Lilleman, min tappre kämpe.

M

Michayla

Lilleman är min 35 år gamla Shetlandsponny. Min pappa köpte honom som föl och vi har haft honom sedan dess. Han är både inriden och inkörd och det var på han som jag började rida på som liten. Han har följt mig från det att jag var barn, genom tonåren och in i vuxenlivet. Han har sett mig växa upp och jag har sett honom åldras men jag har alltid trott att han alltid skulle finnas vid min sida men självklart kan ingen leva i all oändlighet.

Han är så pass dålig nu att han måste få somna in efter nyår. Det gör ont i hjärtat och jag gråter så fort jag tänker på det. Det är hemskt och jag kan bara föreställa mig hur tomt det kommer att vara och gå till stallet och inte hitta honom där. Han har ju alltid funnits där, så länge jag kan minnas.

Jag fick ta bort min 27 åriga arabvalack förra året. Jag lät honom avlivas med bultpistol. Det gick snabbt och killen som kom för att bulta honom och ta honom med sig var väldigt trevlig och proffesionell men jag orkar inte se den där lastbilen och höra det där skottet igen. Jag orkar inte se blodet på backen en gång till.

Jag funderar på att låta en veterinär avliva honom och sedan låta killen komma och hämta kroppen men jag funderar på det här med avlivning med hjälp utav en veterinär - en del säger att det är bra och en del säger att det är hemskt för hästen. Jag vill gärna höra era erfarenheter. Jag vill inte att han ska lida! Och jag vill att han somnar in hemma i lugn och ro.
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Fy sjutton, jag vet hur det känns... I höstas fick min älskade shetlandsponny somna in. Precis som för dig lärde jag mig rida på henne som liten och hon var sedan en nära vän genom tonåren och till vuxen ålder. Egentligen har jag ingen egen erfarenhet av hur hästarna reagerar på bultpistol respektive avlivning då jag inte klarade att vara med när min ponny togs bort. Men jag har bara hört bra saker om bultpistol, att det går snabbt och är skonsamt för hästen. Finns det ingen möjlighet att du kan ta farväl av Lilleman innan de kommer med bil och pistol? Att du slipper vara med?
Kramar till dig!
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Jag vill vara med, vill att allt ska vara som vanligt. :cool:
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Det är alltid ett tungt beslut att ta. Du får försöka minnas de ljusa kring hästen och ta till dig att du gjort det du kan för att ge honom ett bra liv.

Personligen anlitar jag husdjurstjänst som avlivar med bult. Det går fort som regel, precis som du själv nämner så är dessa personer som utför avlivningen säkra och vana. Även om jag skulle anlita veterinär vill jag nog att det ska bultas och avblodas även om det ser dramatiskt ut. Jag är kvar under hela proceduren och lägger handen på hästen så jag känner att den inte är kvar längre...därefter lämnar jag den. Sen har jag en egen liten ceremoni där jag tänder en marshall varje dag i en veckas tid där hästen fått somna in.

Din häst (ja även den tidigare) har ju uppnått en aktningsvärd ålder. Du har fått känna glädjen att vara med den så länge. Följ din magkänsla över hur du vill att det ska vara. Kan du inte vara med kan du skapa en egen ceremoni för din egen tröst. Sänder en varm kram i den svåra stunden.
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Åh, vilken gåva att få möjlighet att tillbringa så många år tillsammans.
Du måste vara honom oändligt tacksam.:love:

Jag lät ett av mina livsljus somna in inne i sin box för ett par år sedan, hon blev 29 år.
Då hon blev akut dålig, sa lade hon sig ner efter kvällsmaten och jag förstod att hon aldrig mer skulle resa sig.

Jag hade innan planerat att ta bort henne med spruta, och vet var här inom en timme och hjälpte henne vidare.
Iom att hon redan låg så var det inte dramatiskt alls och hennes hjärta slutade slå under tiden vätskan sprutades in.
Dagen efter hämtades kroppen.

Jag tror att du kommer få olika svar på din fråga, bult eller spruta. Det finns många trådar på buke som avhandlar ämnet.

Kan du inte visa kort på din Lilleman?
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Jo, jag vet att bultning går jädrigt fort och att det är smärtfritt för hästen men det är så himla dramatiskt. Det kommer en jättestor lastbil med en jättestor kran och det kommer en kille (eller tjej?) med pistol och ska SKJUTA hästen. Det är så himla stort allting, bara för hästar är stora djur.

Det här med att eventuellt låta en veterinär avliva min ponny är väl mest för min egen skull, för mitt psyke. Jag mådde skit förra gången en lång tid efter och mår fortfarande dåligt av tanken på förra gången. Usch.. :cry:

Ingen som har erfarenhet av avlivning av veterinär?
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Min ponny avlivades för snart ett år sedan av veterinär.
Jag var inte med då det blev ganska bråttom, men det hade varit väldigt lugnt. Han fick en spruta och bara la sig ner. Min pappa som inte är nån "hästmänniska" mer än att han gillar våra hästar hade iallafall kommenterat det hela med: SÅ ska det gå till.....
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Men man kan ju styra lite genom att ha en dialog med den som ska avliva. Hos oss lämnade han bilen på vägen och kom och pratade lite med oss först. Sen körde han undan bilen och vi kunde gå ner till "favorithagen" där själva avlivningen genomfördes och när jag lämnat hästen, säker på att han inte var kvar så körde han fram bilen och gjorde sin grej. Det kändes bra att ha den där dialogen och dom förstår.

Min dotters kompis hade en häst som skulle nödslaktas p.g.a. svår fång och även där fungerade dialogen så dom ringde när dom var i antågande så hon kunde ta den andra hästen och rida över den till oss i tid. I det fallet så avlivades hästen i stallgången då den inte kunde gå. Så pratar man med de som sköter det hela så brukar det gå rätt fint, är min erfarenhet.

Nej, jag har inte erfarenhet av veterinärer som avlivar men prata med den du brukar anlita så får du följa din magkänsla där. Våga lita på din egen känsla!
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

det är kämpigt värre när det blir tid för kompisen att somna in.
styrke kramar!
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Min kompis fick för några år sedan avliva sin 29-årige halvblodsvalack akut pga benbrott. Det blev veterinären och en spruta så att han fick somna. Gick väldigt lugnt och fint till och han gick vidare med huvudet i kompisens famn.

Våra egna hästar, totalt 7 genom åren, har alltid bultats så jag har tyvärr inte mer erfarenhet att delge.

Hoppas att det blir bra för er i alla fall! *styrkekrama*
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Imponerande ålder och vad härligt att fått dela så mycket med din häst. Jag tog bort min shettis med hjälp av veterinär för ett och ett halvt år sedan. Använde sumulose. Det bästa jag gjort. Det som var jobbigt för mig var när hon skulle sätta permanentkanylen annars var allt lugnt och fint.
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Hej!

Min förra häst avlivades med bult och det var ingen pistol dom sköt med. Vad jag minns satte han ett rör till hennes panna, det small till, hon föll och sen var det över för min del.. (och hennes också för den delen).

Jag har hört att spruta kan vara värre för hästen, men jag tror egentligen inte att det gör nån större skillnad. Jag föredrar dock bulten ändå, ffa om den som gör det är så proffsig som han vi hade ute..

/Lavinia, saknar fortfarande sin förra älskling..
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Min ponny fick avlivas akut av vetrinär, han fick en spruta och somnade lugnt in. Ponnyn begravdes i skogen vid stallet, otroligt fin plats. Stallägarens man begravde honom direkt efter.
Känns väldigt skönt att han "finns kvar" bredvid andra hästar som blivit begravda där.
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Den sprutavlivning jag har sett gick allt annat än lugnt till, jag har senare förstått att fenomenet inte är ovanligt. Hästen fick panik och ställde sig på bakbenen, men så pass vinglig som den var så föll den handlöst åt sidan varvid ett nytt försök gjordes för att resa sig. Då fanns inte mycket kraft kvar mer än till sparkar, och det var så den hästen avslutade sitt liv sparkandes på marken.:crazy: Så nej, när det blir dags så avstår jag från sprutan, visst är det så att fel kan det säkert gå vad man än väljer och visst är det otäckt med bultpistol. Men å andra sidan så är hästen hjärndöd när skottet har fallit, varför den inte lider efter det.

Lycka till vad du än väljer, och du har en jobbig tid framför dig men det finns ett slut på vänskapen öga mot öga men minnet kan du alltid bära med dig.
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Har avlivat en häst med spruta och det gick väldigt lugnt till. Nu var hästen redan så dålig pga kolik att den låg ner och hade fått massa smärtlindring.

Senaste hästen som jag avlivade var en shettis med hjärnblödning. Hon följde med veterinären ut på klöverängen och stod och tuggade när han avlivade henne med bult. Jag var inte med. Tror att det oroar hästen mer att se mig förtvivlad, sen beror det naturligtvis på hästen med hur den tycker om andra människor.
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Fick avliva en av mina ponnyer pga fång när jag, och ponnyn, var femton.

På en liten kulle, med äppleträd, fick han ett par sprutor, först gav de han så mycket lugnande att han la sig ner, och sedan somnade han in med huvudet i mitt knä.

Det var det sorgligaste, men också finaste jag varit med om.

Kommer definitivt använda samma sätt om det någon gång blir aktuellt med avlivning igen, då jag vill vara med hela vägen, och se att det går rätt till.


Kram på dig!
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Åh, förstår att det måste kännas tungt inför det beslut du har! Sänder tröstkramar.

Jag klarar personligen inte av bult. Vi använder det till korna vid nödslakt hemma och även om djuret inte lider, så blir det mycket blod när djuret töms.

När min 30åriga ponny skulle vandra vidare ville jag ha spruta. Han fick äta ur en havrehink och må gott det sista han gjorde i livet. Och sen begravas hemma.
Jag har varit med om både spruta och bult på andra hästar. Och föredrar spruta alla gånger.
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Min gamla shettis togs bort med spruta, det gick väldigt fint tillväga, men han var ju över 35 och rätt svag jämfört med i sin ungdom.

I stallet där vi står har de flesta använt sig av bult, men när vår ponny så fint gick vidare med spruta beslöt sig en ägare att testa det när hennes 6-åring skulle vidare. Ett i övrigt friskt halvblod, men problem med framknäna.

Sagt och gjort, det var det JÄVLIGASTE någonsin. Han gjorde som en tidigare beskrev, flög upp i luften, trillade, flög i luften.gång på gång. Då hade den ändå fått preparat för 1000 kg, och den vägde runt 600.
Vet påstod sig säga att den var borta men det är det nog ingen som vet när den avslutade sin kamp. Så de är nog att föredra bult om man vet att hästen är stark och har ett friskt hjärta, för då kan nog bulten bli väldigt mkt mer human.

Men det är svårt att välja, och det är vårt ansvar och vår vilja som hästägare att de ska få så fina avslut som möjligt!
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Om jag ska dra slutsatsen här av det ni har skrivit så verkar det som att det funkar bättre med spruta till en liten ponny än till en stor häst. Jag har själv ingen erfarenhet av varken det ena eller det andra men jag vet att veterinären i stallet där jag är rekomenderade bultpistolen framför spruta pga att det ibland inte går som det ska med sprutan.
 
Sv: Lilleman, min tappre kämpe.

Jag har jättebra erfarenhet av avlivning med spruta. Detta på ett ungt (2½år) och till hjärtat friskt halvblod som fått en skada med hopplös prognos. Veterinären gav stoet lugnande inne i stallet och så gick vi ut med henne på stallplan. Veterinären förklarade att efter första sprutan med avlivningsvätska kommer hon att bli groggy och då ska vi hjälpa henne att lägga sig på sidan. Och så sprutas resten av vätskan tills hjärtat slutar slå.

Allt gick precis som det skulle, hon segnade ner och vi lade henne bekvämt. Jag förvånades över hur många sprutor man gav, men hon var förstås en stor häst och veterinären ville väl vara säker. Jag höll hennes huvud och kliade henne i pannan tills hon var helt borta. Det skedde verkligen i lugn och ro.

Det du får väga in i ditt beslut är kanske: Är din ponny spruträdd eller rädd för veterinären?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 346
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 356
Senast: Sel
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 842
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 615
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp