Ligger sadeln för långt fram?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare minimaliin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 119
  • Visningar Visningar 7 505
Sv: Ligger sadeln för långt fram?

Näe det förstås :smirk: blir mest skritt på långa tyglar nu just iallafall. Eftersom han inte håller för hårdträning så blir det inget sånt, och vi jobbar väldigt lite med formen, tyvärr. Har faktiskt aldrig ridit för en ridlärare med denhär hästen, vilket är hemskt synd! Hoppas att jag ska få tillfälle att göra det så snart som möjligt, så någon annan kan säga till mej vad jag borde jobba på, och HUR jag ska göra det. :)

Njäe, inte är han såå tjock, men definitivt rundare än vad han var för 1 år sedan, då jag fick honom! Det är inte jag som sköter om fodringen, det har jag inte tid med. Det är "full service" i det stall var jag har honom, vilket passar mej utmärkt, MEN jag har ju inte så stor koll på vad han stoppar i sej för nåt. Han borde få ca 1½ liter kraftfoder (prix) på morgon/kväll, och så en massa hö då. :p om det nu är så att han behöver mera protein, vad finns det för alternativ av kosttillskott då?
Muskler har han, på ryggen har dom ju däremot "tryckts ner" nu då, pga denhär sadeln då. :( men i övrigt har han bra kondition, tycker jag. Hmm .. revbenen ser man verkligen inte så tydligt, det är knappt att jag känner dem om jag "klämmer" lite på hans mage! Så det är nog den ojämna vinterpälsen som spelar dig ett spratt, för jag lovar; revbenen syns inte. ;)

Diabolical_Kitten skrev:
Du får skriva och berätta hur det går :)

Jepp, det ska jag! :)
Tuuusen tack till er allihop, som har kommenterat och kommit med råd och tips. Uppskattar er hjälp! :bow:

minimaliin skrev:
Näe det förstås :smirk: blir mest skritt på långa tyglar nu just iallafall. Eftersom han inte håller för hårdträning så blir det inget sånt, och vi jobbar väldigt lite med formen, tyvärr. Har faktiskt aldrig ridit för en ridlärare med denhär hästen, vilket är hemskt synd! Hoppas att jag ska få tillfälle att göra det så snart som möjligt, så någon annan kan säga till mej vad jag borde jobba på, och HUR jag ska göra det. :)
Ja, det är lätt hänt att hästars kropp ändras när de blir promenadhästar och antagligen oundvikligt. Då är det också lätt hänt att en sadel som passade tidigare inte längre gör det. Hur var det, skrev du inte något i tråden om en tjej/dam i stallet som var tränare? Kan du inte ta några ridlektioner för henne?

Njäe, inte är han såå tjock, men definitivt rundare än vad han var för 1 år sedan, då jag fick honom! Det är inte jag som sköter om fodringen, det har jag inte tid med. Det är "full service" i det stall var jag har honom, vilket passar mej utmärkt, MEN jag har ju inte så stor koll på vad han stoppar i sej för nåt. Han borde få ca 1½ liter kraftfoder (prix) på morgon/kväll, och så en massa hö då. :p om det nu är så att han behöver mera protein, vad finns det för alternativ av kosttillskott då?
Förstår att du inte har tid med fodringen, det har inte jag heller, och fullservicestall är himla praktiskt. Dock tycker jag att det är mitt ansvar som hästägare att känna till vad och hur mycket hästen får att äta och att det överensstämmer med hästens behov. Börja inte laborera med kosttillskott utan att du vet vad hästen får idag när det gäller protein, energi osv. Ofta kan man balansera foderstaten med vanligt grov- och kraftfoder utan att behöva använda tillskott. Be någon som är mera insatt i detta att hjälpa dig och/eller lär dig mera själv via böcker, internet osv.

Muskler har han, på ryggen har dom ju däremot "tryckts ner" nu då, pga denhär sadeln då. :( men i övrigt har han bra kondition, tycker jag. Hmm .. revbenen ser man verkligen inte så tydligt, det är knappt att jag känner dem om jag "klämmer" lite på hans mage! Så det är nog den ojämna vinterpälsen som spelar dig ett spratt, för jag lovar; revbenen syns inte. ;)
Bra!:)

Jepp, förra ägaren hade honom i ett travstall i stan, vid travbanan, så då blev det ingen terräng för honom, utan mest ridning på plan, antar jag. Nu är det ju tvärtom då .. ;) har klättrat en hel del, brukar bli en rejäl uppförsbacke 1 gång i veckan, men nu har det inte gått pga lite snö och massa is. Ja, hon som äger stallet var jag har hästen, så är ridlärare och stallansvarig i ett annat stall i närheten. Efter att han fick ansvaret för det stallet så ser man inte alls så mkt av henne längre, och jag tvivlar på att hon har tid att ge mig någon privatlektion längre, tyvärr. Och priset för en privatlektion skulle väl vara så himla mycket dessutom! Över 20€, vilket motsvarar +200kr då. Vad är ett vanligt pris på privatlektion i Sverige? *nyfiken*

Jag tror nog att min häst får i sig tillräckligt med bra kraftfoder, för han är faktiskt riktigt fin i pälsen, vilket vår hovslagare alltid kommenterar. :D de brukar få morötter i perioder också.

OT för utrustning, men priset på privatlektioner varierar beroende på vilken tränare det är. Jag betalar 250 kr/45 min + 25 kr i reseersättning till dressyrtränaren (fd ridskolechef). Den förra dressyrtränaren kostade 300 kr/45 min att rida för, men då fick jag transportera hästen till ridskolan där hon är ridskolechef.

Kan ni inte gå ihop några kompisar och rida för en ridlärare tillsammans? Då blir det ju lite billigare per ekipage och mera lönt för ridläraren att ha lektion också?

mazariin här på buke informerade mig nyss om att en ridlektion i grupp på dethär stallet kostar 22€ .. så en privatlektion blir väl nog runt 30€ då. :crazy:

Bra idé, MEN jag har inga sådana kompisar här precis. Eller en har jag, men jag tror inte det skulle bli så mycket billigare iallafall. :( fast jag funderar på att åka på ridläger me pållen i sommar, och på så sätt få både ridinstruktioner OCH en rolig vecka tillsammans med honom! ;) Bara att spara pengar nu ..

Tänk på att anlita en proff. sadelutprovare! har du en häst med "kort" kropp"(som jag)svängd bom och spänn ALLTID i de bakersta stropparna då du "drar bak sadeln" Korta hästar blir lätt "bukiga" som min egen vid vintern då träningen blir lidande sadeljorden drar då lätt fram sadeln om man spänner i de två främre stropparna, tänk dig två¨stående handflator bredvid varann bakom armbågen, där skall sadeljorden vara. Kram!!!!!

minimaliin skrev:
Vad gäller min sits på den bilden så måste jag bara påpeka att jag
just kommit tillbaka från en ridtur i skogen och var rätt trött och
INTE ansträngde mej för att sitta korrekt .. men som ni skriver, så
sitter jag i s.k. stolsits där, ja. Okej, detdär ska jag försöka att
komma ihåg tills imorgon och kolla upp det då jag sadlar honom.

Men alltså .. jag har iallafall inte märkt att hästen skulle lida av
dendär sadeln, någon sjuk rygg från hans sida har jag inte stött
på .. än, iallafall.

Man ska inte behöva anstränga sig för att hamna rätt i sadeln. Passar den ryttare och häst hamnar man automatiskt i korrekt sits.

minimaliin skrev:
Står L för extra långa kåpor? :p intressant! Varje dag lär man sej något nytt .. ;)

Föregående talare hade fel ang. det det betyder LÅNG kåpa. XL står det annars.

Okej, men det är ju nästan samma sak. Listade nästan ut det själv. :p

Hann inte till stallet igår, vilket betyder att jag inte hann fråga Helena ifall hon hade kunnat kolla sadeln, men jag tänkte göra det på tisdag istället. Har bestämt mej för att försöka rida barbacka nu tills jag får en annan sadel åt min pålle, såå .. japp. :)

En proffesionell sadelutprovare? Hmm. Får se om jah gittar någon sådan .. :p
Tack för tipsen!

Ja den ser inte ut att ligga så bra. För långt fram och något i bakvikt. Skulle tippa på att bommen är för smal.

Jag tycker att den ligger för långt fram. Sadlade tidigare min häst så och det resulterade i en låsning i ryggen och spänning i ena bogen. Jag kunde dock ha samma sadel kvar men sadla längre bak. Glider sadeln bak så går det att ordna men glider den fram måste du absolut byta.

Ja, sadeln glider fram, inte bakåt, så nu ska den bytas.
Troligtvis redan i helgen! :banana:

Helena kollade på sadeln idag, och hon sa att det borde
komma en "sadel-buss" till stan på fredag, så då skulle
hon kolla ifall bussen har tid att komma till "mitt stall" då
också! Så nu får jag hoppas att vi hittar en bättre sadel.
Är det något speciellt jag borde tänka på när jag ska
välja en ny begagnad sadel?

Jag är övertygad om att Helena är en pålitlig person att fråga om hjälp. Kanske hon inte är expert, men hon har säkert ganska bra hum om vad det går ut på.

Vilken tur du har om sadelbussen kommer hit såhär fort! Antar att det är Reunos? Min kompis har köpt flera sadlar av honom och hon gillar honom skarpt! Ger även rätt så bra deal på begagnade sadlar i byte.

Om du inte hittar nåt från Reunos (vilket jag tvivlar) så ska jag passa på att tipsa om Teija Laitinen vid vasa ridcenter. Hon säljer Kieffer, Bates och Wintec sadlar och har rätt så många modeller hemma i stallet att pröva på. Hon är även utbildad sadelmakare och kan svenska, så henne kan du ju ringa om det inte fixar sig. Tyvärr tror jag inte att T. L tar något i byte, och hos henne gäller det bara nya sadlar, vilket kan bli rätt så dyrt.

Butiken inne i stan säljer väl också några sadlar? Jag har för mig att man får ta hem dem för att pröva dem om man är intresserad.

Joo, det är VERKLIGEN tur att den kommer redan denhär veckan! Snacka om bra timing .. :D Vet inte om det är Reunos, men antagligen är det väl det. Hoppas att jag hittar "den perfekta sadeln" från honom då.

Caballo i stan säljer några sadlar, ja, men jag tror inte att jag vill vända mig dit .. endast i nödfall isåfall. :p

Sprettan, PM!

IDAG BLIR DET NY SADEL! :bump: förhoppningsvis iallafall.
men jag hoppas och tror att jag ska hitta en bra sadel till
min lilla älskling nu idag, för det är han värd. Får väl lägga
upp bilder på nya sadeln sen då, antar jag. ;)
önska oss lycka till nu då! :D

Hittade du en passlig sadel? Vad blev det? *nyfiken*

Näe, det fanns ingen som passade både hästen och vår ekonomi,
så ännu har vi inte någon ny sadel, tyvärr. :( Men Ilkka Wester
skulle få en begagnad Kieffer sadel nu denhär veckan, som han
skulle skicka hit, så jag hoppas verkligen att den passar! Annars
får vi börja söka någon annanstans.

Provade en annan Kieffer allround sadel idag, som tillhör en annan
häst i stallet, och jag tyckte att den satt perfekt på Kessu. Fast
den är ju inte till salu .. :p bara provade för skojs skull. :)

Det ska nog vara en Kieffer sadel till Kessu, för att den ska passa ..

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 494
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 330
Senast: Aifos
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 818
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka