Liggsår armbåge

Bukefalos 30 år!

Ceta

Trådstartare
Moderator
Sparven har fått liggsår på armbågarna. Har sett det tidigare år, men då bara som rodnad under pälsen på armbågarna sommartid. Endast sommartid då han sover mer på golvet då, plus att vi tränar mer agility och han älskar att rulla sig i tunnlarna i pauserna 😅

Har i år smort in med Vaseline förebyggande, men ena armbågen har nu blivit värre och ser ut att ha blivit en liten hudspricka utöver rodnaden.

Han är helt obrydd och är inte där och tvättar själv.

Kan jag smörja in med vanlig hudcreme för människa så länge, eller ska jag köpa något särskilt från apoteket? Andra tips? Är en tröja till hjälp, eller är det mer för att skydda om de är där och tvättar?

Jag använder vanlig Canoderm hudkräm för människor. Köper den iofs på (nät)apotek, men man kanske kan köpa den på fler ställen. Oparfymerad och har riktigt bra mjukgörande effekt på förhårdnarder på hundarmbågar, om man använder den dagligen i en period. Sen är det ju rätt praktiskt att man kan använda samma till sig själv. Kör numera denna till allt, istället för handcreme, body-lotion osv.

Tack för svaren! Fick tipset om en tassalva med grankåda IRL och den har funkat bra. Men jättebra att ha fler alternativ för framtiden 👍

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka