Lina Nydahl: Sedan när blev hästkunskap ett tillval?

Bukefalos 30 år!

Eleven vill galoppera, men ridskolans uppdrag är större än att sälja ridtid. Ridsports webbchef Lina Nydahl minns ridläraren Maja och frågar vilken hästkunskap dagens elever faktiskt får med sig för sin vanliga ridavgift.
Jag tror det finns flera bovar i dramat och att teorilektionerna är en av dem.

När jag red när jag var barn hade vi teori både i stallet, ridhuset och teorisal. Mycket visa och berätta. Se och göra efter. Väldigt hästnära. Väldigt nära de enskilda lektionshästarna. Hur vi kunde ta hand om dem. Mycket säkerhet.

När jag återkom till ridningen hade vi teorilektioner. Kostade som en vanlig lektion, men mestadels satt vi och tittade på någon video. Någon gång kanske vi pratade om typ foder på en väldigt låg nivå. I stallet och ridhuset var full aktivitet och således inga möjligheter att ens ställa en häst i gången och visa. Dyra lektioner med syftet att ridhuset skulle vara ledigt en timme per kväll.

Jag håller med @BornAgain om att BRA teori gillar alla elever, men att allt för ofta är teorin på lägre nivå än eleverna så de lär sig inte bra saker.
Den bästa teorin för mig själv är den uppsuttna som ingår i lektionen/träningen. Tio minuter att gå igenom något med hästen (vilken stresszon är hästen i? Hur märker man stress? Hur kan man agera när X eller Y inträffar) eller en övning (hur gör man en framdelsvändning, varför gör man ditt eller datt) på en lektion är det ingen elev (eller förälder) som klagar på, och jag tror också det är nyttigt för ridskolehästen att inte ridas runtrunt i 40 minuter utan hellre pauser och sen rider eleven bättre och har lärt sig något.

Jag tror det finns flera bovar i dramat och att teorilektionerna är en av dem.

När jag red när jag var barn hade vi teori både i stallet, ridhuset och teorisal. Mycket visa och berätta. Se och göra efter. Väldigt hästnära. Väldigt nära de enskilda lektionshästarna. Hur vi kunde ta hand om dem. Mycket säkerhet.

När jag återkom till ridningen hade vi teorilektioner. Kostade som en vanlig lektion, men mestadels satt vi och tittade på någon video. Någon gång kanske vi pratade om typ foder på en väldigt låg nivå. I stallet och ridhuset var full aktivitet och således inga möjligheter att ens ställa en häst i gången och visa. Dyra lektioner med syftet att ridhuset skulle vara ledigt en timme per kväll.

Men så uselt!

Tror också på att väva in teorin i lektionerna. Då måste ungarna stängt med det för att få rida. Och man börja skapa någon slags intresse för teorin också om man gör det rätt.
Såg att ridskolan här i trakten haft teorilektion där EN elev dök upp. Hon fick då en extra privatlektion i belöning. Det blir ju sorgligt om alla utom en är så oengagerade i att lära sig mer. Någonstans måste man ju få det kul och att ungarna förstår hur viktigt det är.

Min erfarenhet av teorilektioner på ridskolan är också att det var väldigt låg nivå och inte det minsta givande. Jag tycker att teori är intressant och sysslar gärna med det på egen hand. Men ska jag betala för att spendera tid på något så får det allt hålla en hyfsad nivå också, och det tror jag att det sällan gör.

På den lokala klubben här var det för kanske tio år sedan "teorivecka", dvs en gång per termin var det bara olika teorilektioner, och man fick gå på vilka och hur många man ville (dvs inte bara på sin vanliga ridtid). Det var alltså ett schema med 2-3 olika per dag, så det fanns olika alternativ för olika nivåer och intressen, och med någon inbjuden lärare utifrån ibland (t.ex. om hästens sinnen). Men, det kom knappt några alls.

Eftersom knappt någon kom på de teoripassen, så ändrades det till att det skulle vara en teorilektion per termin för varje grupp - någon gång under terminen, utan att eleverna fick reda på att det var just den dagen (eftersom det då kom färre elever...).

På min ridskola infördes för ett gäng år sen att alla barngrupper har hästkunskap i samband med lektionen, före eller efter varje vecka. Helt klart en kostnadsfråga, men tänker det är bra om det går :)

När jag var ung så hade vi teori 15 min efter varje ridlektion. Genom att ha det ä som en förlängning av varje veckas ridlektion så vill jag minnas att de flesta bara hängde på i farten. Det var liksom en del av ridningen.

Som vuxen har jag stött på fenomenet med helt fristående teorilektioner på veckor (ofta skollov) utan ridundervisning. Och jag ska vara helt ärlig att jag, som vuxenelev med 15+ års hästnörderi i ryggsäcken, tog mig friheten att skippa dessa. Och, jag är inte säker på att jag hade tagit mig till ridskolan för en timmas teori som tonåring heller. Hästnörd eller inte - "60 minuters teorilektion" låter inte jättespännande.

Därmed inte sagt att hästkunskap inte är viktigt! Det jag menar är att det behöver paketeras på ett lockande och tillgängligt sätt.

Tror också på att väva in teorin i lektionerna. Då måste ungarna stängt med det för att få rida. Och man börja skapa någon slags intresse för teorin också om man gör det rätt.
Såg att ridskolan här i trakten haft teorilektion där EN elev dök upp. Hon fick då en extra privatlektion i belöning. Det blir ju sorgligt om alla utom en är så oengagerade i att lära sig mer. Någonstans måste man ju få det kul och att ungarna förstår hur viktigt det är.
Så länge det är ungar är det ju en sak.

Det känns som att så många tänker ungar när de tänker ridskola, utan att reflektera att man är ju bara 6-12 år i ganska få år och att ridskolor (väl? de jag sett) faktiskt har väldigt mycket teori inblandad i lektionerna de åren.

Men tonåringar och vuxna behöver ganska bra teori för att tycka att det är värt det. Nu har vi bra teori på min, alla går på en clinic (en barn och en vuxen, man får gå på båda) med någon inbjuden eller ridlärarna lite beroende på ämne. Och en avsutten med tömkörning eller longering eller liknande.

Jag tycker att gemene ridskola ger intryck av att i alla fall långt mer än hälften av eleverna är betydligt över 14 år gamla. Man kan rent av få en känsla av att över 1/3 är en bra bit över 20. Om man ser till min så kan man nog tänka att en gigantisk andel är 40+ och har ridit i 30+ år och många har haft egen häst. Faktum är att en riktigt rejäl grupp är 60+ och många är 70+ (och de är i de bästa grupperna och rider till bråkiga ponnies)

Många på buke verkar ofta ha slutat på ridskola när de fyllde 13? och fick häst. Samtidigt som de som stannade fortfarande rider kvar... så populationen är inte ungar i jättestor grad. Det finns en hel del grupper nybörjare för vuxna också btw.

Jag har skippat många teorilektioner i min dar (gått på många också såklart), vi brukade ha hästens delar eller hästens färger nästan varje teorilektion från jag var 9 till 30.

När de sedan försöker med mer avancerade teorilektioner med en grupp i taget känns det som att många ridlärare famlar lite.

Så jag har funderat väldigt mycket på det här med teorilektioner och vad som hade kunnat vara kul att ha med. Vad har du för tankar om vad de hade kunnat ha på teorilektioner på ridskolan

(när de dragit visitering, fodring, delar, färger, vård av utrustning osv), för min fantasi visar sig ändå vara ganska begränsad.

Senast ändrad:
När jag var ung så hade vi teori 15 min efter varje ridlektion. Genom att ha det ä som en förlängning av varje veckas ridlektion så vill jag minnas att de flesta bara hängde på i farten. Det var liksom en del av ridningen.

Som vuxen har jag stött på fenomenet med helt fristående teorilektioner på veckor (ofta skollov) utan ridundervisning. Och jag ska vara helt ärlig att jag, som vuxenelev med 15+ års hästnörderi i ryggsäcken, tog mig friheten att skippa dessa. Och, jag är inte säker på att jag hade tagit mig till ridskolan för en timmas teori som tonåring heller. Hästnörd eller inte - "60 minuters teorilektion" låter inte jättespännande.

Därmed inte sagt att hästkunskap inte är viktigt! Det jag menar är att det behöver paketeras på ett lockande och tillgängligt sätt.
Jag har i många gånger gått till teorilektionen sjukt pepp och gått därifrån ganska besviken :rofl:

Händer dock inte (oftast) med nuvarande modell med välplanerad clinic.

Ridskolan jag startade på som barn och sedan jobbade på ett par år hade upplägget att hela det första året var lektionerna 30 min ridning + 30 min teori, så att man hade ett år av att lära sig grunderna.

Som vuxen har jag varit med om två andra upplägg, det ena där man har teoriveckor med massa lektioner, workshops och någon inbjuden clinic som alla kan anmäla sig till, där har det varit tex tömkörning, sitsträning, clinic i belöningsbaserad träning. För de yngre har det varvats lite mer grundläggande hästkunskap med grejer som många tycker är roligare, tex fixa hästen tävlingsfin. När det varit säsong för det har teoriveckan också varit uterittsvecka, så att det kan finnas extra ridaktiviteter att vara med på för den som vill.

Det andra stället har två gånger per termin att man har 60 min teori+60 min ridning (och sen är lektionen inställd veckan efter för då har någon annan grupp teori). Teorin i det fallet har handlat om (praktisk) tömkörning, hur man lägger upp hoppträningsövningar efter vad man vill uppnå, träningsperiodisering etc. Grupper på lägre nivå har tex fått öva på att visa häst vid hand. När sadelutprovare kommer för att gå igenom alla lektionshästarnas sadlar används det också som ett undervisningstillfälle för de som vill vara med.

På den lokala klubben här var det för kanske tio år sedan "teorivecka", dvs en gång per termin var det bara olika teorilektioner, och man fick gå på vilka och hur många man ville (dvs inte bara på sin vanliga ridtid). Det var alltså ett schema med 2-3 olika per dag, så det fanns olika alternativ för olika nivåer och intressen, och med någon inbjuden lärare utifrån ibland (t.ex. om hästens sinnen). Men, det kom knappt några alls.

Eftersom knappt någon kom på de teoripassen, så ändrades det till att det skulle vara en teorilektion per termin för varje grupp - någon gång under terminen, utan att eleverna fick reda på att det var just den dagen (eftersom det då kom färre elever...).
Samma upplägg hade min senaste ridskola som jag red på för kanske 8 år sen. De hade dock upplägget att det var som en clinic varje dag. Det var många ämnen som även privathästägarna ville vara med på och minns jag rärr så öppnade de upp för övriga medlemmar i området vissa år. Islandshästridskola.

Jag har fortsatt följa dom på sociala medier och om jag hade bott i närheten och hunnit hade jag absolut kunna gå på deras teoriverksamhet. Det brukar vara intressanta ämnen.

Synd att det är typ 30 år sedan jag hade privatelever och ibland ridskolegrupper, för jag var nog också stöpt i mallen att teori går mest ut på att kunna en massa namn på olika delar på träns och hästens exteriör etc, och något om hästens sjukdomar.

Nu hade jag hellre lagt fokus på hästens grundläggande behov och konsekvenser av det, hästen som flockdjur, hästens kroppsspråk, olika typer av bett och nosgrimmor och hur de påverkar hästen utifrån tryckpunkter etc. Helt klart är den mest intressanta teorin den där man direkt fattar nyttan i praktiken också. Att rabbla ord och termer kan såklart underlätta men mycket svårare att sälja in som intressant.

Sist jag red på ridskola som vuxen hade vi teoriveckor. Vi fick gå på hur många lektioner vi ville. Det var angivet för varje lektion om det passade barn, ungdomar eller vuxna. Det var allt från NH, löshoppning, körning till foder, visitering, sjuldomar, sårvård och hovslagare som pratade om hovvård och visade olika saker på hästarna. Så givande och vissa lektioner blev fullbokade . Det var föranmälan till alla lektioner och jättepopulärt i alla åldrar.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka