Linda latextejp på bett?

Cats

Trådstartare
Hej!
Hur gör ni som lindar latextejp på betten (sealtex)? Klipper ni smala remsor? Hur smala i så fall? Eller lägger ni runt det som det är men det verkar ju klumpigt. Tacksam för svar..

Sv: Linda latextejp på bett?

Finns hästar som vill ha "mjukare" i munnen och inte ren metall så kan man linda latextejp istället för gummibett.

Jag klipper av en bit som är lika lång som bettet är brett.
Och sen lindar jag det runt bara...

Jag byter tejpen varje gång hovis kommer..
Tycker det är bra för bägge hästarna brukar tugga lite på kanterna och sen är det inte speciellt "fräscht" när man använt det i några månader..

En liten fråga från en nyfiken.
Var får ni tag i latextejpen?

Oj, men varför använda tejp istället för ett vanligt gummibett? *frågvis* :)

Har för mig att gummit kan bränna och skava på hästen om friktionen är stor så på så sätt är latex skonsammare. Kan också vara att latex kanske smakar godare än gummi, har aldrig smakat.

Oh på så vis :D Har heller aldrig smakat.

"Vanliga" gummibett är alldeles för tjocka för mina hästar.
Både ponnyn och Lippan har tunna smala munnar med lågt gomtak...

Cats: Jag har både raka, till ponnyn, och ledade, till Lippan, men jag lindar ändå rakt över lederna...
Betten blir ju inte så ledade som om dom är olindade, men dom är ändå eftergivliga, och jag har inte märkt någon större skillnad...
Fast det är klart, jag använder ju ALRDIG enkelledade bett....

Friktion?
Hur hårt ligger era hästar på i handen???
Vanliga tunna tredelade bett är inte så tjocka, sedan finns det också speciella travbett som är klädda med läder, dessa går också att ha vid ridning. Tuggar inte hästarna sönder latexen???:confused:

Oj, kanske något jag borde testa någon gång, bara för att se ifall hästen skulle trivas bättre med det....

Jag har sällan mer än tygelnsvikt i handen när jag rider mina hästar...

Friktion..vet inte, men jag vet att bl.a engelska kapplöpningshästar har det både om benen för att dom inte ska bli blöta och på bettet just för att dom ska tugga lite och inte bli stumma i munnen..

Sealtexen är ju som mycket annat en förbrukningsvara som man måste byta med jämna mellanrum.

Ingen som kan visa bild på hur det ser ut...speciellt över den ledade delen! Verkade ju ganska smart :)

Men tuggar inte hästarna sönder latextejpen ?? i så fall är det ju inte bra om hästen vid arbete får det i tex luftstrupen :confused:
ja har inte hört talas om latextejp innan..därav min ovisshet ;)

Jag har aldrig varit med om att hästarna har tuggat bort bitar av tejpen, däremot att dom satt tandmärken i den...
Och då har jag ändå använt lindade bett i >20 år...

går även med spentejp ( sånt som man har till kossor) finns på granngården, blir mjukt o poröst och det vattnas riktigt i hästens mun...
Visst får man byta ut det lite då och då men bättre det än att hästen tuggar sönder gummibett vilket inte är så nyttigt för dem att få i sig.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·
Hästvård Hej, hur gör ni? Polstrar ni alltid då ni lägger om ett sår på benet som det ska vara klibb-linda runt?
Svar
4
· Visningar
365
Senast: lytesout95
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet

Hästrelaterat

Tillbaka