Ligger sadeln för långt fram?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare minimaliin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 119
  • Visningar Visningar 7 505
Sv: Ligger sadeln för långt fram?

"För svängd"?

Jep, om jag lägger sadeln över manken och sedan drar den bakåt så lägger den sig på det där stället på ryggen, men jag ska försöka att placera den lite längre bak nu idag, sen ut å skritta en stund och så kollar jag sen om den har glidit framåt igen.

Ja jösses, var sjutton ska jag få tag på en sadelutprovare här i stan? :(

Vet inte ifall det har någon betydelse för er, men här
kommer några bilder på sadeln.

JRFNGRGNHMFNG.jpg

JRFNGRIMFOQRQ.jpg

och så sadelns storlek + några andra nummer som
jag inte förstod mej på? Kanske ni kan berätta vad
de betyder? (De två sista)

JRFNGRCPKMRQQ.jpg

Är väl "serienummer" som alla sadlar har..... ett eget specifikt nummer....
Man ska ALLTID sadla ungefär minst 3 fingerbredder BAKOM bogbladet...Ligger den inte bra där ...så är det fel sadel till hästen...gör så och ta en bild ...

Senast ändrad av en moderator:

Gissade nästan det. Vad betyder det där "L":et då? 17 och 31 är ju iaf storleken på sadeln.

3 fingerbredder bakom bogbladet? Okej, ska testa det idag! Får väl dra med kameran till stallet redan idag då .. :smirk: stackars min pålle som måste va fotomodell såhär många dagar denna vecka! :p

Har ingen aning vad L står för....

Står L för extra långa kåpor? :p intressant! Varje dag lär man sej något nytt .. ;)

Diabolical_Kitten skrev:
Med tanke på hur hästen ser ut över ryggen visar det att något inte står rätt till.

Vadå? Förklara gärna hur du ser det, för det är något inte jag har lärt mig - än.

Hej.Ser ut att ligga "på bogbladen".Är din häst som den ser ut på bilden sk."kort" i kroppen? Då kan en svängd sadeljord vara något och sedan när du sadlar fäster och drar åt i de två bakersta stropparna(båda sidor).Detta gör att sadeln hålls på plats( om bomvidd nu är rätt)Spänner du i de främre stropparna(vanligast)på en kort häst drar du på detta sätt fram sadeln, eftersom korta hästar lätt får lite "buk" som gör att jorden lätt vill hamna bakom armbågspetsen istället för ca två handflator bakom armbågspetsen.

31 i bomvidd är lite, jag tror att din häst skulle behöva 33-34 i vidd, möjligen så skulle den vara lite vid nu. Men med en vidare sadel så skulle hästen få en chans till lite mera ryggmuskler, tror inte hästen kan bygga mera muskler med nuvarande sadel.
Om jag var du skulle jag köpa en billig sadel med normal bom(möjligen mot vid) och rida i tills hästen fått mera muskler och när han fått det köpa en bättre sadel med vid bom. För om du kommer ta ut en sadelutprovare nu som hittar en passande sadel så kommer hästen troligen växa ur den snabbt. (kanske spara apaloosan och se om det kan vara läga att vämna om bommen när hästen är mera färdigmusklad)
Så länge kanske du kan köpa en wintec? Billig och lätt att ändra bomvidden på när hästen växer.

Han var väldigt tunn över ryggen, inte bara vid manken (många välmusklade hästar har en spetsig manke) utan över hela ryggen. Helt insjunken vid manken och ryggraden står en bra bit ovanför ryggmusklerna.

17 = sitsen är 17". 31 = 31" bomvidd, vilket är det smalaste(?) som finns hos Prestige. Den bomvidden passar riktigt tunna hästar, typ tanigt fullblod, och din häst ser grövre ut än det. Hos andra märken t ex Stübben är 31" = normal mot vid så det gäller att hålla koll på hur de olika sadeltillverkarna sätter storlekarna.

Håller med övriga om att utifrån bilderna ser det ut som om sadeln bör läggas längre bak, är för smal och sannolikt för svängd också eftersom den släpper kontakten med ryggen tidigt i bakänden.

Om sadeln är för smal och hästen har haft den länge kan den vara en starkt bidragande orsak till att hästen ser ut som den gör i ryggen. Andra orsaker kan vara t ex hur hästen rids och vilket foder den får. Sedan finns det förstås en och annan häst med "konstig" rygg av naturen, men de är sällsynta.

Senast ändrad:

Stämmer stämmer. Han har ju dendär "gropen" vid manken, så det är väl där som sadeln har tryckt på och "pressat in" musklerna då eller nåt?

Nu har jag btw varit till stallet. Mera bilder, före och efter ridturen.
Kan bara meddela att sadeln gled fram, precis som jag trodde, även
om jag försökte placera den längre bak ..

Här nedan bilder på sadeln då jag satte den längre bak.
Är det ungefär här den borde ligga? Om jag skulle placera
den ännu längre bak så skulle det se hemskt ut .. hans
rygg tar ju typ slut sen! :p
JRFOLORMERJMM.jpg

JRFOLONOHPIPC.jpg

JRFOLOPNGNGQQ.jpg

Jag rider honom 5-6 ggr i veckan, mycket varierande, mest i terräng,
eftersom jag inte har tillgång till ngt ridhus och ridplan är isig nu.
Blir en hel del klättring också! Så ridningen borde det inte finnas något
att klaga på. :) tillräckligt med foder får han, nästan lite för mycket
kanske, så han börjar bli en aning rund .. :crazy:

Här bilder på hur det såg ut EFTER ridturen ..
Sadeln hade glidit fram igen, tyvärr. :(

JRFOLOJQKNHRQ.jpg

JRFOLOLPIRKNG.jpg

Ja, där kan den ligga.

Detta är ett praktexempel på hur det ser ut när hästen har för rak rygg för sadeln. Den tippar fram. Även om den är för smal kommer den tippa fram.

Har du hittat någon sadelmakare i katalogen ännu?

Kan tillägga att en sadel som är för böjd i bommen och dessutom för smal kommer åka fram så mycket det går.....

Hade sadeln där då jag satt upp, och då jag skrittade ut från gården så kändes det redan mycket annorlunda, kände av hans bakdel mycket bättre. Men som sagt så försvann den känslan ju sedan pga att den gled fram.

Näe, har inte börjat kolla i katalogen än, MEN jag frågade Helena om hon kunde kolla sadeln någon dag, och så nämnde hon något om någon "sadel-bil" som kunde komma hem till en och hjälpa en att prova ut sadlar! Så det lät ju bra, tyckte jag. Ska se ifall Helena har tid att kolla sadeln nu på söndag, bara för att höra vad HON tycker. Skönt att få någon annan hästkunnig människas åsikt, som faktiskt har sett det på riktigt. :) och hon vet ju antagligen var jag kan få tag på en sådan här "sadel-bil" då. :p Så nu är det på gång iallafall! :D

minimaliin skrev:
Jag rider honom 5-6 ggr i veckan, mycket varierande, mest i terräng,
eftersom jag inte har tillgång till ngt ridhus och ridplan är isig nu.
Blir en hel del klättring också! Så ridningen borde det inte finnas något att klaga på. :) tillräckligt med foder får han, nästan lite för mycket kanske, så han börjar bli en aning rund .. :crazy:
Om det finns något att klaga på angående ridning eller inte kan vi naturligtvis inte säga något om utan att ha sett dig rida. Skogsridning är jättebra träning för både kondition och styrka. För att hästen ska muskla sig rätt behöver den ridas korrekt även i skogen. Om du gör det eller inte går ju inte att bedöma via nätet.;)

När det gäller foder och hästens figur så är jag mera fundersam på om han är så rund som du skriver. Jag är inte ute efter att vara taskig vare sig mot dig eller din häst. Det är en fin häst, men på helfigurbilderna ser hästen bukig ut, inte särskilt muskulös och man skymtar revbenen genom pälsen. Jag baserar detta påstående enbart på dina bilder så jag kan ha helt fel, ber om ursäkt i så fall.

Man kan grovt säga att en häst är i lagom hull om man inte skymtar revbenen, men lätt kan känna dem när man drar fingrarna utefter buken. Om jag vore du skulle jag om möjligt räkna på hästens foderstat (om du inte redan har gjort det) så att jag fick ett hum om hästen får det den behöver av t ex protein. Om jag har rätt i det jag skriver ovan kan det bero på underskott av protein.

Om det är så att hästen av naturen har lite kulmage eller lätt att få det så kan det vara svårt att hitta sadlar som ligger kvar där de ska, dvs där du hade placerat sadeln på de senare bilderna. Jag vet detta efter att ha haft en kulmagad och lättfödd häst.:smirk:

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 494
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 330
Senast: Aifos
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 818
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fjärilar!