Lilleman, min tappre kämpe.

Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Jag beklagar din sorg.
Det är tungt när man måste släppa dem till andra sidan.
Jag har varit med både vid avliving med bultning och med spruta.
Det har gått lugnt till väga i samtliga fall.
Men jag skulle nog föredra bultning i alla fall.
Mest för att kroppen blir så giftig efter sprutan.
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Så underbart att få ha delat så många år med honom! Du måste ha väldigt många fina minnen, hoppas du klarar av att fokusera på dom.

Jag tog bort min varmblods valack med spruta för snart 3 år sedan. Jag hade föredragit bult men då han inte släppte någon annan än mig nära huvudet så var det uteslutet.
Det gick lugnt och bra i mina ögon. Han fick lugnande innan och vi var ute i hagen där han gått på bete under sommaren. Efter det lugnande börjat verka fick han 3 stooora sprutor avlivningsvätska och föll ihop. Inga ryckningar eller sparkar eller ljud. Det enda läskiga var att vet. hade sagt att han skulle ramla baklänges men eftersom han lutade sig mot mig ramlade han framåt istället.
Hade inte dåvarande sambon slitit undan mig hade jag fått hela hästen över mig...
Men jag hade otur för dom som skulle hämta honom hade dubbelbokat så det tog 3 dagar innan dom kom.:mad: Dessa dagar spenderade jag vid min döda häst för att se till att inga djur åt på honom...:cry:

Hoppas att du hittar ett alternativ som känns bra för er och att du kan minnas allt det fina utan att det gör ont i hjärtat.
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Tänk va underbart att få så många år med sin häst :love:

När min underbara gamla häst avlivades använde vi spruta. Det kändes så bra för bultpistol känns så rått och brutalt tycker jag personligen. Veterinären kom ut och gav henne sprutan i hennes box där hon hade bott i över 10 år där hon kände sig trygg och hemma med mig vid sin sida och även stallägaren som ägde henne innan mig. Efter hon föll gick jag in och satt hos henne en stund innan det var dax att riva hennes box och frakta henne till hennes grav. (hon begravdes hemma i hagen på hennes favoritplats som kändes självklar för både mig och stallägaren)

Själva avlivningen gick fort. Jag hann vände mig om till veterinären och fråga om jag skulle tabort grimmskaftet som jag höll krampaktigt i och så var hon borta.
Vet inte var det var för sorts vätska för jag trodde att avlivningen skulle bli utdragen och att jag skulle hinna säga farväl medans hon sakta gled bort liggandes i sin box som stallägaren strött med ofantliga mängder mjukt rent spån för att hon skulle falla mjukt. Men hon var borta på loppet av några sekunder.
Har man pengarna så tycker jag spruta är ett bra val om man vill vara med hela vägen till slutet.
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Jag har avlivat häst och minigris härhemma med bult ( svensk lantbruksstjänst) och jag är mycket nöjd med hur det har gått till.

Proffsiga människor som kommer folk som faktiskt ÄR stora djurvänner. Dessutom är de mer vana vid avlivningar av stora djur än vad veterinärerna är.

Det är ju alltid sorgligt när ett djur dör eller blir så gammalt att det måste avlivas. Men detta är ju en del av djurägandet.

Vår äldsta häst hittills- ett gotlandsruss som hette Bracke blev 32 år och tio månader, han avled dock stilla i sin box över natten. På fredagsmorgonen var han pigg och släpptes ut i hagen som vanligt. På eftermiddagen aningens hängig men inte några alarmerade symptom. Morgonen efter var han borta. Antagligen hjärtat som till slut gav upp. Sorgligt men han hade ju ändå haft ett bra liv hos mig sedan han var 8 år. ( Vi köpte honom billigt pga av att förra ägarna inte kunde fånga honom i hagen- han skulle avlivas...men var en JÄTTEBRA häst efter det första året eller så- så han fick en jämrans massa bonusår!)
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Tack till alla er som skrivit och berättat! Det lutar åt att det blir en veterinär som får komma och avliva honom. Ja, det känns riktigt tufft att behöva skilja sig från sin vän men det är ju tyvärr så, att vi lever inte för evigt. :cry:
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Min älskade häst avlivades för ett tag sen. Jag ringde ut lantbrukstjänst i kalmar och jag måste säga att de var helt underbara. En vän höll honom men han åkte i backen nästan innan jag hunnit in i stallet. Så lugn och med hela munnen full av musli. Han var även snäll och avblodade i containern vilket jag tyckte kändes skönt med all snö. Jag känner verkligen att han fick ett bra slut, men visst är det fruktansvärt tufft :(

En kompis fick akut ta bort sin häst och då användes spruta, det gick lika lugnt till det. Det är väl olika beroende på vilket medel de använder om jag förstått det hela rätt.
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Det är alltid lika sorgligt när ens vän inte kan vara med längre, men det är vår skyldighet (och ett privilegium) att avsluta hästens liv om den lider för mycket för att kunna leva ett fullgott liv längre.

Hur själva avlivningen skall gå till beror på många olika faktorer, det viktigaste är hur förtrogen med metoden den som genomför avlivningen är- det måste vara säkert för både häst och människor.

Att avliva med bultpistol är en bra metod. Det går fort och smärtfritt. Dock är själva bultningen endast en bedövning och påföljande avblodning är därför det hästen verkligen dör av. Nackdelen är därför att det blir mycket blod, vilket kan upplevas jobbigt för djurägarna. Det blir ett plötsligt fall, hästar är stora djur och det ser otäckt ut när de faller till marken. Att avliva med bultpistol kräver träning, det är alltså inte säkert att en veterinär känner sig förtrogen med att bulta, skottet måste komma rätt, man skall kunna hantera bultpistolen och så vidare. Dessutom skall det ALLTID finnas en reservplan om den första avlivningsmetoden (vilken det nu är) inte skulle fungera.

Ett annat alternativ är att avliva hästen med avlivningsvätska som ges intravenöst i halsvenen. Det finns då olika preparat att välja mellan, till ex somulose och pentobarbitalnatrium. Fördelar med detta är att det inte blir en massa blod på marken och det ser trevligare ut. Nackdelar är att det är lite pilligt, man skall i med permanentkanyl, det finns biverkningsrisker med medicinsk avlivning såsom utebliven effekt samt att hästen exciterar dvs kastar sig/sparkar/rycker osv.

Hur hästen reagerar på medicinsk avlivning är omöjligt att säga på förhand, det finns en enorm individuell variation. En ordentligt sedering kan hjälpa till att få ett finare fall, men i sin tur förlänga tiden tills livstecken upphör (inte liktydligt med att hästen känner och är medveten).

Det viktigaste är som sagt att den som utför avlivningen är förtrogen med sin metod och förklarar vad som ska hända och hur det kan komma att bli, med all normalvariation, så att man inte behöver bli förvånad. Tills sist vill jag säga att man skall vara med sin häst in i det sista om man vill och klarar av det, annars är det absolut ingen skam att inte vara det.
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Hej,

min älskade arab togs bort för några år sedan, vid 32 års ålder. Han fick en spruta av veterinären. Jag var inte med, men stallägaren sade att det gick oerhört fort. Han somnade in med det samma och lade sig på sida, det såg ut som han sov. Bultpistol är inget alternativ för mig.
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Styrkekramar till dig ts!

En ridskolehäst på min förra ridskola blev över natten mot nyårsdagen rädd för raketer, halkade och bröt benet. Vet ringdes, och han somnade in, med sitt huvud i ridlärarens famn, täcken på kroppen och en havrehink bredvid sig. Allt gick bra och han somnade in väldigt stillsamt.
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Usch vad jag lider med dig :cry:

Inte ett helt lätt beslut att ta, starkt av dig :bow:

Visst har du egen gård? Du har inte möjlighet (om du vill alltså) att begrava honom hemma?

Jag skulle välja bult. Som alla här inne säger så är de otroligt professionella.
Man måste ju inte titta efteråt, utan kan säga hej då i lugn och ro innan.
När jag höll min medryttarhäst så frågade han om jag var redo osv, inte så att han tittade på klockan och jäktade, han var verkligen superbra!

Din kille har inte möjlighet att hålla? Eller någon annan i familjen som också har vuxit upp med honom?

stor kram till dig!
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Är hästen inte rädd för veterinären är det lugnt och fint och hästen hinner inte märka något.

Jag hara varit med om det en gång och det gick jättefint.

Hästen fick en lugnande spruta i stallet, sen satte vi en kanyl och gick därefter ut dit vi ville att hon skulle falla. Veterinären kollade att kanylen satt som den skulle igen.
Och sen så sprutade hon i avlivningsvätskan, jag och vetrinären tog ett kliv bakåt och sen föll hästen död. Det tog inte ens 5 sekunder.
Jag vart lite chockad, jag trodde inte det gick SÅ fort, men hon bara föll rakt på sidan stendöd vi hann knappt kliva undan.

Att tänka på är att man måste få bort blodspill från hästen, kommer det en katt eller en hund och slickar i sig det är det stor risk att de dör. Det blir några droppar när man tar ut kanylen och det får man gräva bort.
Dvs se till att ni kan få bort blodspillet, packad snö är lättare än is.
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Tack än en gång till alla er som skrivit i tråden och berättat om era erfarenheter! Han kommer att avlivas av en veterinär och sedan så kommer Kalmar Lantbrukstjänst få komma och hämta kroppen. Jag tror att det blir bäst stå. Det känns rätt för mig och de andra i min familj i alla fall.

Min arabvalack togs bort med bultpistol och det gick bra, absolut men jag vill helst inte göra om det av personliga skäl då jag i efterhand inte tyckte om det speciellt mycket. Läskigt med bultpistoler.. det kan ju gå fel, det har man ju läst om.

Här kommer en liten bild på min lille krabat. På bilden är han 30 år gammal och där tycker jag att han var i riktigt fin form. Tyvärr är han inte det längre.. :cry:

 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

måste vara en hästs dröm att få spendera så många år med en och samma familj, helt fantstiskt.
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Jag har glada nyheter att berätta! Lilleman har piggnat till och äter nu med god aptit igen och har faktiskt gått upp i vikt. :love:
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Vad roligt att höra !!! Hoppas han hänger med ett tag till då :bump: :bump:
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

:D Åh va skönt att han är lite piggare, han kanske vill se våren o äta lite gräs igen.
Har precis läst igenom tråden o grinat :cry: lite åt allas berättelser.
Ska precis köpa loss en gammal ridskoleponny som ska pensioneras hos mig, vet inte om han får ett eller 10 år till att leva, så detta kommer ju att komma till mig också framöver. Farbrorn är 25 år iår och pigg o glad, men man vet ju inte med gamla ponnyer.
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

saken med ponnyer ar att de kan leva valdigt lange, folk tror att de ar som hastar och max alder ar sena 20tal.. men en valskott ponny kan hanga kvar for bade 30 coh 40 ar.. visst de kanske inte ar i toppform och behover speciell skotsel och mat, och tyvarr villinte folk spendera pengar pa det..

TS glad att den gamle mar battre. Formodar du har honom pa "gammal ponny" mat? Hur ar hans tander?? Ser framemot att se bild pa honom nar han ar ute och ater gras i sommar.. lycka till med honom..
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Han ÄR verkligen en kämpe! :love::love:
Hoppas det håller i sig så att ni får ytterligare en tid tillsammans! :bump:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 344
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 356
Senast: Sel
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 837
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 615
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp