Ligamentskada mellanband & ambulerande stötvåg.

Bukefalos 30 år!

Jodå, jag har skrivit.
Han är 22, så det är ju inte direkt någon fördel läknings- och rehabmässigt.
Han såg ut att ha flera år till kvar i kroppen innan detta hände :( .

Edit: Det är inte direkt första skadan/sjukdomen. Avlivade en 2022 nov, en 2024 sept. Så sedan 2021 har jag haft otroligt många veterinärbesök och behandlingar som inte gick vägen. Visst var det lite paus emellan som tur är men lagom till allt var på banan igen så...
Lite mentalt sliten och har synat min hästhållning i sömmarna trots att det varit helt olika saker och jag fått bekräftat att det mestadels är otur att det sammanfallit så nära varandra.
Sedan finns det alltid saker man kan göra bättre såklart.
Som tur är har jag unghästen också, hon är ett glädjepiller.
Jag som sett hur dina hästar har det skulle säga att de har det svårslaget bra!
All omsorg de kan tänkas behövas, fina hagar och en uppmärksam matte! ❤️

Sen har du haft mycket otur nu och fått ta bort flera hästar vilket såklart är fruktansvärt tungt! Men det var ju gamla hästar(?) som haft många fina år hos dig!

Jag som sett hur dina hästar har det skulle säga att de har det svårslaget bra!
All omsorg de kan tänkas behövas, fina hagar och en uppmärksam matte! ❤️

Sen har du haft mycket otur nu och fått ta bort flera hästar vilket såklart är fruktansvärt tungt! Men det var ju gamla hästar(?) som haft många fina år hos dig!
Tack! Det värmer, och jag vet ju det innerst inne.
Men när hästarna får flera problem i samma veva så undrar man om man gör något fel. Men ja, det verkar mest ha varit otur och inget jag rimligen kunnat ändra på.

Nja. Shettisen jag tog bort var nu senast 12 år, och innan dess 16årig islänning. Jag tycker allt vi kunde fått mer tid 😇.
Men vi hann med några väldigt fina år i alla fall.

Eikar är väl den som är minst konstigt i och med åldern... Han har ju haft ett otroligt bra liv så om utslussningen inte funkar så är det så.

Tack! Det värmer, och jag vet ju det innerst inne.
Men när hästarna får flera problem i samma veva så undrar man om man gör något fel. Men ja, det verkar mest ha varit otur och inget jag rimligen kunnat ändra på.

Nja. Shettisen jag tog bort var nu senast 12 år, och innan dess 16årig islänning. Jag tycker allt vi kunde fått mer tid 😇.
Men vi hann med några väldigt fina år i alla fall.

Eikar är väl den som är minst konstigt i och med åldern... Han har ju haft ett otroligt bra liv så om utslussningen inte funkar så är det så.
Tror alltid man undrar vad man kunde gjort annorlunda. Hedwig som är 23 och som jag haft i 20 år har varit frisk större delen av sitt liv. Men jag tänker ändå att om jag ridit mindre, kollat mer noga etc så hade kanske hennes knä inte varit utslitet.

Tror alltid man undrar vad man kunde gjort annorlunda. Hedwig som är 23 och som jag haft i 20 år har varit frisk större delen av sitt liv. Men jag tänker ändå att om jag ridit mindre, kollat mer noga etc så hade kanske hennes knä inte varit utslitet.
Samma med Eikar. Haft i 18 år. Varot väldigt frisk.
Fördelen här är att det verkar vara trauma (halkat i hagen eller något) så jag funderar i vart fall inte på om jag kinde ridit bättre.

Tycker inte du ska fundera på om du skulle ridit mindre. Kroppen blir ju starkare av träning också, så annars kanske du skulle fått en traumaskada om hon halkade eller så istället.

Har nu pratat med veterinären som tyckte att jag hade bra idéer.
Slussa ut via hagar som är av storlek att han inte kan få upp farten. En promenad om dagen så länge hagarna är små.
Så får vi se hur det går.
Hon höll ju med om att det menatala är viktigt att han behåller.

Hon tyckte även att rehabövningar skulle vara helt ok med tanke på skadan och jag har nu två namn att kolla med, ett från henne och ett från en bukefalist.
Jag tänker att jag ska ringa och försöka passa in ett besök på det min nästa ledighet om dryga veckan.

Hovis har beställt specialskor, inte helt olika de som visats tidigare i tråden men inte exakt samma. Ska bli spännande att se om rörelsen blir något annorlunda.

Så länge han inte blir tydligt halt i skritt så är det okej med planen ovan.
Och blir han det så sa jag själv att jag är beredd att avliva...
Vi tänker oss en ny koll i mitten/slutet av sept.

När man trodde att man hade en plan, men tydligen är jag inte tillfreds med den heller. Inte har något speciellt ändrats mer än att jag analyserat och vid ett tillfälle blivit ännu mer orolig. För att dagen efter se något som gjorde att jag tyckte att nä, det är inte värre än innan.
Testar väl att skriva av mig lite:

Ber om ursäkt i förväg för gnäll..
Pysslar med ren och skär psykisk tortyr av mig själv.
Orkar egentligen inte mer med oro Eikar och, vill egentligen bara släppa i samma hage som unghästen och leta ny häst. Men vågar inte släppa ihop ifall det skulle göra honom akut sämre så det måste avlivas snabbt. Då har jag ju ingen akutplan för Y.

Med allt jag har i bagaget har jag en (orimlig) oro över hon också ska skadas om jag ställer iväg henne någon annanstans tillfälligt. Och tror det skulle ta hårt att inte ha henne hemma.

Vet inte ens om jag orkar ha kvar Eikar och försöka med rehabövningar osv. Jag vill nog innerst inne avliva för att få slut på detta innan jag kraschar helt.

Omöjlig situation känns det som och jag vet varken ut eller in.

Usch vad jobbigt.
Just att pendla fram och tillbaka mellan att hitta små små hoppfulla tankar och sen få dom sabbade med massa katastroftänk- det känner jag igen så mycket just nu!
Det är ju en extra grej om du har en annan häst som blir ensam om något händer.
Ibland känns det verkligen som att välja mellan pest och kolera❤️

Usch vad jobbigt.
Just att pendla fram och tillbaka mellan att hitta små små hoppfulla tankar och sen få dom sabbade med massa katastroftänk- det känner jag igen så mycket just nu!
Det är ju en extra grej om du har en annan häst som blir ensam om något händer.
Ibland känns det verkligen som att välja mellan pest och kolera❤️
Ja. Jag stod med just den paniken men rätt akut avlvning för 11 mån sen också.
Det löste sig då, trots att plan A jag fick till gick i stöpet. men med den erfarenheten bakom mig så kollar jag med de jag kan tänka mig om en vattentät utifall-plan som kan aktiveras på några timmar i förväg, innan jag vågar ens prova släppa in Eikar till hästen han gick med innan skadan.
Om jag har denna utifallplan kanske jag vågar släppa in E till Y på vinst och förlust och se om jag står ut med det ett tag medan jag letar häst.

• Gilla
Reactions: Ray
Det låter bra med att sätta ihop en akutplan, rehabplan och en tidsplan.

De rehabövningar som jag fått till min häst har gjort stor skillnad och tar max 20 min att göra på stallgången. Fixar dem samtidigt som jag borstar och kratsar hovarna.

Tyvärr har nog min dragit upp sin skada men han är ung och hoppar och studsar en del. Muskulärt och kroppsligt ser han bra ut trots liten sjukhage i månader och han håller humöret uppe, så jag håller tummarna att tid kommer att läka det till slut.

• Hjärta
Reactions: Ray
Det låter bra med att sätta ihop en akutplan, rehabplan och en tidsplan.

De rehabövningar som jag fått till min häst har gjort stor skillnad och tar max 20 min att göra på stallgången. Fixar dem samtidigt som jag borstar och kratsar hovarna.

Tyvärr har nog min dragit upp sin skada men han är ung och hoppar och studsar en del. Muskulärt och kroppsligt ser han bra ut trots liten sjukhage i månader och han håller humöret uppe, så jag håller tummarna att tid kommer att läka det till slut.
Håller tummarna för din häst,låter ju bra om musklingen finns kvar.
Min ser ju muskulärt ganska tråkig ut nu.
Hältan är ju dessutom ganska likartad dag 1.

Ska väl försöka ringa och prata om rehab nästa vecka och se vad hon tror. Jag känner mig däremot skeptisk till eventuell effekt eftersom hältan är så pass konstant och ingen läkning syntes för en månad sen.

Det finns ett par varianter av akutplan för Y. nu som kan aktiveras "på dagen".
Men ingen av dem verkar vara lämplig om det skulle dra ut på tiden in till vintern med att hitta en lämplig häst.
Och jag vill verkligen inte sprimga iväg och köpa något snabbt på grund av det.

Grubblar vidare medan Eikar nog snarare blivit något sämre än bättre. Kan vara lika också, bara att jag ser honom röra sig mer fritt från sidan oftare nu och inte bara promenerar på grusväg..

Och nu ser han tidvis bättre ut. Men även tidvis som sagt kanske sämre.
De går i samma hage och det känns i alla fall bra.
Blir galen på detta.
Jag skulle ju verkligen behöva ha unghästen kvar här hemma för att läka och lösningarna jag har skulle innebära att skicka bort henne på obestämd tid. m
Samtidigt är det viktigt att inte utsätta Eikar för mycket bara för att jag behöver tid att leta häst.
Jag som aldrig brukar ha svårt att ta beslut och hålla fast vid dem 🙈.

Återbesök förra veckan och ligamentskadan ser bättre ut, dock ej helt läkt. Sen tyckte jag han haltade några steg idag och fick direkt ont i magen. Har bestämt mig att bara kisa och inte titta så noga framöver. Vi fortsätter med promenader och rehabövningar.

Det har alltså gått:

skada mindre hage några veckor (misstänkt muskelskada) - ingen synlig bättring
besök 1 diagnos synlig skada på ligamentet (stötvåg)
besök 2 bättre men fortfarande synlig skada på ligament (stötvåg)
besök 3 hästen såg bättre ut i rörelse, men ingen läkning alls på ligamentet (stötvåg)
besök 4 ligamentet såg bättre ut - fortsatt rehab, ingen behandling.

Värt att notera att han fortfarande är synligt halt på böjt spår i trav. Muskulärt ser han nu bättre ut än någonsin, och det måste vara sjukgymnastiken för han har stått i liten sjukhage i månader.

Vi gnetar på och fokuserar på att hålla oss på mattan när vi promenerar, vilket är nog så svårt. Oroar mig för lersäsongen gör jag också.

@Cattis_E nu kanske du har bestämt dig hur/vad du ska göra ❤️

Men för andra framtida läsare, så tror jag inte rehabövningar ska underskattas. Musklerna hjälper till att stabilisera leden och ligamenten. Rehab kan även på människor vara skillnad mellan full funktion och bestående invaliditet.

Imorgon ska han få somna.
Men jag har verkligen gett honom en chans och tyvärr blev det som jag befarade från början.

Sällskap till Ystra har lånats och kommit igår. Samma lilla vita ponny som jag lånade förra året när jag tog bort min shettis.

Som grädde på moset måste jag opereras på tisdag också så maken kommer få dra hela lasset med hästarna några veckor.

Imorgon ska han få somna.
Men jag har verkligen gett honom en chans och tyvärr blev det som jag befarade från början.

Sällskap till Ystra har lånats och kommit igår. Samma lilla vita ponny som jag lånade förra året när jag tog bort min shettis.

Som grädde på moset måste jag opereras på tisdag också så maken kommer få dra hela lasset med hästarna några veckor.
Jag beklagar men tycker efter omständigheterna att det är klokt. Skönt det ordnat sig med kompis så länge. Ta hand om dig! 💙

Nu är han borta.
Jag imponeras av de som jobbar med detta. Prosfsiga medkännande och så effektiva med att lasta och åka.

Hans tidigare medryttare kom för att hålla åt mig.
Första egna hästen jag inte håller faktiskt. Gav honom 2 morötter när vi tog ut honom och skyndade mig sen in.
Han stod och kalasade på mirötter och proteinpellets och märkte ingenting.

Tack älskade vän för de här 18,5 åren.
Du lärde mig så mycket.
Du var underbar i vilken flock jag än satte dig i
Hälsa Mumma och Funi när du möter dem i Trapalanda.

1000018361.webp

Liknande trådar

• Ligamentskada

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka