E.
Trots vecka efter vecka i sjukhage.

Det är bara vänta, och hoppas det ser bättre ut mot slutet av sommaren.

Han fick i fredags sin sista stötvågsbehandling.

Jag kontaktade Mälarkliniken som rekommenderade uppföljande UL 2-3v efter sista behandling.
Såklart mitt i semestertider och ordinarie hemmaveterinär har såklart semester från nästa vecka och 4v till 🙈.
Vete sjutton hur man ska få ihop det, de skulle bolla med henne och fundera på om någon annan kunde göra det ifrån de bilder som finns och sen återkomma.
Även om det såklart kan vänta rent teoretiskt hade det ju varit skönt att få veta om det ens visar tendens till läkning.

Känns så krångligt allting just nu 🙈.

Har idag pratat med henmaveterinären på telefon. Och en kollega till henne kommer 1/7 och gör ett UL och jämför med det tidigare.
Jag får höra lite med henne beroende på hur UL ser ut om man ska göra en rörelsekontroll rakt ut och jämföra med tidigare värden i AI programmet Sleip då eller ej för att se om hältan förändrats.
Ohalt lär han inte vara till dess, det är jag rätt säker på. Är nog mer frågan om det är nån förbättring 🙈.
Jag försöker att inte analysera rörelsemönster utan kämpa på med promenaderna men så mycket som att jag skulle bli väldigt förvånad om han inte är tydligt halt fortfarande om jag springer en vända.

I skritt har ju hältan aldrig varit så tydlig utan man det har sett stelt ut och jag ser det mer på hur benet används i vändningar, hur mycket han vilar osv. Men det tycks variera en del, och efter all denna sjukhage är hanbju antagligen stel överallt dessutom.

Så egentligen har jag ingen aning om huruvida det skett nån förbättring, så det ska bli skönt med någon slags utvärdering. Inte kul om det inte syns någon förbättring alls bara...

Så då var Eikars första uppföljning med UL avklarad.
Tyvärr så var hältan ungefär samma, och veterinärens första bedömning att ligamentets reva ser ungefär likadan ut.
Det såg inte speciellt inflammerat ut, vilket jag inte minns om det gjorde innan.

Hon skulle åka tillbaka till kliniken och studera tidigare bilder noggrannare och även ta reda på om det är idé att köra mer störvåg eller om man ska låta det vara nu.
Hon skulle ringa mig senare idag.

Hon sade i alla fall att det inte finns någon anledning att inte ge det sommaren och fortsätta som vi gjort.
Om vi kontrollerar status om 8v igen vet vi mer om var vi står.

Jag vet inte riktigt om jag ska vara ledsen för det inte verkar ha gått framåt, eller glad att det inte är dags att ge upp ännu.
De här skador tar ju TID. Men det känns så ledsamt att hältan är 2-gradig fortfarande.
Det gör i alla fall ont att se hur han nu börjar tappa i sin muskulatur som faltiskt hat hållit sig skaplig rätt länge.

Så då var Eikars första uppföljning med UL avklarad.
Tyvärr så var hältan ungefär samma, och veterinärens första bedömning att ligamentets reva ser ungefär likadan ut.
Det såg inte speciellt inflammerat ut, vilket jag inte minns om det gjorde innan.

Hon skulle åka tillbaka till kliniken och studera tidigare bilder noggrannare och även ta reda på om det är idé att köra mer störvåg eller om man ska låta det vara nu.
Hon skulle ringa mig senare idag.

Hon sade i alla fall att det inte finns någon anledning att inte ge det sommaren och fortsätta som vi gjort.
Om vi kontrollerar status om 8v igen vet vi mer om var vi står.

Jag vet inte riktigt om jag ska vara ledsen för det inte verkar ha gått framåt, eller glad att det inte är dags att ge upp ännu.
De här skador tar ju TID. Men det känns så ledsamt att hältan är 2-gradig fortfarande.
Det gör i alla fall ont att se hur han nu börjar tappa i sin muskulatur som faltiskt hat hållit sig skaplig rätt länge.
Fina fina Eikar ❤️
Hur tar han vilan?

Fina fina Eikar ❤️
Hur tar han vilan?
Ganska bra. Snäll och lugn för det mesta. Gör något försök tiöö busryck ibland.

Lite trött på promenader, vill gärna beta istället.
Kan få för sig att nypas lätt i huden när man går med honom för att säga att han är less och han borde få godis 🙈.

Men för att ha stått i sjukhage så lång tid är han fantastisk.
Jag gör allt jag orkar för att berika hans liv. Börjar bli hygglig på att slå gräs med lie nu. Han får i alla fall lite mer då än det lilla jag orkar handbeta honom.

Måste nog bara vräka ur mig lite...

8v känns oerhört långt att gå ovetansdrs.
Återkopplingen med veterinären gav inget nytt men ULet har fortfarande svårt att ladda in de gamla bilderna så hon har inte kunnat jämföra dem "bredvid varann" men alla noteringar som beskrover skadan tyder på att den är precis lika dan.
Problemet med ULet verkar vara någon bugg som hänt även andra men tillverkaren lyckats lösa. Men det är semestertider..

I huvdet river tvivlet.
Varför syns ingen läkning alls?
Kan det ens läka ut?
Eller vore det egentligen bättre för honom att ge upp nu?
Samtidigt kommer jag väl alltid undra om jag gjorde rätt om jag inte ger det den chansen eftersom ligament kan ta mycket tid.

Tycker däremot inte alls om att han är uppskattningsvis lika halt (samma grad åtminstone, men visst vi analyserade inte med Sleip sist. ULet var ju det viktiga...

Återkopplingen med veterinären gav inget nytt men ULet har fortfarande svårt att ladda in de gamla bilderna så hon har inte kunnat jämföra dem "bredvid varann" men alla noteringar som beskrover skadan tyder på att den är precis lika dan.
Problemet med ULet verkar vara någon bugg som hänt även andra men tillverkaren lyckats lösa. Men det är semestertider..

I huvdet river tvivlet.
Kan det ens läka ut?
Samtidigt kommer jag väl alltid undra om jag gjorde rätt om jag inte ger det den chansen eftersom ligament kan ta mycket tid.

Tycker däremot inte alls om att han är uppskattningsvis lika halt (samma grad åtminstone, men visst vi analyserade inte med Sleip sist. ULet var ju det viktiga...
Känner med dig!
Står i liknande läge och man vill göra allt man kan för att de ska få en chans men man vet inte om det kommer vara värt det i slutändan.
Ligament tar tid och många gånger är det säkert så att många skador hade läkt om de fick tillräckligt med tid.
Men samtidigt lider man ju med hästarna när de inte får leva normalt.

Jag tror ibland vi lider mer än hästarna. Vi vet att det kanske aldrig blir bra men de gör ju inte dom alls på samma sätt❤️

Känner med dig!
Står i liknande läge och man vill göra allt man kan för att de ska få en chans men man vet inte om det kommer vara värt det i slutändan.
Ligament tar tid och många gånger är det säkert så att många skador hade läkt om de fick tillräckligt med tid.
Men samtidigt lider man ju med hästarna när de inte får leva normalt.

Jag tror ibland vi lider mer än hästarna. Vi vet att det kanske aldrig blir bra men de gör ju inte dom alls på samma sätt❤️
Tack!
Vad trist att du är i liknande sits.

Det som oroar mig är att det inte tycks synas någon bättring på varken hälta eller utseendet på UL.
Borde inte hältan mildras åtminstone, hur länge är rimligt att vänta på mågon sprts förbättring...
Det skär i mig när jag ser hur han knoxar till när man vänder trots att jag försöker att vända så stort det går i de situationer han behöver vändas.

Insåg just att första behandlande hemmaveterinär är tillbaka antingen nästa vecka eller veckan efter. Kanske ska jag försöka ordna en telefontid med henne så fort hon är tillbaka och få hennes syn på det hela.
Hon känns erfaren, pragmatisk och ärlig.

Ligger nog en del i det du säger att vi lider mer på ett sätt. Jag grubblar mig (och delar av min omgivning) galen just nu och är liksom uppslukad. Och inte kommer jag fram till något heller..

Tack!
Vad trist att du är i liknande sits.

Det som oroar mig är att det inte tycks synas någon bättring på varken hälta eller utseendet på UL.
Borde inte hältan mildras åtminstone, hur länge är rimligt att vänta på mågon sprts förbättring...
Det skär i mig när jag ser hur han knoxar till när man vänder trots att jag försöker att vända så stort det går i de situationer han behöver vändas.

Insåg just att första behandlande hemmaveterinär är tillbaka antingen nästa vecka eller veckan efter. Kanske ska jag försöka ordna en telefontid med henne så fort hon är tillbaka och få hennes syn på det hela.
Hon känns erfaren, pragmatisk och ärlig.

Ligger nog en del i det du säger att vi lider mer på ett sätt. Jag grubblar mig (och delar av min omgivning) galen just nu och är liksom uppslukad. Och inte kommer jag fram till något heller..
En god vän till mig sa att det mesta blir bra om man har ork att vänta!

Men det kostar att vänta. Både energi och pengar.

Jag tycker det kan ge mycket att prata med.en vara veterinär och få en ram att hålla sig till. Min vet har sagt att ju längre hästen är halt desto sämre är prognosen och det är ju rätt logiskt. Men att det kan ta en 3-4 månader art se skillnad på en ligamentskada är nog inte helt orimligt ändå!
Jag spånar hela tiden och ibland får jag en idé där det kan lösa sig och blir glad och sen kommer jag på allt som gör den idén orimlig och då tappat man allt igen...
Jag har haft häst nästan hela livet men aldrig har det varit så tufft som nu när det är så hopplöst åt alla håll.
Min häst hade en lång tid på boxvila och sjukhage men går nu i vanlig gräshage med kompis och det är ändå skönt. Tiden på box var jobbig men hästen tog det bra ändå. Var nog värre för mig.

I huvdet river tvivlet.
Kan det ens läka ut?

Hur många grader halt är han?

En av de första jag jobbat med liknande skador syntes ingen klinisk förbättring på skadorna under många månader(vid ultraljud). Däremot blev den mindre halt till en viss nivå. Och när den sedan tränades för hand med sjukgymnastiskt tänk(givetvis med vets ok att träna) blev den ohalt.
Den blev helt bra och levde många år som ”vanlig” ridhäst sen. Men vi lade nog 1 år på rehab totalt.
Vet gav rätt dyster prognos från start.
Så visst kan det gå vägen trots att det inte syns förbättring än. Håller tummarna!

Hur många grader halt är han?

En av de första jag jobbat med liknande skador syntes ingen klinisk förbättring på skadorna under många månader(vid ultraljud). Däremot blev den mindre halt till en viss nivå. Och när den sedan tränades för hand med sjukgymnastiskt tänk(givetvis med vets ok att träna) blev den ohalt.
Den blev helt bra och levde många år som ”vanlig” ridhäst sen. Men vi lade nog 1 år på rehab totalt.
Vet gav rätt dyster prognos från start.
Så visst kan det gå vägen trots att det inte syns förbättring än. Håller tummarna!
2 grader.
Någon av veterinärerna skrev 2-2,5
Syns inte tydlig hälta i skritt mer än just i vändningarna.

Kan inte släppa frågan om när det är dags att ge upp hoppet.

Jag är helt dränerad och det ju ingen ung häst vi pratar om att eventuellt rehabilitera.
Han har ju dessutom tappat så mycnet i resten av kroppen så frågan är ju hur skör den är.

Vad kommer krävas?
Hur lätt kommer det gå upp om det faktiskt läker så att han äntligen kan släppas i hage?
Kommer han ens kunna ha ett vanligt pensionärsliv inom överskådlig framtid?
Ärligt talat, sjukhage och promenader hela hösten och vintern känns inte riktigt okej, och för mig känns det nu som vi ändå hamnar antingen där eller med konstaterandet att det aldrig blir bättre.

Hältan började alltså i mars men skadan hittades inte direkt så först var det allmänbehandling så att säga.
Men med sjukhage från April så kan jag tycka att det borde läkt något även om riktad behandling sattes in först i maj.

Jag VET, bolla med veterinären. Men hon är inte tillgänglig förrän tidgast nästa vecka så jag behövde skriva av mig.
Nästa vecka jobbar jag dagtid, och det finns ingen garanti att jag kan svara om jag får en telefontid med veterinären..
Så i värsta fall kan jag inte bolla med henne förrän veckan efter det.

Det har verkligen aldrig känts såhär svårt och tungt med häst.
Jag brukar känna vad som är rätt, men nu har jag ingen aning överhuvudtaget.

Och ovanpå det har jag ju bara två hästar i stallet så tillfälligt sällskap till den andra behöver ju också ordnas om det inte går fort att köpa när det väl är dags att ge upp.

Och det är mindre än ett år sen jag stod i samma sits och då lyckades låna sällskap när jag var tvungen att avliva en häst....

Jag avundas inte din situation. Den är fan hemsk.

Med min stora har jag sagt att allt som kräver längre (över en månad kanske) boxvila inte är ok.
Det är ok att inte orka. Det är ok att försöka.

Jag avundas inte din situation. Den är fan hemsk.

Med min stora har jag sagt att allt som kräver längre (över en månad kanske) boxvila inte är ok.
Det är ok att inte orka. Det är ok att försöka.
Hemsk var ordet. Dessutom blir man ju väldigt bunden hem med fodringar, promenader och allt annat. Så jag lyckas inte pausa från tsnkarna heller.

Det svåra är ju att han till synes tar vilan i sjukhage okej. Box är bara på natten i alla fall oct lite speciell box som medger mycket interaktion med kompisen...
Men jag ser ju också att han tappar och fotfarande har ont. Idag går han tom några timmar i en ganska stor sjukhage och äter gräs.(Har ju betat och liat så jag är inte så rädd för gräset i sig även om det blir mer idag).

Bifogade filer

• 20250718_105429.webp
    20250718_105429.webp
    285,6 KB · Visningar: 59
Kan inte släppa frågan om när det är dags att ge upp hoppet.

Jag är helt dränerad och det ju ingen ung häst vi pratar om att eventuellt rehabilitera.
Han har ju dessutom tappat så mycnet i resten av kroppen så frågan är ju hur skör den är.

Vad kommer krävas?
Hur lätt kommer det gå upp om det faktiskt läker så att han äntligen kan släppas i hage?
Kommer han ens kunna ha ett vanligt pensionärsliv inom överskådlig framtid?
Ärligt talat, sjukhage och promenader hela hösten och vintern känns inte riktigt okej, och för mig känns det nu som vi ändå hamnar antingen där eller med konstaterandet att det aldrig blir bättre.

Hältan började alltså i mars men skadan hittades inte direkt så först var det allmänbehandling så att säga.
Men med sjukhage från April så kan jag tycka att det borde läkt något även om riktad behandling sattes in först i maj.

Jag VET, bolla med veterinären. Men hon är inte tillgänglig förrän tidgast nästa vecka så jag behövde skriva av mig.
Nästa vecka jobbar jag dagtid, och det finns ingen garanti att jag kan svara om jag får en telefontid med veterinären..
Så i värsta fall kan jag inte bolla med henne förrän veckan efter det.

Det har verkligen aldrig känts såhär svårt och tungt med häst.
Jag brukar känna vad som är rätt, men nu har jag ingen aning överhuvudtaget.

Och ovanpå det har jag ju bara två hästar i stallet så tillfälligt sällskap till den andra behöver ju också ordnas om det inte går fort att köpa när det väl är dags att ge upp.

Och det är mindre än ett år sen jag stod i samma sits och då lyckades låna sällskap när jag var tvungen att avliva en häst....
Så tufft😪
Du får ha tydliga frågor att ställa till vet när du får möjligheten. Och vara tydlig med att du är bredd att ge upp om inte prognosen är tillräcklig bra. Tror ibland veterinären anpassar svar utifrån hur man frågar. Tror dom att man vill rädda hästen till alla pris kommer det låta mer positivt än det kanske gjort annars.

Lite sent in på bollen och jag förstår om du vill ge upp.
Min fick en skada på patellans laterala ligament, utsidan alltså, med avsprängda benbitar där det fäster in på tibia. Initialt dålig prognos enligt vet. Då ung häst, 6-7år och ingen brådska åkte jag till annan klinik för sec opinion och fick en inte riktigt lika dålig prognos men lång läkning. Min donna kan heller inte gå i sjukhage utan det blev vila i sin vanliga lösdrift i 4 mån med åb mitt i. Sista åb böjer hon inte rent men är ren rakt ut så fick åka hem med info att hon kanske aldrig kommer böja rent men att sätta igång. Hon är 18 idag och har inte visat några problem från det knät sen dess och varit fullt igång med hoppning, terräng mm. Böjde runt om av annan anledning 2 år senare och böjde då rent. Så att det tar tid kan man säga.

Jag sticker ut hakan lite och säger att om du ändå är på väg att ge upp, ge det en chans genom att börja träna igång. Så länge det inte blir värre, fortsätt. Att de står still så länge stjälper ibland mer än hjälper iom de tappar muskler och då ligger all belastning på ligament och ben. Jag har dock full förståelse om du inte vill/orkar och känner att det känns fel. 💛

Jag sticker ut hakan lite och säger att om du ändå är på väg att ge upp, ge det en chans genom att börja träna igång. Så länge det inte blir värre, fortsätt. Att de står still så länge stjälper ibland mer än hjälper iom de tappar muskler och då ligger all belastning på ligament och ben. Jag har dock full förståelse om du inte vill/orkar och känner att det känns fel. 💛
Träna igång en minst 2 grader halt häst (rakt ut) som oftast tydligt visar att vändningar gör ont? Som vilar det bakbenet ofta och mycket.
Känner mig ytterst tveksam till det.

Vi promenerar 2*20min om dagen och i alla fall det gör inte någon synlig skillnad.

Senast ändrad:
@Kirre Lägger till att det inte ens känns rätt mot honom med vanlig hage som jag upplever det nu.
Även om den tanken funnits. Men jag får väl bolla det med vet, mot bakgrund av att jag är så gott som redo att ge upp helt.

Edit: Skadan har alltså redan funnits i ca 4 månader..
Men jag uppskattar din synvinkel. Den hjälper mig att fundera vidare.

Liknande trådar

• Ligamentskada

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka