Linda benlindor-hur?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare NightSky
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 229
N

NightSky

Jag har funderat lite på hur man egentligen lindar benlindor rätt...är det någon som kan förklara lite enkelt hur man gör det på rätt sätt?
För det är väl nåt speciellt man måste tänka på ?

Sv: Linda benlindor-hur?

Har hört att man ska linda utåt/bakåt för att åtdragningen ska bli över skenan och inte senan. Be någan som verkligen kan linda att visa dig. Tryck och brännskador utav bandage är ofta mer svårläkta en strykskador som kan bli utan bandage.;)

Har hört att man ska linda utåt/bakåt för att åtdragningen ska bli över skenan och inte senan. Be någan som verkligen kan linda att visa dig. Tryck och brännskador utav bandage är ofta mer svårläkta en strykskador som kan bli utan bandage.;)

Jo jag ska fråga en som vet:) Men tänkte bara höra mig för lite åxå så man kanske har nåt att komma med hehe..

men tack så mycket:)

1) Linda inte om du vet exakt hur du gör, risken för skador med lindor är större än utan. Senskador tar lång tid att läka.

2) Använd alltid padd! Speciellt när du är oerfaren. Under elastiska lindor skall ALLTID padd användas.
Paddens skarvar ska placeras på utsidan av benet, mot dig där du sitter på huk och lindar, översta skarven ska peka bakåt mot hästens bakben.

3) Inga slut/början eller skarvar på baksidan (där senorna sitter) eller på framsidan (där benet är) av benet, för att minska risken för skador.

4) Linda alltid utåt - bakåt. Tänk dig att du sitter under hästens mage med din näsa i riktning mot hästens huvud och att du simmar fjärilssim. Man lindar utåt-bakåt för ifall lindan skulle gå upp är det mindre risk att hästen trampar på lindan.

5) Linda alla ben själv, inte fyra olika personer på en häst, alla lindar olika hårt!

6) Linda mellan ärtbenet och sporren när du lindar för ridbandage.

7) När du ska strampa åt lindan när du lindar så dra ej när lindan ligger utmed senan, utan först när du kommit förbi framsidan av benet och du har lindan mot dig.

Tror jag fått med det mesta. :p

1) Linda inte om du vet exakt hur du gör, risken för skador med lindor är större än utan. Senskador tar lång tid att läka.

2) Använd alltid padd! Speciellt när du är oerfaren. Under elastiska lindor skall ALLTID padd användas.
Paddens skarvar ska placeras på utsidan av benet, mot dig där du sitter på huk och lindar, översta skarven ska peka bakåt mot hästens bakben.

3) Inga slut/början eller skarvar på baksidan (där senorna sitter) eller på framsidan (där benet är) av benet, för att minska risken för skador.

4) Linda alltid utåt - bakåt. Tänk dig att du sitter under hästens mage med din näsa i riktning mot hästens huvud och att du simmar fjärilssim. Man lindar utåt-bakåt för ifall lindan skulle gå upp är det mindre risk att hästen trampar på lindan.

5) Linda alla ben själv, inte fyra olika personer på en häst, alla lindar olika hårt!

7) När du ska strampa åt lindan när du lindar så dra ej när lindan ligger utmed senan, utan först när du kommit förbi framsidan av benet och du har lindan mot dig.

Tack så mycket...! då vet jag iallafall...jag har aldrig använt lindor förut nämligen hehe men många har sagt att de är mjukare å skönare för hästen än med skydd ( om man gör det rätt vill säga) men jag ska fråga en erfaren person om hon kan hjälpa mig å lära mig åxå..=)

Det finns typ 43535 trådar om benlindor redan ;)

Det här tycker jag sammanfattade allt :):banana:

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
529
Senast: Elo
·
Utrustning Gäller kanske framförallt dom med galvad stålram. Hur ser det egentligen ut bakom ”spikhuvudet”? Hur fäster dom in i stålramen? Jag...
Svar
10
· Visningar
398
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 226
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka